تقوی نژاد گفت: ۶۵ درصد تخت‌های موجود در دولت یازدهم و دوازدهم اضافه شده است و امروزه ماهیانه ۱۴۰۰ تخت در کشور افتتاح می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید کامل تقوی نژاد معاون منابع توسعه انسانی وزارت بهداشت صبح امروز در مراسم افتتاح همزمان تجهیزات خریداری شده مقابله با کرونا از محل تسهیلات بانک جهانی که در وزارت بهداشت برگزار شد، اظهار کرد: در یک سالگی شیوع بیماری کرونا قرار داریم و این بیماری چالش‌هایی را برای کشور ایجاد کرد.

او ادامه داد: ۶۵ درصد تخت‌های موجود در دولت یازدهم و دوازدهم و ۳۵ درصد آن در سال گذشته و امسال اضافه شده است. در شرایط کنونی هم ماهیانه ۱۴۰۰ تخت در کشور افتتاح می‌کنیم و وزارت بهداشت از منابع صندوق توسعه ملی با اذن رهبری به کمک وزارت بهداشت آمده است.

 معاون منابع توسعه انسانی وزارت بهداشت با اشاره به خرید تضمینی از شرکت‌های دانش بنیان گرفته از جمله  ۴ هزار دستگاه اکسیژن ساز از این شرکت‌ها بیان کرد: امروزه از منابع مالی بانک جهانی وام دریافت کرده ایم و این در حالی است که آخرین بار ۱۵ سال پیش این کار انجام گرفته است.

تقوی‌نژاد گفت:  تسهیلات ۵۰ میلیون دلار و ۴۹ میلیون یورویی در شرایط تحریم و کارشکنی دولت آمریکا اهمیت بالایی دارد و ما توانسته ایم با حمایت بانک جهانی ۵۰میلیون یورو تسهیلات برای خرید تجهیزات دریافت کنیم.

او افزود: تسهیلات داده شده در اختیار ما قرار گرفته است و تمام دستگاه‌های آزمایشگاهی از گمرک خارج و برخی از تجهیزات نصب شده است و در شرایط کنونی ۱۳۶ بیمارستان و ۴۵ مرکز آزمایشگاهی ازاین تجهیزات استفاده خواهند کرد.

تقوی نژاد گفت: جنبه سوم اهمیت این وام، ارتقاء استاندارد‌ها و چگونگی تجهیز با توجه به الزامات سازمان بهداشت جهانی بوده است. ما همواره تلاش میکنیم استاندارد‌های مورد استفاده به ویژه در حوزه تجهیزات و دستگاه‌ها را با بهترین دستگاه‌های بین المللی منتقل کنیم که این امر تجربه جدیدی برای نظام سلامت به همراه داشته است و بالاخره جنبه چهارم ارزش این وام، همکاری بین دستگاهی برای دریافت استفاده از آن بوده است. همکاری مناسبی با وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه، گمرک و سازمان انرژی اتمی و... داشتیم که از آن‌ها تشکر می‌کنیم.

او اظهار کرد: بر اساس منابعی که در اختیار داشتیم، ۴۲.۵ میلیون یورو به ما داده شد که حدود ۲۲.۷ میلیون یورو برای خرید تجهیزات مراکز درمانی و ۱۹.۸ میلیون یورو برای تجهیزات مراکز بهداشتی هزینه شده است. همه این تجهیزات وارد کشور شده، از گمرک ترخیص و بخشی از آن در حال طی فرایند خودش است.

معاون منابع توسعه انسانی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه از جهت تجهیزات توانستیم اقلام متعددی را وارد کنیم، گفت:  ۵۶ دستگاه اپو سونوگرافی و ۲۹ دستگاه رادیوگرافی پرتابل، ۴ دستگاه آنژیوگرافی مغزی، ۶۸ دستگاه سی تی اسکن، ۳۰ دستگاه دیالیز پیشرفته، انواع مختلف کیت و لوازم ازمایشگاهی و... بوده است که وارد کشور و بخش قابل توجهی از آن‌ها نصب شده است. در مجموع ۱۳۶ بیمارستان و ۴۵ مرکز ازمایشگاهی از این تجهیزات استفاده می‌کنند.


بیشتربخوانید

١۴٠ مدافع سلامت تاکنون شهید شناخته شده اند


اثر منفی تحریم بر عدم دسترسی به تکنولوژی

در ادامه علیرضا رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت اظهار کرد: سازمان جهانی بهداشت در زمینه طرح تحول سلامت حمایت ویژه‌ای کرده و این امکانات موجب فراهم شدن زیرساخت لازم ایران برای مقابله با بیماری کرونا شده همچنین در مورد آزمایشگاه و انجام تست هم اقدامات خوبی انجام شده است و با شیوع بیماری کرونا تجهیزات پزشکی و آزمایشگاه‌های رفرنس به کمک ما آمده اند.

او ادامه داد:به دلیل مشکلات ناشی از تحریم‌ها در زمینه تامین تست ظرفیت ما روزانه ۱۰ عدد تست بود که بعد‌ها ظرفیت تست‌های ما به ۵۰عدد در روز رسید.

رییسی معاون بهداشت وزارت بهداشت با اشاره به اینکه  با شیوع بیماری کرونا ۳۶۳ آزمایشگاه در سطح کشور داشتیم  که ۱۰۹ آزمایشگاه مربوط به بخش دولتی است. امروزه روزانه ۱۰۰ هزار تست داشته و این امکان را داریم تا روزانه ۲۰۰ هزار تست را انجام داده و امروزه در این خصوص خودکفا شده ایم.

رئیسی با اشاره به اینکه نمونه‌گیری در انجام تست بسیار مهم بوده و آموزش‌های لازم به افراد نمونه گیر داده است تا کیفیت کار ارتقا پیدا کند، گفت:  منتظر واردات نبوده و دانشمندان ما در زمینه‌های مختلف بیماری کرونا کار‌های مهم کرده اند به طوری که به سمت ساخت تست‌های آنتی بادی، آنتی ژن و مولکولی بار روی آوردیم و هدف از انجام این کار، کنترل بیماری است و در همین خصوص افراد تست دهنده بسیار مهم بودند.

او با اشاره به اینکه در دسترسی به تکنولوژی در تحریم قرار داریم درحالی که کشوری در حال ساخت واکسن کرونا هستیم، افزود: ما کیت از کره جنوبی و حتی از ترکیه خریداری کرده بودیم که در لحظه آخر جلوی ورود آن را گرفتند. ما در حدود یک میلیون است تحت عنوان تست ذخیره در کشور داریم.

استفاده از تسهیلات بانک جهانی برای واردات وسایل تشخیصی و درمانی

در ادامه قاسم جان بابایی معاون درمان وزارت بهداشت  اظهار کرد: با شیوع بیماری کرونا ما در ابتدا از ظرفیت تولید داخل استفاده بهینه کرده و اوج شکوفایی شرکت‌های دانش بنیان بود، اما از نظر تشخیص و درمان باید تجهیزاتی داشته باشیم که در این راه از تسهیلات بانک جهانی استفاده کرده ایم.

او با اشاره به اینکه برای استفاده از تجهیزات، کیفیت‌ها و دیگر موضوعات ارزیابی و سپس وارد کشور شده است، بیان کرد: سپس شرکت معتبر تحت نظر سازمان جهانی بهداشت این تجهیزات و نیاز‌ها را در دو مرحله در ۱۳۶ بیمارستان ارزیابی مجدد کرده اند،دستگاه وارداتی تشخیصی و درمانی است و بر اساس نیاز در بیمارستان‌ها توزیع شده است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.