به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، موضوع حذف کنکور و تغییر در شیوه برگزاری آن سابقه طولانی دارد و به چند دهه قبل میرسد، اما همواره موانعی برای تحقق این برنامه وجود دارد و به این ترتیب بخش اعظم برنامههای درسی همچنان معطوف و متمرکز بر کنکور شکل گرفته و پیش میرود.
برخی مسئولان علت این موضوع را مسائل پشت پرده همچون منافع اقتصادی و گردش بالای چندین میلیاردی موسسات کنکوری میدانند و برخی هم این موضوع را به کم اعتبار بودن امتحانات نهایی منسوب میکنند.
کنکور که حالا آفت نظام تعلیم و تربیت شناخته میشود و ردپای آن از دوره ابتدایی در نظام آموزشی به چشم میخورد، گویی در جلسات اخیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تمهیداتی برای آن اندیشیده شده است تا بخشی از سایه سنگینش از سر نظام تعلیم و تربیت برداشته شود.
موضوع و شاید بتوان گفت معضلی که آثار مخربش حتی در آزمونهای بین المللی خودنمایی کرده است و محمود مهرمحمدی عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی یکی از عوامل موفقیت نداشتن در این آزمون را ردپای کنکور در سالهای مختلف تحصیلی و بی توجهی به فهم مطالب درسی عنوان کرد.
فروش سوالات امتحانی آن هم امتحانات نهایی طی سالهای اخیر و در شرایطی که سهم نمرات این آزمون در کنکور بیشتر شده بود، نگرانیهای بسیاری برای داوطلبان کنکوری در پی داشت و حتی یکی از علل حذف نشدن کنکور در آن دوران برشمرده شد، بر همین اساس سازمان سنجش و برخی نمایندگان مجلس مدعی شده بودند که امتحانات مدارس اعتبار کافی ندارد همچنین ٣-۴ سال پیش که تب حذف کنکور داغ بود سید محمد بطحایی وزیر وقت آموزش و پرورش گفته بود که اگر قرار شود تاثیرات مثبت و منفی آزمون دانشآموزان در قبولی دانشگاه لحاظ شود؛ آموزش و پرورش اعلام عمومی کرده است که آزمونهای سراسری آن توسط سازمان سنجش برگزار شود
بعد از این شرایط طی ١-٢سال اخیر تمهیداتی اندیشیده شد و آنطور که آموزش و پرورشیها مدعی شدهاند امنیت امتحانات نهایی ارتقا یافته و جای نگرانی نیست.
حتی محسن حاجیمیرزایی وزیر آموزش و پرورش در واکنش به انتقاداتی در این مورد گفت که اعتبار نذاشتن امتحانات آموزش و پرورش صحت ندارد و کسانی که چنین ادعایی دارند بهتر است با پشتوانه دقیق اظهار نظر کنند.
او تاکید کرد که میان رتبههای کنکور و معدل دیپلم همخوانی دارد و هرچه دانس آموزی نمراتی بهتری در دیپلم و دوره مدرسه کسب کرده باید در کنکور هم عملکرد موفقتری دارد.
از طرفی هم منصور کبگانیان قائم مقام نقشه جامع علمی کشور گفت که میتوان اطمینان پیدا کرد که امتحان امن برگزار شود همانطور که در دو سال گذشته حذف مطلق تقلب در امتحان نهایی امکانپذیر شد و پس از برگزاری آزمون و شکل گرفتن حوزههای تصحیح و جدا شدن سربرگ ها، اسکن کردن و توزیع تصادفی مورد بررسی قرار گیرد.
بیشتر بخوانید
آنطور که موانع و شروط حذف کنکور پیشتر اعلام شده بود صحت برگزاری امتحانات و سه ساله شدن امتحانات نهایی دانش آموزان این آرزوی ۴۴ساله نظام تعلیم و تربیت را تا حدی محقق میکند، اما در شرایط فعلی صرفا صحبت از افزایش امنیت برگزاری امتحانات دانش آموزان است و در مورد تعداد سالهای آن صحبتی به میان نیامده یا حداقل رسانهای نشده است.
منصور غلامی وزیر علوم هم در این باره به خبرنگار آموزش و پرورش گفت که آموزش و پرورش باید بتواند امنیت امتحانات را ارتقا دهد و ما که به عنوان پذیرنده دانشجو هستیم باید شاخصهای قابل اعتمادی داشته باشیم تا بتوانیم معیاری برای ارزیابی داوطلبان کنکور قرار دهیم.
او بیان کرد: برای دستیابی به این شاخصها سابقه تحصیلی دانش آموزان حداقل باید سه سال به طور امتحان نهایی ارزیابی شود تا بتوان نتیجه قابل قبولی به دست آورد.
وزیر علوم تصریح کرد: شورای عالی انقلاب فرهنگی در حال تدوین برنامهای است تا مدل جدیدی از آزمون را برای سال ١۴٠١ داشته باشیم و داوطلبان کنکور برای سال آینده تغییر قابل توجهی در مورد برگزاری کنکور ندارند.
آنطور که آمار و ارقام رسمی از مرکز آمار کشور حکایت میکند از سال ٨١ نرخ زاد و ولد نسبت به سالهای قبل از آن رشد نسبتا قابل قبولی را نشان میدهد و این یعنی زنگ خطر هجوم سیل داوطلبان به دانشگاههای کشور و بار هم تشدید رقابت برای رشتههای محبوب در جامعه و نشستن بر کرسیهای دانشگاههای بزرگ و حتی با وجود تسهیل مسیر ورود به دانشگاهها و آزاد شدن ٩۵ درصد رشتهها بدون آزمون بار هم تب دکتر و مهندس شدن در دانشگاههای برتر و معروف بالاست.
آنطور که آمار و ارقام نشان میدهد آرام گرفتن تب کنکور در دهه ٩٠ تا حدی هم تابع تعداد داوطلبان بوده، اما بار دیگر از اوایل دهه ٨٠ نرخ زاد و ولد رشد قابل توجهی نسبت به گذشته داشته است وبار دیگر این خطر رادر پی دارد که تب کنکور بیشتر و بیشتر در جامعه بالا رود حتی اگر ١۵ درصد رشتهها فقط نیاز به آزمون داشته باشد.
با وجود این موضوع باید دید ١۴٠١ برای جمعیت رو به افزایش کنکوری شرایط متفاوت را رقم خواهد زد و آموزش و پرورش در کشاکش رفت و آمد وزرا در سال آینده که به تبع تغییرات دولت حاصل میشود، برنامهای مدون برای ارتقای امنیت امتحانات و کمک به شیوه نوین برگزاری کنکور اجرا میکند یا بار دیگر برنامههای این وزارتخانه تابع شخص وزیر ابتر باقی خواهد ماند.
انتهای پیام/
اما متاسفانه کمتر کسی به این مسئله مهم اشاره میکنه که کنکور و تست و نکته و ... باعث میشه که هیچ دانش آموزی درس ها رو اون طوری که باید و شاید، یاد نگیره.
آخه چرا ما باید آیات قرآن و احادیث و درسهایی مثل دین و زندگی یا ادبیات و دستور زبان رو با تست یاد بگیریم؟!
یا درس هایی مثل زبان انگلیسی یا زبان عربی، هدف اصلی شون اینه که دانش آموز بتونه زبان خارجی رو یاد بگیره و بتونه به زبان خارجی صحبت کنه و بتونه خودش یک کتاب به زبان انگلیسی یا عربی رو بخونه؛ اما متاسفانه کنکور باعث شده که ما فقط چند تا فرمول گرامری رو حفظ کنیم و بعد از مدتی هم فراموششون کنیم. اون کسانی که موافق کنکورند، آیا می دونن که خیلی از کتابهای دانشگاهی ترجمه فارسی ندارند؟ آیا می دونن که دانشجوها مجبورند مقاله های انگلیسی رو بخونند؟ آیا می دونند که دانشجوهای ارشد و دکتری مجبورند مقاله های انگلیسی بنویسند؟ آیا نکته های تستی و کنکوری فایده ای به حال دانش آموزها و دانشجوها داره؟ آیا حیف نیست که چندین سال از عمر دانش آموزها در دبیرستان صرف مطالعه ی تست های انگلیسی و عربی بشه و آخرش هیچی بلد نباشن؟
درس های دیگه هم همینطور؛ آیا حیف نیست ارزش "حساب دیفرانسیل و انتگرال" که یکی از مهمترین کشفیات علم ریاضی مدرن هست، با چند تا تست از بین بره؟ بهتر نیست به جای تست های کنکوری، به دانش آموزها یاد بدیم که همین حساب دیفرانسیل و حساب انتگرال هست که پایه و اساس تمام پیشرفت های مهندسی و سازه ها و کنترل و رباتیک و هوافضا و الکترونیک و آیرودینامیک و ... هست؟ آیا فهمیدن عمیق درس ها بهتر از تست زدن نیست؟
آیا حیف نیست که ارزش هندسه های اقلیدسی و نااقلیدسی که پایه و اساس نظریه های ابعاد و ابرفضا و فضا-زمان و نسبیت عام انیشتین و ... هستند رو با تست های کنکوری پایین بیاریم؟
آیا کنکور و نکات تستی، باعث نمیشه که جذابیت علم از بین بره؟ من پیشنهاد می کنم، دانش آموزهایی که الآن برای کنکور درس می خونن، نگاهی هم به کتاب های دانشگاهیِ رشته ی مورد علاقه شون بیاندازند. اون وقت خودشون متوجه میشن که تست و کنکور، فایده ای داره یا نه؟!
بستن راه علم و دانش و جلوگیری از گسترش دانش و آگاهی همه مردم و کمک به نا آگاهی همکانی
چون هم هیچ عدالت آموزشی درش نیست هم هیچ حداقل استاندارد آموزشی نداره و هم در آخر کار با تلف کردن عمر و هزینه بیت المال افرادی را تربیت میکند که هیچ دردی از مملکت را نمیتواند دوا کند و دانشگاه های خوبی هم که تعداد اندکی افراد قوی تربیت میکند کشور را نمی تواند بچرخوانند!
در حالیکه در آموزشگاه های آزاد در مدت زمان کمتر از یک سال هم میشه یک زبان خارجی رو یاد گرفت! (دانشجوهایی که برای تحصیل به دانشگاه های خارج میرن باید در کمار از یکسال زبان خارجی رو یاد بگیرند) اما می بینیم که وضع زبان خارجی دانش آموزها بعد از هفت سال درس خوندن در مدرسه چه جوریه؟!
این فقط یک نمونه هست. درسهای دیگه هم همینطوره. (بچه های فارغ التحصیل دانشگاه می دونن چه می گم! ) پس به نمره های بیست دبیرستان و رتبه های بالای کنکور دل خوش نکنید. توی دانشگاه، از شما "علم" می خواهند، نه نمره و رتبه!
حتی کار به جایی می رسه که دانشجو باید مقاله و پایان نامه بنویسه. نوشتن مقاله یعنی "تولید علم". یعنی دانشجو باید بتونه مطالب علمی که قبلاً وجود نداشته رو خودش تحلیل کنه و به دست بیاره. حالا انصافاً با تست و نکات کنکوری میشه این کارها رو انجام داد؟
همه اش به فکر کنکور نباشیم؛ کمی هم به بعدش فکر کنیم!
چون در دوران دبیرستان همه اش کتاب تست و نکات خلاصه و کنکوری رو مطالعه می کردیم. اما متاسفانه به نمره های نوزده و بیستی که توی دبیرستان گرفته بودیم، مغرور می شدیم. اون زمان من خودم یکی از طرفداران امتحان و کنکور بودم، چون فکر می کردم، تمام علم و دانش، همین نکته های تستی هست که ما می خونیم و درصدهای بالای آزمون ها و ... . اما الآن که با دقت و موشکافی، کتاب های دبیرستان رو مطالعه کرده ام، می فهمم که هر کتابی به اندازه یک دریا مطلب داشته که ما اصلاً اونها رو نخونده بودیم.
تازه تمام کتابهای دبیرستان با اون همه مطلب، به اندازه ی کتابهای ترم اول لیسانس هم نمیشن! واقعاً کسی با نکته تستی و راه حل سریع، نمی تونه درسهای دانشگاه رو پاس کنه. یادم هست ترم اول لیسانس، استادهامون میگفتن که شما می تونید از هر راه حل تستی برای سوال ها استفاده کنید، اما به شرطی که ابتدا اون راه حل تستی رو اثبات کنید!!!!! اگر نتونستید اثباتش کنید، باید از راه حل تحلیلی استفاده کنید.
اما الآن امتحان و کنکور به هدف اصلی تبدیل شده اند. تا جایی که دانش آموزها فقط اون قسمت هایی از درس رو مطالعه می کنند که توی کنکور ازش سوال میاد! و بقیه قسمت ها رو اصلاً نمی خونن! این یعنی نابودی علم و دانش!
به نظر من اصلاً اگر بشه، باید تمام امتحانات و کنکور حذف بشن و هدف اول و آخر، فقط یاد گرفتن و آموختن باشه! (خودم می دونم که اینقدر نمره گرایی و مدرک گرایی در وجود ما نهادینه شده که این حرف من مسخره به نظر می رسه!)
بچه هایی که الآن دارند برای کنکور درس می خونند و اون هایی که اصرار دارند که کنکور باید باقی بمونه، حدود شیش یا هفت سال دیگه که ان شاء الله وارد مقاطع ارشد و دکتری شدند، متوجه میشن که تمام اون نکات تستی و اون همه کتاب قطور تستی که خوندن، نه تنها هیچ فایده ای به حالشون نداشته بلکه باعث شده شدیداً در مطالب پایه ای ضعیف باشند.
متاسفانه خیلی ها فکر می کنن که قبول شدن در کنکور، هدف نهایی هست؛ در حالیکه بعد از کنکور، تازه اصل ماجرا شروع میشه! دانشجوها از همون ترم اول می فهمن که توی دانشگاه، دیگه نکات تستی به هیچ دردی نمی خوره، بلکه باید مطالب رو تجزیه و تحلیل کنند و حتی گاهی توی دانشگاه ، جواب یک سوال به بیش از ده تا بیست صفحه هم میرسه!
اونجا هست که بچه هایی که به تست و راه حل های سریع عادت کرده اند، دچار مشکل میشن. من پیشنهاد می کنم که حداقل در دوران دبیرستان، در کنار تست زدن، سعی کنید مباحث رو تا حد امکان، تحلیلی یاد بگیرید به طوریکه زیر و بم مطلب رو کاملاً بلد باشید. چون تمام مطالب درسی دبیرستان و کنکور در برابر درسهای لیسانس و فوق لیسانس، مثل یک قطره در برابر دریاست!
دوما..با این حجم از پارتی بازی توی معدل و ...چیکار میکنید؟
لطفا فکر اشتغال کنید واسه رشته های مهندسی اونوقت مشکلات کنکور هم کمتر میشه احتمالا
باید از سابقه ادم باشه
........
...
.
چرا؟چون داره زحمت میکشه صبحا مدرسه کلاس داره و انقدر خوب درس میده که ظهراهم کلاس خصوصی داره و به قول خودش اگه پزشک میشد انقدر درآمد نداشت
لطفا به همه چی سطحی نگاه نکنید!
نخبگی هوش و علاقه به دانش و یادگیری است.
این سیستم پول و معدل را نباید حداقل تو دانشگاه های معتبر تراز اول که اغلب ورودی هاش نخبه اند عملی می کردند.
نفس و ذات کنکور باید حفظ شود ولی نحوه و شیوه آن قدیمی است
از طرفی سه ساله شدن آزمون نهایی خوب است اما چند تا پرسش اینکه آیا نحوه برگزاری این آزمون ها در همه حوزه ها یکیست ؟
آیا کیفیت تدریس در تمام کشور یکسان است ؟
آیا شیوه و کیفیت تصحیح اوراق امتحان نهایی در تمام حوزه ها یکسان است؟
متاسفانه خیلی ها نگاه یکطرفه درباره حذف کنکور دارند و مواردی که فرمودید رو لحاظ نمی کنند.
خیر دیگه متقاضی برای همه رشته ها نیست شاید پزشکی !!
تحت هیچ شرایطی کنکور حذف نمیشه
این موسسات کنکوری و این حجم از کتاب های کمک اموزشی کنکوری اینقدر تو این سالها فروش داشتند که یه پولی دستشون باشه و نزارند کنکور حذف بشه
اگر حذف بشه شما ۱ دونه دانشجو خارج از رشته پزشکی و دندون پیدا نمیکنید
و تنها راه حل این مشکل کاهش حقوق پزشکاس
که اگر کم بشه پزشکان اون دوره تحت هیچ شرایطی با حقوق کم کار نمیکنن
و از اون طرف ۷ سال طول میکشه تا پزشکان جدید فارغ التحصیل بشن و تو این ۷ سال فکر می کنید اگر پزشکی نباشه چی میشه ??? نصف جمعیت از بین میرن
پس نتیجه میگیربم امکان حذف کنکور نیست
بخونید که مجبوریم با این نا عدالتی رو در رو بشیم
واقعاکنکورادم روکورمیکنه منکه یه چشمم نابیناست یهچشم نیمه بیناترم ششم کارشناسی جامعه شناسیم وتصمیم دارم کنکورارشدبدم واقعانگران بینایم هستم
فعلا تا امنیت امتحانات نهاییی به ۱۰۰ درصد نرسیده کنکور با همه ی سختی هایش بهتر از آن است
چون برایشان پول دارد
اگرکسی سالها پیش دیپلم گرفته باشد چه کند؟
مدارس فرسوده
کلاسهای شلوغ
امکانات صفر ....
و بخش عظیمی از زیرساخت ها و آزمایشگاهها و امکانات آموزشی و دسترسی به منابع و حتی فضای دانشکده ها را تبدیل به مراکز تحقیقاتی هدفمند هم سو با چشم انداز اقتصادی کشور بکنید
متاسفانه رفتید صورت مسئله رو کاملا پاک کردید
و فارغ التحصیلان شایسته کشور را سالهاست از نظر اجتماعی و عدم درآمدزایی در جامعه و در رسانه سرکوب نمودید و همچنین شرایط ورود به دانشگاه ها را آزاد کردید که هر شخص کودن با هر سن و سالی به خودش اجازه ثبت نام در دانشگاه را بدهد و یه مدرک آکادمیک هم بگیرد....
افرادی که سالهاپیش به زور فوق دیپلم گرفته بودند الان توانستند با این آزادسازی گرفتن مدرک تا مقطع دکترا پیش بروند و مدرکی کاملا تو خالی و بدون عمق!
ولی از افراد نخبه قبلی معلوم نیست چرا استفاده ای نکردید
سایر کشور ها اگر این خیل جوانان تحصیلکرده دهه شصتی را داشتند به قدرت صنعتی و اقتصادی در جهان تبدیل میشدند
اشکال نداره روزی همه باید در محضر خدا پاسخگوی کم کاری های خود در قبال جوانان مردم باشند.........