به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، صبح امروز (سهشنبه ۲۸ بهمن) هشتمین کنفرانس ملی آموزش و توسعه منابع انسانی در عصر کرونا با حضور محمدتقی نظر پور، معاون اداری و مالی وزارت علوم در محل این وزارتخانه برگزار شد.
نظر پور گفت: متأسفانه پدیده مخرب شیوع ویروس کووید۱۹ که دارای ضریب انتقال فوقالعاده زیادی است، پیامدهای مخرب بسیاری را به شکلهای مختلف خرد و کلان، آشکار و پنهان برای همه نهادها از جمله دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشورمان در پی داشت.
او افزود: نظام آموزش عالی کشور که از جمله نهادهای جمعی متمرکز با حضور نخبهترین افراد جامعه اعم از اساتید و دانشجویان (بهعنوان مسئولان فعلی و آینده کشور) که از وسیعترین عرصههای جمعی تعاملات ارتباطاتی در کشور محسوب میشوند، به یک باره و با یک شوک ناگهانی از جنبه حضور فیزیکی در مجامع علمی مواجهه شدند. تعدای از دانشجویان، کارکنان و اساتید برجسته را از دست دادیم.
معاون اداری و مالی وزارت علوم تصریح کرد: نهاد دانشگاه در زمینههای آموزشی، پژوهشی، فرهنگی، فوق برنامه و فعالیتهای اجتماعی با شوک تعطیلی و رکود حضور در صحنه روبه رو شد و دانشجویان از نظر وضعیت روحی، روانی و اقتصادی در فشار و تنگنا قرار گرفتند. شیوع کرونا در ذهنیت و زندگی خانوادههای دانشجویان و حتی آحاد افراد جامعه نفوذ پیدا کرده و اذهان اجتماعی را مشغول خود ساخته است.
او ادامه داد: این رخداد پیچیده و چند وجهی نیاز به چاره جویی در حوزههای سیاستگذاری آموزش عالی و برون رفت از این تنگنا را ضرورتی انکار ناپذیر قلمداد میکند که نیازمند فکر و اندیشه قوی و تغییر خط مشی در اجرای برنامههای آموزشی و پژوهشی است.
نظرپور گفت: تحولی که با تلاش مضاعف نیروهای متخصص به زودی به بار نشست و ثمره آن، رسیدن به اجرای راهکار آموزش از راه دور و مجازی بود که تا کنون به موفقیتهای خوبی نائل شدیم.
اثبات کارآمدی نظام آموزش عالی کشور با ارائه آموزشهای مجازی
معاون مالی، اداری و منابع انسانی وزارت علوم تصریح کرد: راهبردها و اقدامات بهکار رفته در نظام آموزش عالی کشور به معنای این است که دانشگاهها و مراکز آموزش عالی کشور در ترم دوم سال تحصیلی قبل (۱۳۹۸-۹۹) بلافاصله بعد از توقف کوتاه، نه تنها تعطیل نشدند بلکه با تعامل و همافزایی بینِ بخشی و به اشتراکگذاری تجارب و دستاوردهای علمی، بهسرعت با یک بازآرایی به فضای مجازی روی آورده و با بهکارگیری شیوههای نوین آموزشی و تعریف برنامهها و فعالیتها در فضای مجازی، هدایت و راهبری فعالیتهای خود را بهعهده گرفتند و کارآمدی نظام آموزش عالی کشور را به اثبات رساندند.
نظرپور اضافه کرد: دانشگاهها، مراکز پژوهشی و پارکهای علم و فناوری نهایت تلاش خود را در نیل به شناسایی و کشف واکسن بیماری کووید۱۹، طرح اقدامات ابتکاری معطوف به مهار و پیشگیری، تولید و ساخت کیتهای تشخیصی مورد نیاز، ابزارها و وسایل مورد نیاز و ... به کار گرفتند و به نتایج درخشانی دست یافتند. در این زمینه، با توجه به توانمندیهای موجود در حوزه علوم پایه، بیولوژی و بیوتکنولوژی در دانشگاهها و در دانشکدههای علوم پایه، کشاورزی و دامپزشکی و ضرورت همکاری آنها با وزارت بهداشت در تهیه کیتهای تشخیصی و بررسی نمونهها و سایر عملیات پشتیبانی مقرر شد که پژوهشگاه ملی مهندسی ژنتیک مسئولیت هماهنگیهای لازم را بر عهده داشته باشد.
او ادامه داد: دانشگاهها بهتقویت شبکههای فنی- اجتماعی مبتنی بر ساز و کارهای ارتباط بینِبخشی و بینِ سیستمی که امکان فعالیت شبکهای را در درون و با بیرون نهاد علم و دانشگاه فراهم میسازد، پرداختند.
معاون مالی و اداری و منابع انسانی وزارت علوم تصریح کرد: پارکهای علم و فناوری و مراکز رشد، دانشگاهها و مؤسسات پژوهشی و همچنین آزمایشگاههای تخصصی که دارای امکانات و تجهیزات لازم بودهاند در تولید اقلام مورد نیاز، خدمات خوبی را ارائه کردهاند. حمایت از واحدهای فناور مستقر در مراکز رشد دانشگاهی و پارکهای علم و فناوری که در تولید محصول یا خدمت مورد استفاده در کاهش بار خسارت ویروس کورونا فعال هستند، انجام شده است. بیش از ۶۰ واحد فناور و شرکت دانش بنیان در زمینه تولید دستکش، ماسک و مواد ضدعفونی فعالیتهای خوبی ارائه کردهاند.
او گفت: یکی دیگر از اقدامات مؤثر وزارت علوم و دانشگاهها، تقویت سواد دیجیتال، استفاده از فناوریهای نوین آموزشی و کاهش شکاف دیجیتالی نسلی، تقویت زیرساختهای سخت افزاری و نرم افزاری و تأمین نیازهای نرم افزاری مطابق با امکانات زیر ساختی از نظر سرعت پهنای باند اینترنت، ایجاد و تقویت سامانههای مختلف آموزشی است که در این زمینه موفقیتهای خوبی بهدست آمد.
تعامل با وزارت ارتباطات جهت تخصیص بستههای اینترنتی به دانشجویان
نظرپور بیان کرد: با وزارت ارتباطات جهت تخصیص بستههای اینترنتی و انجام تمهیدات لازم برای تأمین سختافزار و نرمافزارهای لازم برای اعضای هیئت علمی و دانشجویان با استفاده از ظرفیت صندوقهای حمایتی و خیرین تعاملات خوبی صورت گرفت.
او اضافه کرد: در دوران شیوع ویروس کرونا برای دانشجویان در زمینه آموزش اقدامات خوبی مانند فراهمسازی امکان انتقال دانشجویان بهدانشگاهها و مراکز محل زندگی، مساعدت در انجام پروژههای پایاننامهای در دانشگاههای محل زندگی دانشجو، برگزاری جلسات ارائه گزارش، جلسات دفاع از پایاننامه بهصورت مجازی و آنلاین، اختصاص فضای ابری مناسب برای حفظ و نگهداری دروس ارائه شده در سرور دانشگاه و ... بهعمل آمد. همچنین در زمینه خدمات رفاهی این قشر اقدامات در خورِ توجهی مانند: محدود کردن ظرفیت دانشجویان تحصیلات تکمیلی در خوابگاهها و جلوگیری از تجمع آنها با برنامهریزی حضور بر اساس اولویت از نظر نوع پژوهش و مدت ماندگاری، از نظر سنوات تحصیلی، ضد عفونی و گند زدایی منظم کلیه مراکز مورد استفاده دانشجویان تحصیلات تکمیلی حاضر در دانشگاه و ارائه وامهای دانشجویی برای تهیه نیازهای سختافزاری و نرم افزاری دانشجویان صورت پذیرفت.
معاون مالی، اداری وزارت علوم تاکید کرد: طبق قوانین و مقررات موجود، استفاده از ظرفیت ارائه خدمات مجازی بهصورت حداکثری که بر اساس بخشنامههای صادره از سوی «ستاد ملی مقابله با کرونا»، «فرماندهی عملیاتی ستاد مقابله با کرونا» و «حوزه ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری» ابلاغ شدهاند، استفاده حداکثری از ظرفیت دورکاری کارکنان در حوزهی ستادی وزارت عتف صورت گرفته است.
دورکاری کارمندان نیاز به زیرساختهای خاص دارد
نظرپور گفت: بخشنامه دورکاری در سال ۱۳۹۲ ابلاغ شد و در مقیاس خیلی محدود در بعضی از ادارات بهصورت ناقص اجرا شده بود، اما بهدلیل نبود زیرساختهای کافی سختافزاری و نرمافزاری و عدم امکان نظارت و ارزیابی با شکست مواجه شد. در این دوره و در بحران شیوع کرونا، مجدداً موضوع دورکاری مطرح و در سطح گسترده اجرایی شد، اما در حال حاضر تحقیق و گزارشی رسمی از عملکرد آن منتشر نشده است.
نظرپور با اشاره به اینکه بر اساس گزارشهای دانشگاها و حوزه ستادی وزارت علوم، دورکاری و آموزش مجازی مزایایی خوبی دارد، تاکید کرد: برای دورکاری کارمندان نیاز به زیرساختها و ملاحظاتی از جمله: وجود زیرساختهای سختافزاری و نرمافزاری در منزل و در محل کار (اداره یا دانشگاه) است. همچنین دورکاری کارکنان، دانشجویان و اساتید نیاز به نظارت، ارزیابی، حفاظت و امنیت بهخصوص از جنبهی سوء استفاده و نفوذ دارد.
او ادامه داد: دورکاری برای بعضی از مشاغل مانند مسئولان دفاتر، دبیرخانه، امور مالی، مسئولان پشتنیبانی از نرمافزارها و ... مشکلاتی در پی خواهد داشت و نیاز به توجه بیشتر، مساعدت و ارائهی تسهیلات و تشویق ویژه دارد.
معاون اداری و مالی وزارت علوم تصریح کرد: آموزش مجازی برای دروس کارگاهی، آزمایشگاهی، طراحی و آتلیهای و آموزش هنرهایی از قبیل موسیقی، تئاتر، گرافیک و مجسمهسازی با محدودیتهایی همراه است و نیاز به یک سیستم تلفیقی از «حضور کنترلشده و محدود با رعایت دستورالعملهای بهداشتی و نیز بهصورت مجازی» دارد.
انتهای پیام/