مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم گفت: امکان تقلب در امتحانات الکترونیکی بیشتر است، اما بدون مستندات نمی‌توان دانشجویان را محکوم به تقلب کرد.

محمدرضا آهنچیان، مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره تقلب‌های مجازی اظهار کرد: در همه نظام‌های آموزشی مانند آموزش و پرورش مسئله تقلب به عنوان یک رفتار نابهنجار دغدغه استادان و گروه‌های دانشکده بوده است.

او افزود: تقلب در امتحانات حضوری به دلایل گوناگون همواره راحت‌تر بوده، اما هرگز آمار آن به صفر نرسیده است و به همین علت کمیته‌های انظباطی در دانشگاه‌های کشور، مسئول نظارت بر جلوگیری از بروز این مسئله هستند.

آهنچیان تصریح کرد: امکان تقلب در امتحانات الکترونیکی بیشتر فراهم شده است و از آن جایی که کمیته‌های انضباطی برای رسیدگی به تخلفات احتمالی دانشجویان حتما نیاز به مستنداتی دارد، در امتحانات حضوری هم افرادی که ناظر جلسات آزمون هستند باید مستنداتی در این زمینه در اختیار داشته باشد تا بتواند به صورت عادلانه آن را در کمیته انظباطی بررسی کند.

او با بیان اینکه مستندات تقلب‌های الکترونیکی دانشجویان در فضای مجازی سخت‌تر به دست می‌آید، تاکید کرد: بدون مستندات نمی‌توان دانشجویان را محکوم به تقلب کرد؛ در این میان گاهی شایعاتی هم دیده می‌شود بنابراین مهم‌ترین اهرم کنترل این مسئله خود استادان و اعضای هیئت علمی هستند تا مطابق شیوه نامه‌های وزارت علوم در طول ترم به ارزیابی مستمر دانشجویان اقدام کنند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: مطابق ابلاغیه وزارت علوم به دانشگاه‌ها در ترمی که گذشت، ارزیابی دانشجویان باید در طول ترم می‌انجامید تا سرنوشت دانشجویان تنها مبتنی بر نمره پایان ترم نباشد، در واقع در گذشته امتحان پایان ترم ۶۰ درصد نمره بود، اما در شرایط کرونا به دانشگاه‌ها این اجازه داده شده تا به هر نسبتی که می‌خواهند ارزش امتحان پایان ترم را تعیین کنند.

آهنچیان اضافه کرد: برخی از استادان این اجازه را دارند که صد درصد نمره پایان ترم دانشجویان را بر ملاک ارزیابی مستمری قرار دهند و این اختیار را بر عهده دارند و با رصد نظام‌های آموزش عالی در دنیا به این نتیجه دست می‌یابیم که رفتار ناهنجار تقلب‌های مجازی همچنان وجود دارد بنابراین مهم‌ترین راه برخورد با این موضوع ارزیابی دانشجویان در طول ترم است و احتمال دارد که نمره پایان ترم با وجود این مسئله به درستی دانشجویان را ارزیابی نکند.

نحوه برخورد وزارت علوم با متقلبان امتحانات مجازی

او درباره نحوه برخورد وزارت علوم با سودجویانی که در قبال پول به جای دانشجویان امتحان می‌دهند، گفت: در هر گوشه از شهر احتمال دارد که فعالان حوزه‌های پزشکی یا مهندسی و ... دارای مدرک نباشند و به عنوان خلافکار در جامعه فعالیت داشته باشند بنابراین این موضوع تنها مختص به جامعه علمی نبوده و همواره در جامعه جهانی در هر نقشی ظاهر می‌شوند.

مدیر کل دفتر برنامه ریزی آموزش عالی وزارت علوم مطرح کرد: دانشجویانی که تقلب می‌کنند و افراد سودجویی که جای آن‌ها به عنوان «همیار تقلب» امتحان می‌دهند هر دوی آن‌ها در جرم شریک بوده و پلیس فتا مرجع اصلی رسیدگی به این موضوع است بنابراین اگر چنین موضوعی در وزارت علوم شناسایی شود قاعدتا بر عهده هیئت‌های نظارت بر کمیته‌های انظباطی وزارت علوم است.

آهنچیان با بیان اینکه هیچ گزارشی بر مبنای تقلب‌های مجازی داخل وزارت علوم داده نشده، تاکید کرد: متقلبان افرادی هستند که در این فضای مه آلود قصد دارند تا حداکثر سود را ببرند که به ضرر نظام آموزش عالی و جامعه علمی خواهد بود بنابراین دانشجویان برای حفظ آینده خود و کشور به هیچ عنوان نباید سمت این تخلفات بروند و اگر بعد از انجام خلاف به دام قانون بیفتند تا پایان عمر باید نگران از بین رفتن مدرک تحصیلی شان باشند.

او ادامه داد: تعداد اندکی از دانشجویان که وارد فضای مسموم تقلب‌های مجازی می‌شوند کار بسیار نادرستی انجام می‌دهند و بهتر است توانایی شان را بر مبنای سواد علمی خود قرار دهند تا به ضرر آینده جامعه علمی کشور عمل نکنند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار