شریفی گفت: قانون پیشگیری و برخورد با تخلفات علمی با پیگیری‌های وزارت‌های علوم و بهداشت، در مجلس شورای اسلامی تصویب شد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان، محسن شریفی مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی پژوهشی وزارت علوم در حاشیه آیین افتتاح بیست و یکمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی زیست شناسی ایران در پارک علم و فناوری دانشگاه سمنان گفت: برای اینکه پژوهش و نتایج آن به کاربرد منجر شود، اقدامات زیادی از مرحله ایده تا اجرا و تجاری شدن و کاربرد باید انجام شود.

او افزود: به این منظور، در کنار پژوهشگران، آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌ها در دانشگاه‌ها و موسسات پژوهشی تاسیس شده و پارک های علم و فناوری و شرکت های دانش بنیان نیز شکل گرفته است و هیات علمی و دانشجویان می توانند با حمایت و دریافت تسهیلات و اعتبار از دولت، شرکت‌ دانش‌بنیان تاسیس کنند.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه همت پژوهشگران در عملیاتی شدن پژوهش‌ها اهمیت بالایی دارد گفت: این نگرش در پژوهشگران وجود دارد و شرکت های دانش بنیان  زیادی در زمینه علوم پایه شکل گرفته است.

شریفی ادامه داد: امید است مجموعه این اقدامات موجب کاربردی شدن پژوهش‌ها، تاثیر بخشی علوم پایه در علوم دیگر و توسعه مرزهای دانش شود.

او گفت: در توسعه دانشگاه‌های استانی، مراکز فناوری، مراکز رشد و پژوهشگاه‌ها توسعه چشمگیری وجود دارد و در حال حاضر در تمام استان‌ها دانشگا و پارک علم و فناوری وجود دارد.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: بخشی از  وظایف پارک‌های علم و فناوری استان‌ها ملی و بین المللی است و بخشی نیز در توجه به ظرفیت‌های نسبی منطقه است.

شریفی بیان کرد: وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، به عنوان رکن اصلی توسعه پژوهش و فناوری در کشور وظایف متعددی دارد که وظیفه اصلی آن ایجاد بستر مناسب و ملزومات و فرهنگ لازم برای پژوهش است.

او افزود: در سه دهه گذشته شاهد رشد چشم گیری در عرصه پژوهش‌ و فناوری اعم از نیروی انسانی زیرساخت محورها و موضوعات و ملزومات نرم افزاری و سخت افزاری لازم بودیم و رتبه خوب ایران در جهان در بخش فناوری و پژوهش، گویای راه درست وزارت علوم در این زمان است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ادامه داد: یکی از وظایف وزارت علوم مراقبت از حقوق پژوهشگران است تا حقوق مولفان، پژوهشگران و صاحبان ایده، به شکل‌های مختلف از ایده تا کتاب و مقاله حفظ شود.

شریفی گفت: در ۲ سال گذشته  با پیگیری‌های وزارت علوم،ریال تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، قانون پیشگیری و برخورد با تخلفات علمی در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید و آیین‌نامه اجرای این قانون نیز تدوین و کمیته اخلاق در دانشگاه‌های زیرمجموعه این وزارت‌ها تشکیل شد.

او افزود: بر اساس شرح وظایف فعلی، این کمیته‌ها وظیفه نظارت بر شکایات و تلاش برای آموزش فرهنگ پژوهش در استان را بر عهد دارند تا  پژوهشگران را با مقوله درستکاری علمی آگاه کنند زیرا گاهی بدرفتاری‌های علمی ناآگاهانه است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاستگذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در دوران کرونا آمار مقالاتی که در نشریات علمی بین‌المللی چاپ شد نسبت به سال های قبل افزایش یافت و از آنجا که آثار پژوهشی با قدری تاخیر منتشر می‌شود، امید است سال آینده نیز کشور از نظر رتبه بین‌المللی در همین جایگاه فعلی بماند و حتی ارتقا یابد.

شریفی بیان کرد: اعتبارات پژوهشی مانند تمام اعتبارات کشور تحت تاثیر کرونا قرار گرفت اما امید است اعتبارات پژوهشی کماکان در اولویت قرار بگیرد زیرا پژوهش رکن اصلی پیشرفت جوامع است.

 بیست و یکمین کنگره ملی و نهمین کنگره بین‌المللی زیست‌شناسی ایران با حضور پژوهشگران تخصصی این رشته از داخل و خارج کشور به میزبانی دانشگاه سمنان آغاز شد و تا یکم اسفند ۹۹ ادامه دارد.

۸۰۰ مقاله از داخل و خارج از کشور به دبیرخانه این کنگره ارسال شد که از این تعداد، ۷۰۰ مقاله پذیرش شد که حدود ۲۰۰ مقاله به صورت سخنرانی و ۵۰۰ مقاله هم به صورت پوستر در مدت برگزاری این کنگره بین المللی ارائه می‌شود.

انتهای پیام / گ 

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.