معاون حفاظت و امور اراضی منابع طبیعی جنوب کرمان گفت:نبود بارندگی و گرم شدن هوا خطر وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی را بیشتر خواهد کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمان ، رحیمی نیا، معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان با اشاره به وسعت بالای عرصه‌های منابع طبیعی جنوب کرمان، گفت: از مجموع ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار از اراضی جنوب کرمان بیش از ۹۵ درصد را عرصه‌های منابع طبیعی تشکیل می‌دهند.

رحیمی نیا ضمن اشاره به اینکه ۴۸۳ هزار هکتار از عرصه‌های منابع طبیعی منطقه را جنگل و یک میلیون و ۹۴۱ هزار هکتار را مراتع تشکیل می‌دهند افزود: گونه‌های منحصر به فرد بنه، بادام کوهی، کیکم، ارس، کهور ایرانی، انواع آکاسیا، کنار، گزروغنی، کسور، اسکنبیل همچنین گونه منحصر به فرد انار شیطان یا گلپرک و همچنین در مناطقی از جبالبارز گونه ذخیره گاهی شیشم (جک) وجود دارد.

این مقام مسئول بیان داشت: با توجه به غنای گونه‌های ذخیره گاهی جنگلی و مرتعی در جنوب کرمان می‌طلبد تمام اقشار مردم منطقه ارزش و اهمیت این گونه‌ها را درک کرده و در جهت حفظ و حمایت از آن‌ها با تمام وجود تلاش کنند.

او با اشاره به اینکه مردم منطقه از این مواهب ذی‌نفع و تمام سازمان‌های دولتی نیز در قبال آن مسئول هستند، اظهار کرد: سازمان‌های مردم نهاد و رسانه‌ها باید در زمینه آموزش، اطلاع‌رسانی و افزایش آگاهی مردم نسبت به خطرات ناشی از وقوع آتش‌سوزی در عرصه‌های طبیعی اقدام کنند و همچنین  رفتار‌های پرخطری که می‌تواند در عرصه‌های طبیعی منجر به آتش‌سوزی شود را به مردم گوشزد کنند.

رحیمی نیا جلب مشارکت‌های مردمی، استفاده از دانش و ظرفیت نیرو‌های بومی محلی را بسیار پر اهمیت و مؤثر در حفاظت از منابع طبیعی برشمرد و اظهار کرد: بهترین حفاظت کننده عرصه‌های منابع طبیعی خود مردم هستند که نقش اساسی و کلیدی در حفظ این مواهب الهی دارند.

او در ادامه ضمن تاکید بر آمادگی ادارات منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان‌های تابعه در خصوص پیشگیری و اطفاء حریق، گفت: با توجه به نبود بارندگی کافی طی امسال و گرم شدن هوا خطر وقوع آتش سوزی در عرصه‌های منابع طبیعی بیشتر خواهد شد و بر همین اساس ضرورت دارد تا تمهیدات ویژه‌ای در ارتباط با پیشگیری و اطفاء به موقع حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی منطقه اتخاذ شود.

معاون حفاظت و امور اراضی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری جنوب کرمان اظهار داشت: جنگل‌ها و مراتع متعلق به همه مردم است و بهترین حافظان این سرمایه‌های ملی خود مردم هستند و باید در مواقع ضروری و بدون فراخوان در حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی تلاش کنند.

رحیمی نیا تعامل و همکاری دستگاه‌های اجرایی را در موضوع حفاظت از عرصه‌های منابع طبیعی در مقابل آتش سوزی‌های احتمالی بسیار مهم و مؤثر دانست و تصریح کرد: از آنجایی که عرصه‌های منابع طبیعی دارای وسعت زیاد و امکانات و تجهیزات اداره منابع طبیعی محدود است، اقدامات پیشگیرانه و آمادگی دستگاه‌های اجرایی و امدادی برای مقابله به موقع با آتش سوزی‌های احتمالی از اهمیت خاصی برخوردار است.

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار