سردار رستم قاسمی گفت: محورمقاومت شهید سلیمانی برای یک کار بنیادی به خصوص درجهت انسانی صورت گرفت وشهید سلیمانی به جامعه بشریت در محور مقاومت خدمت کرد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، سردار رستم قاسمی معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی امروز در نشست خبری در اصفهان گفت: از ابتدا به استناد سخن امام (ره) بر مبنای «ما می‌توانیم» سعی کردیم طرح‌هایی باورنکردنی برای دیگران را به عرصه حضور رسانیم.

او ادامه داد: بعد از دوران دفاع مقدس سعی کردیم کار‌های بزرگی را در کشور انجام دهیم هرچند که بسیاری از افراد تصور می‌کردند که انجام چنین کار‌هایی نشدنی است، اما کشور نیازمند بازسازی بود تا این طلسم شکسته شود و همگان بدانند که کار‌های بزرگ را ایرانیان می‌توانند انجام دهند.

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: هدف اصلی ما در بازسازی کشور این مهم بود که ایرانیان استعداد و توانایی لازم را دارند که پس از جنگ کشور را بازسازی کنند و به روز‌های اوج برسانند.

او اظهار کرد: در حوزه‌های مختلف مانند حوزه سد سازی می‌توانیم سد کرخه را بعنوان بزرگترین سد منطقه نام ببریم که ساخته شد و پس از آن بیش از ۱۰۰ سد در کشور ساخته شده و طلسم اینکه سدسازی توسط ایرانیان انجام نشدنی است شکسته شود.

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی افزود: در حوزه آب رسانی، کار‌های بزرگی در کشور صورت گرفت علی رغم اینکه فقط بعضی از کشور‌های خاص در این حوزه دانش کافی را داشتند، اما بیست و چهار میلیارد متر مکعب آب در کشور داشته و داریم که حدود هشت میلیارد مکعب آب به خارج از کشور می‌رفت که با طرح بزرگی در این حوزه از خروج آب از کشور جلوگیری کردیم و آب رسانی به اکثر استان‌های کشور انجام شد.

قاسمی بیان کرد: در حوزه‌های مختلف کشور در صنایع فولاد، مس یا ساخت بنادر بزرگ دریایی کشور فعال بوده ایم بعنوان مثال وقتی جنگ تمام شد بزرگترین بندری که در کشور ساخته شده بندری است در شهر عسلویه برای صادرات پارس جنوبی که چهارمین بندر بزرگ دنیاست که کار پیچیده‌ای بوده و هست، اما این کار ساخته شده و پروژه‌ای مانند تکمیل بندر شهید رجایی به بهره برداری رسید.

او عنوان کرد: با توجه به انجام کار‌های زیرساختی، هدف اصلی ما این بود که برای کشور باور ایجاد کنیم که در زمینه‌های ساخت و ساز و زیرساخت‌های لازم در حوزه‌های صنعت، معدن، نفت و گاز و ... را فعال کنیم و کسی در کشور در حال حاضر وجود ندارد که به انجام این فعالیت‌ها توسط ایرانیان شک و شبه داشته باشد.

مقابله ایران با تحریم‌های به ظاهر فلج کننده

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: زمانی که به قول رییس جمهور آمریکا تحریم‌های فلج کننده علیه ایران اعمال شد، دستور داده شد که من به صنعت نفت بروم، اما نباید فراموش کرد که دوره سختی بود چرا که برای نخستین بار بعد از صد سال که نفت داشتیم با شرایط تحریمی سختی مواجه بودیم و آمریکاییان منتظر بودند که با اعمال این تحریم‌ها از جمله تحریم بازار نفت و بانک مرکزی اقتصاد ایران را فلج کنند.

قاسمی ادامه داد: اما با همه این شرایط آمریکاییان اعتراف کردند که تحریم‌ها بر ایران اثر نگذاشته است، با شروع تحریم‌ها واردات بنزین را داشتیم از طرفی بسیاری از تجهیزاتی که برای گازرسانی به استان‌ها را نیاز داشتیم از خارج وارد می‌شد، اما خوشبختانه با اینکه روز‌های سختی را پشت سر گذاشتیم، اما از تحریم‌ها عبور کردیم و اتفاقات بزرگی را صنعت گران صنعت نفت رقم زدند.

او خاطر نشان کرد: در حال حاضر هیچ فرد خارجی و شرکت‌ها جی در صنعت نفت حضور ندارد، در توسعه صنعت نفت که یکی از اهداف مهم مقابله با تحریم بود، چند مورد مهم اتفاق افتاد نخست در تامین بنزین که از چالش‌های جدی کشور بود که با دو راه حل از این چالش گذر کردیم اولا جایگزین کردن گاز به جای نفت و سپس همه پالایشگاه‌های کشور بدون استثنا طرح توسعه خود را سرعت دادند و جز پالایشگاه اصفهان و بندرعباس که نیمه کاره ماننده بود از لحاظ کمی و کیفی خود را توسعه دادند.

