یکی از کارشناسان بازار سرمایه در خصوص لیدر‌ی در بازار سرمایه توضیحاتی را ارائه داد.

مهدی قلی پور کارشناس بازار سرمایه در گفت‌‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص نقش لیدرها در هر صنعت گفت: ما در هر برهه زمانی بیشتر صنعت لیدر بازار را داریم تا سهام لیدر.

او افزود: جریان نقدینگی نوسان گیران که از لازمه‌های بازار نقدشونده هستند در کنار اخبار بنیادی یا جایگاه تکنیکی، تعیین کننده صنایع لیدر است، گاهی این صنایع بخشی از صنایع بزرگ هستند و نوسانات آن شاخص را زیر و رو می‌کند و گاهی صنایع کوچک هستند و در روند بازار موثر نیستند.

کارشناس بازار سرمایه تصریح کرد: در هر صنعت هم یکی دو سهم لیدر آن صنعت هستند که بر روند باقی شرکت‌های صنعت اثر گذار هستند. البته از گذشته فعالان کف بازار وضعیت صنعت خودرو را ملاک خوب یا بد بودن شرایط می‌دانستند، اما در حال حاضر سهم این صنعت از ارزش کل بازار کاهش یافته است.


بیشتر بخوانید


قلی پور در خصوص چرایی این رفتار بیان کرد: اگر لیدر شدن صنایع ناشی از اطلاعات جدید باشد مشکلی نیست و تا زمان اعمال اطلاعات جدید در قیمت‌ها مورد توجه قرار می‌گیرند. اما اگر صرفا ناشی از گسیل نقدینگی باشد، می‌تواند به اعتماد سرمایه گذار آسیب بزند. البته سهامداران هم دو دسته‌اند، فعال و منفعل.

او افزود: فعال‌ها در شروع جریان وارد می‌شوند و منفعل‌ها در وسط و پایان، یعنی زمانی که فعال‌ها در حال خروج هستند و برای دسته دوم بازار‌های پر نوسان بسیار خطرناک است.

 لیدری پدیده‌ای موقت ناشی از گردش نقدینگی

این کارشناس بازار سرمایه در مورد تاثیر چنین رفتار‌هایی بر بازار توضیح داد: تردیدی نیست که وضعیت کل بازار بر اساس شرایط کلان اقتصادی تعیین می‌شود و نوسانات فقط برای سوار و پیاده شدن مسافران در راه رسیدن به نقطه تعادل بر اساس متغیر‌های بنیادی مثل رشد اقتصادی، نرخ بهره، نرخ ارز، خالص سرمایه گذاری و نرخ پس انداز است.

او افزود: بنابراین لیدری پدیده‌ای موقت و عمدتا ناشی از گردش نقدینگی است و برای سرمایه گذار بلند مدت این جریان لیدری خیلی مهم نیست، اما برای نوسانگیر، بسیار مهم است. ضمنا بیش از نیمی از صنایع بازار به متغیر‌های یکسانی واکنش نشان می‌دهند، شامل فلزات، معادن، شیمیایی و چند رشته‌ای صنعتی؛ لذا لیدری برای سفته بازان حرفه‌ای پدیده بدی نیست، اما سرمایه گذار منفعل بهتر است در این پدیده ورود نکند.

بورس یعنی نوسان شدید

قلی پور در پاسخ به این سوال که آیا لیدری ناشی از عدم آشنایی سهامداران خرد با مبانی اولیه بازار سرمایه است، اظهار کرد: بله امروزه عدم آشنایی به بازار اهمیت پیدا کرده و قبل از افزایش بی سابقه کد‌های معاملاتی این مشکل کمتر بود. البته نوسان اخیر تلنگری برای تازه واردان بازار بود که با روی دیگر بازار هم آشنا شدند. اما سرمایه گذار بی تجربه در تعادل بازار نقشی ندارد، ولی نوسانات بازار را می‌تواند پر تلاطم کند.

او افزود: بورس به قدری پیچیده است که امکان آموزش نیمی از جامعه واقعا وجود ندارد و بهتر است سرمایه گذاری غیرمستقیم تشویق شود. ما فعالان قدیمی بازار که دو دهه سابقه فعالیت و تحصیلات عالی در دانشگاه‌های معتبر را داریم، ادعای پیش بینی بازار را نداریم چه برسد به مردم عادی. ورود مردم غیر حرفه‌ای به بازار یک بحث است و تشویق آن بحث دیگر که مسئله اصلی دومی است. دقت کنیم که افت بازار به خاطر تعدیل انتظارات از اقتصاد و نه سرمایه گذار تازه وارد بود. نقدینگی سرمایه گذاران تازه وارد بازار را بیش از حد داغ کرده بود و خروج آن‌ها هم افت بازار را دراماتیک کرد که خود بزرگ‌ترین آموزش برای مردم بود که بورس یعنی نوسان شدید.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار