مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی شهرستان روانسر گفت: تصمیمات اشتباه مسئولین عامل اصلی نابسامانی قیمت مرغ در بازار مصرف است.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از کرمانشاه، شهاب مارابی مدیر عامل مجمع خبرگان کشاورزی شهرستان روانسر با بیان اینکه تصمیم‌گیری‌های مسئولین در سطح ملی بدون حضور تولیدکنندگان منجر به نارضایتی تولیدکنندگان و مصرف‌کنندگان از وضعیت بازار مرغ شده، گفت : اگر مسئولین در تعیین قیمت مرغ اصولی و بر اساس آنالیز قیمت‌های ماهانه تصمیم‌گیری کرده بودند، نتایج حاصل از آن اینگونه نبود که هم مصرف‌کنندگان و هم تولیدکنندگان از قیمت مرغ ناراضی باشند.

او با اشاره به اظهارات غیرکارشناسی برخی مسئولین در مورد قیمت مرغ گفت : اگر مسئولی از آنالیز قیمت‌ها مطلع نیست نباید در مورد قیمت‌ها اظهارنظر کند، چون این موضوع سبب دلخوری مردم از تولیدکنندگان می‌شود.

مارابی با بیان اینکه دولت هم اکنون در خوشبینانه‌ترین حالت ۸۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز صنعت طیور را با قیمت‌های دولتی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهد، افزود: در چنین شرایطی باید مرغ را هم با لحاظ کردن همین مسئله با نرخ‌های مصوب از تولیدکنندگان تحویل بگیرد، نه اینکه انتظار داشته باشد تولیدکنندگان همه تولیدات خود را با نرخ مصوب عرضه کنند.

او ادامه داد: وقتی تولیدکننده‌ای ۸۰ درصد نهاده‌های مورد نیاز خود را با قیمت دولتی دریافت کرده، طبیعتا باید ۸۰ درصد تولیدات خود را هم با قیمت مصوب عرضه کرده و مابقی را با لحاظ قیمت نهاده‌های تامینی از بازار آزاد عرضه کند تا بتواند به سود معقول دست پیدا کند.

مارابی افزود: در حالی که قیمت مصوب دولتی برای هر کیلوگرم ذرت و سویا در حال حاضر به ترتیب ۱۷۰۰ و ۳۳۰۰ تومان است، این قیمت‌ها در بازار آزاد برای ذرت بین ۳۵۰۰ تا ۴۵۰۰ و برای سویا بین هشت هزار تا ۱۲ هزار تومان است. قیمت جوجه یک روزه نیز در حالی که نرخ دولتی آن ۴۲۰۰ تومان به ازای هر عدد است با قیمت بین پنج هزار تا ۵۲۰۰ تومان در بازار آزاد عرضه می‌شود.

مارابی اشاره‌ای هم به آنالیز قیمت مرغ داشت و گفت: هم اکنون با احتساب قیمت نهاده‌هایی مثل جوجه یک روزه، ذرت، سویا، واکسن، دارو، هزینه‌های کارگری، حمل و نقل و... قیمت مصوب مرغ درب مرغداری باید ۱۷۵۰۰ تومان باشد، نه با قیمت  ۱۴ هزار و ۴۰۰ تومان عرضه شود.

مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی شهرستان روانسر با گلایه از مسئولین برای حمایت نکردن از تولیدکنندگان در زمان پایین بودن قیمت‌ها، گفت: چرا دولت دو ماه پیش که قیمت مرغ خیلی پایین آمده بود و تولیدکنندگان دچار ضرر شده بودند، برای خرید مرغ از مرغداران پای کار نیامد، در حالیکه آن زمان می‌توانست با خرید مرغ با قیمت‌های مصوب در عین حال که از تولیدکنندگان حمایت کند، زمینه ذخیره سازی مرغ برای توزیع در شرایط کنونی که قیمت‌ها بالا رفته را فراهم کند.

این عضو فعال در صنعت مرغ گوشتی کشور اشاره‌ای هم به بازار شب عید مرغ داشت و افزود: با روال کنونی پیش‌بینی می‌شود قیمت مرغ در بازار در آستانه شب عید بیشتر از قیمت‌های حال حاضر باشد، زیرا در آستانه سال جدید قطعا تقاضا برای خرید مرغ بالا خواهد رفت، هرچند امیدواریم مسئولان و متولیان امر تولید با همفکری نخبگان این بخش مانع افزایش قیمت‌ها و نارضایتی مردم از بازار مرغ شوند .

انتهای پیام/د

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۲۱ ۲۹ بهمن ۱۳۹۹
افرین بالاخره عامل به از چندین سال پیدا کردید