سپهبد سلیمانی محور مقاومت بود

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: محورمقاومت شهید سلیمانی برای یک کار بنیادی به خصوص درجهت انسانی صورت گرفت وشهید سلیمانی به جامعه بشریت در محور مقاومت خدمت کرد.

قاسمی افزود: تفکر داعش بر این اساس درست شده بود که آمریکایی‌ها گفته بودند مابرای مقابله با ایران یک مجموعه با تفکر اسلامی درست کنیم و داعش را با هدف رسیدن به مرز‌های ایران سازمان دهی کرده بودند که برداشتن این شجره خبیثه داعش بر جهان اتفاقی بود که برای امنیت ایران و خدمت به جهان و برای مظلومیت مردم منطقه توسط شهید سلیمانی با عنوان محورمقاومت صورت گرفت.

او خاطرنشان کرد: دستاورد‌های موضوعات اقتصادی محور مقاومت که آمریکایی‌ها اعلام کردند آمریکا هفت هزار میلیارددلار در این منطقه هزینه کرده است که رسما جمله ترامپ است.
عراق نیازی به کمک مالی ایران نداشت
معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: آنچه ترامپ اعلام کرده ایران ۱۶ میلیارد دلار در محور مقاومت هزینه کرده که ما در عراق هیچ هزینه ایی نکردیم و عراق نیازی به هزینه اقتصادی ما نداشت.

قاسمی تصریح کرد: ما هر چه به کشور عراق کمک کردیم در ازای آن بهایش را دریافت کرده ایم، از لحاظ امنیتی و انسانی داعش اگر در عراق و سوریه مسلط شده بود بایستی میلیارد‌ها دلار هزینه می‌کردیم تا بتوانیم کشورمان را امن کنیم.

۲۴ میلیارد دلار صادرات غیر نفتی ایران
او عنوان کرد: آنچه که به دست آورده ایم ما امروز ۲۴ میلیارد دلار صادرات غیرنفتی کشورما است که حدود ۱۲میلیارد دلار از این صادرات به کشور عراق انجام شده است، یعنی نصف صادرات غیر نفتی کشور به عراق است که در صورت وجود داعش باید با همین مقدار در سال هزینه میکردیم تا مرز‌ها را امن کنیم.

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: اگر بستر لازم رابرای اقتصاد و آوردن صندوق توسعه صادرات و بعضی از موضوع‌ها و مقررات که برای کشور با حضور بازرگانان و اقتصادان کشور در کشور سوریه و عراق فراهم کنیم حتما می‌توانیم این بخش و این سهم برای مقاومت را صادر کنیم که قطعا می‌تواند بیشتر هم باشد.

نیروی قدس مسئول اقتصاد کشور نیست
قاسمی تصریح کرد: ما در نیروی قدس مسئول اقتصاد کشور نیستیم، در واقع مسئولیتی داشتیم که داعش را نابود کنیم که با خون شهدا و تلاش‌های شخص شهید سلیمانی اتفاق افتاد.

او افزود: کشور‌های عربی قوانینی دارند که اگر اقتصاد کشور ما با کشور‌های عراق و سوریه پیوند خورد و حضور پیدا کنیم و بعضی از تولیدات را در حد مونتاژ کردن و تولید را در کشور‌های انجام دهیم که زمینه آن هم فراهم است قطعا می‌توانیم در اتحادیه عرب هم بازار در اختیار داشته باشیم.

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بیان کرد: برآورد کشور سوریه این است که حدود ۴۰۰ میلیارد دلار بازسازی سوریه هزینه داردکه ما می‌توانیم سهمی را در بازسازی کشور سوریه داشته باشیم.

ما به ازای هر آنچه را که در سوریه هزینه کردیم در اختیار داریم
قاسمی عنوان کرد: در مقابل هزینه‌هایی که درسوریه کردیم مابه ازای از کشور سوریه در اختیار داریم وبا دولت سوریه امضا شده و پارلمان سوریه تائید کرده وامروز در اختیار ماست مثل فسفات برای نیازمان به فسفات در سال تقریبا یک میلیارد دلار است برای زمین‌های کشاورزی یک معدن فسفات را با عنوان ایران از دولت سوریه با قراردادی که بسته ایم در اختیار داریم.

او خاطر نشان کرد: در عوض کمکی که به سوریه کرده ایم این معدن بیش از یک میلیارد و ۲۰۰ میلیون تن ظرفیت دارد که اگر ما ۱۰۰ سال هم در ایران مصرف کنیم نیاز‌های کشور ما می‌تواند تامین شود و در این قرارداد پیش بینی شده که ما به هر جایی دنیا صادرات هم داشته باشیم و به عنوان مابه از می‌توانیم دریافت کنیم.

معاون اقتصادی نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی گفت: با فرصت‌های اقتصادی متعددی که در منطقه هست و بنظر میرسد تا الان فرصت‌هایی را دربعضی کشور‌ها از دست داده ایم، حدود ۱۲۰۰ میلیارد دلار کشور‌های همسایه واردات دارند و پاکستان نیز ۲۰۰ میلیارد واردات دارد فرصتی که در کشور می‌شود ازآن استفاده کرد.


انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار