سرهنگ همتی زاده گفت: رانندگی با وسایل نقلیه موتوری بدون داشتن گواهینامه مجاز رانندگی ، ممنوع است و افراد خاطی به مرجع قضایی معرفی می‌شوند.

سرهنگ رضا همتی زاده رئیس پلیس راه استان ایلام در گفت و گو با با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ایلام ؛ گفت: داشتن گواهینامه از ضروریات رانندگی برای وسایل نقلیه محسوب می‌شود و بدون داشتن آن، رانندگی غیرقانونی محسوب شده و عمل فرد ، جرم و محکوم به حبس است.

او افزود: متاسفانه تعداد زیادی از افراد که سن آن‌ها کمتر از ۱۸ سال است در جاده‌های برون شهری استان که خطر شدت تصادفات آن بالاست بدون داشتن گواهینامه مجاز، اقدام به رانندگی می‌کنند که این امر برخلاف قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی بوده و در صورت وقوع حوادث به علت عدم مهارت کافی ، توانایی واکنش به موقع در جهت دفع خطر تصادف را نداشته و منجر به خسارت‌های مالی و جانی می‌شود.

رئیس پلیس راه استان ایلام ادامه داد: اگر راننده خسارات دیده فاقد گواهینامه معتبر رانندگی باشد، با وجود داشتن بیمه حوادث، شرکت‌های بیمه هیچ دیه یا خسارتی به او پرداخت نمی‌کنند و راننده متضامن خسارت‌های به وجود آمده می‌باشد.

او مطرح کرد: افرادی که بدون گواهینامه اقدام به رانندگی می‌کنند ۲ نوع مسئولیت دارند ، اولا به صرف رانندگی بدون گواهینامه مرتکب شده و مسئولیت کیفری دارد، ثانیا اگر در هنگام رانندگی تصادفی رخ دهد و خساراتی جانی و مالی به دیگری وارد کند مسئولیت مدنی دارد که راننده باید خسارت‌های آن را جبران و عقوبت آن را تحمل کند.

 همتی زاد اظهار کرد: هر فردی که بدون گواهینامه رسمی اقدام به رانندگی یا تصدی وسایل نقلیه موتوری که مستلزم داشتن گواهینامه مخصوص است کند و همچنین هر فردی که به موجب حکم دادگاه از رانندگی وسایل نقلیه ممنوع شده باشد به رانندگی وسیله نقلیه مزبور مبادرت ورزد برای بار اول به حبس تعزیری تا ۲ ماه یا جزای نقدی تا یک میلیون ریال و یا هر دو مجازات و در صورت ارتکاب مجدد به ۲ ماه تا ۶ ماه محکوم حبس خواهد شد.

انتهای پیام/ ن

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.