طیبی گفت: حداقل ۸۵ درصد طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز حمل ونقل ریلی باید در کشور تولید شود.

حمیدرضا طیبی، رئیس جهاد دانشگاهی کشور در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره وضعیت ایران در زمینه تولیدات داخلی اظهار کرد: نفت، گاز و پتروشیمی، کشاورزی و حمل و نقل ریلی یکی از صنایع مهم کشور است. کانی‌های فلزی مانند فولاد، مس و آلومینیوم و کانی‌های غیر فلزی در کشور ما به عنوان یک مزیت شناخته می‌شوند، این حوزه‌ها بدنه صنعت ما را تشکیل می‌دهند.

طیبی تصریح کرد: در برخی از حوزه‌ها، الگوسازی‌هایی را در جهاد دانشگاهی کشور انجام داده‌ایم و در زمینه نفت، گاز و پتروشیمی دانش طراحی ساخت دکل های حفاری را داریم، باید گفت که این دانش ساخته شده و تعدادی از آن ها طراحی و تحلیل شده اند. 

او ادامه داد: در حوزه مواد شیمیایی مختلف مورد نیاز صنعت، تجهیزات برقی و الکترونیکی این صنعت دانش لازم را به دست آورده ایم و الگو سازی‌های خوبی انجام داده ایم.  

رئیس جهاد دانشگاهی کشور اضافه کرد: در حوزه کشاورزی بذر هیبریدی، اصلاح نژاد دام سبک و سنگین از بحث‌های مطرح شده‌ای است که با استفاده از دانش داخلی در آن پیشرفت‌های چشمگیری کرده ایم اما در دامداری صنعتی، نیمه صنعتی و روستایی وابستگی‌هایی داریم که باید مورد توجه قرار گیرد.

طیبی ادامه داد: بحث سیستم رانش واگن‌های مترو از دیگر اقدامات موثر جهاد دانشگاهی بوده که در حال توسعه است، حمل و نقل ریلی شهری و بین شهری از نیاز‌های ضروری کشور است. خطوط جدیدی در این زمینه در حال ساخت بوده و مترو‌های ما در ۹ کلان شهر توسعه پیدا می‌کنند. در حال حاضر برای این قطار‌ها به ۱۰ هزار واگن احتیاج داریم تا بتوانند به استاندارد‌های لازم در این زمینه دست یابند، همچنین تصمیم گرفته شده تا در شهر‌های بالای یک میلیون جمعیت، حتما خطوط مترو ساخته شود.  

او افزود: حجم واگن‌های مورد نیاز باعث شده تا فکر کنیم که چرا این واگن‌ها را در داخل کشور با استفاده از دانش بومی خودمان طراحی نکنیم. با کمک مجلس قبل، ماده‌ای را در برنامه ششم توسعه قرار دادیم و در آن ذکر کردیم که حداقل ۸۵ درصد طراحی و ساخت تجهیزات مورد نیاز حمل ونقل ریلی باید در کشور تولید شود.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.