نخستین شب جمعه ماه رجب، شب لیله الرغائب یا شب آرزو‌ها نام دارد؛ شبی که در آن عرشیان به خدمت فرشیان می‌آیند و خداوند در‌های رحمتش را به سوی زمینیان می‌گشاید و بی حساب می‌بخشد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، رجب ماه خداست؛ ماه پر برکتی است که اعمال بسیاری برای آن ذکر شده و باید خود را در دریای زلالش بشوییم تا پاک شویم. پیامبر اکرم (ص) فرمودند: هر کس یک روز از ماه رجب را روزه بگیرد، موجب خشنودی خدا می‌شود و غضب الهی از او دور می‌شود و دری از در‌های جهنم بر روی او بسته می‌شود.

در دین مبین اسلام میان شب‌ها و روز‌های سال، هستند روز‌هایی که نسبت به آن‌ها توجّه و تأکید خاصی شده و حتی برای آن‌ها اعمالی نیز آمده است؛ یکی از این شب‌ها نخستین شب جمعه ماه رجب است؛ شبی که لیله الرغائب یا شب آرزو‌ها نامگذاری شده است.

کلمه «رغائب» جمع «رغیبه» به معنای چیزی که مورد رغبت و میل است و نیز به معنای عطا و بخشش فراوان هستند. بنابر معنای اول «لیله الرغائب» شبی است که میل و توجه به عبادت و بندگی در آن بسیار است و بندگان خدا در شب لیلة الرغائب گرایش زیادی به رفتن به در خانه خدا و ارتباط و انس با او دارند.

بر پایهٔ معنای دوم «لیله الرغائب» یا شب آرزو‌ها شبی است که در آن عطاء و بخشش خدا بسیار است و بندگان خداوند با رو آوردن به بارگاه خدا و خشوع در برابر بزرگی خدا، شایستهٔ دریافت انعام و عطا و بخشش بی کرانهٔ خدا می‌شوند.

علت این که این شب را لیلة الرغائب (در میان مردم معروف به شب آرزوها) می‌گویند این است که این شب از نظر شیعه یکی از شب‌هایی است که نزد خداوند از فضیلت خاصّی برخوردار است و در روایات اهل بیت علیهم السلام بر پاسداشت آن شب تأکید زیادی شده است.

از جمله اعمالی که برای این شب بی‌نظیر ذکر شده است، گرفتن روزه و اقامه ۱۲ رکعت نماز میان نماز مغرب و عشاء است بدین صورت که هر دو رکعت به یک سلام ختم می‌شود‍ و در هر رکعت یک مرتبه سوره حمد، سه مرتبه سوره قدر، دوازده مرتبه سوره توحید خوانده شود.

پس از اتمام نماز دوازده رکعتی هفتاد مرتبه می‌گویی:
اللَّهُمَّ صَلِّ عَلَی مُحَمَّدٍ النَّبِیِّ الْأُمِّیِّ وَ عَلَی آلِهِ [وَ آلِ مُحَمَّدٍ].
خدایا! بر محمّد پیامبر درس ناخوانده و خاندانش درود فرست
سپس به سجده می‏ روی و هفتاد مرتبه می‌گویی:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح
آنگاه سر از سجده بر می ‏داری و هفتاد مرتبه می‏ گویی:
رَبِّ اغْفِرْ وَ ارْحَمْ وَ تَجَاوَزْ عَمَّا تَعْلَمُ إِنَّکَ أَنْتَ الْعَلِیُّ الْأَعْظَمُ
پروردگارا! مرا بیامرز و بر من مهرورز و از آنچه از من می‏ دانی بگذر، تو خدای برتر و بزرگتری.
دوباره به سجده می‏ روی و هفتاد مرتبه می‏ گویی:
سُبُّوحٌ قُدُّوسٌ رَبُّ الْمَلائِکَةِ وَ الرُّوحِ
پاک و منزّه است پروردگار فرشتگان و روح
سپس حاجت و آرزوی خود را طلب کنید تا به خواست و اراده خدا به آن برسید.

خداوند رحمان و رحیم در شب آرزو‌ها راه دیگری برای برآوردن حاجات مؤمنان و بندگان خودش فراهم می‌کند؛ پس در کنار دعا‌ها و آرزوهایمان برای نابودی ویروس کرونا و سلامتی همه عزیزانی که در بستر بیماری با این ویروس دست و پنجه نرم می‌کنند دعا کنیم.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.