مدیرکل امور اُمنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور از صدور حکم ۲۶ نفر به عنوان امین موقوفات استان فارس خبر داد.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، محمدعلی رمضانی گفت: تعیین امین برای موقوفات با استفاده از ظرفیت قانونی که در ماده ۵ قانون تشکیلات و اختیارات سازمان اوقاف و امور خیریه پیش‌بینی شده است با هدف ارتقا بهره‌وری موقوفات و حفظ عین موقوفات با استفاده از ظرفیت‌های مردمی انجام می‌شود.

مدیرکل امور اُمنا و متولیان موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: یکی از راهبرد‌های اصلی سازمان اوقاف و امور خیریه در سطح کشور تعیین امین یا هیئت امنا برای موقوفات است.

او با اشاره به وظایف امین یا هیئت امنا موقوفات گفت: این افراد باید یک برنامه عملیاتی برای احیا و درآمدزایی رقبات فاقد درآمد و کم درآمد موقوفات ارائه کنند ضمن اینکه حفظ، حراست و مراقبت از رقبات موقوفه از دیگر وظایف امین است که افراد معرفی شده باید برای احیا، عمران و آبادانی موقوفات برنامه ریزی داشته باشند.

به گفته رمضانی، تنظیم و تجدید قرارداد اجاره موقوفات، پیگیری امور ثبتی و اسناد مالکیت موقوفات، جلب سرمایه گذار برای رقبات موقوفات و رقبات مستعد سرمایه گذاری، تنظیم بودجه موقوفات، انجام عملیات مالی و اسناد هزینه و پیگیری صدور مفاصا حساب از دیگر وظایف امین موقوفات است؛ امین یا هیئت امنا موقوفات اجازه اجرای نیت موقوفات را نیز ندارند و البته اجرای نیت موقوفات، بر عهده ادارات اوقاف است.

مدیر کل امور امنا و متولی آن موقوفات سازمان اوقاف و امور خیریه کشوردرباره اینکه تاکنون حکم چه تعداد امین برای موقوفات در کل کشور صادر و ابلاغ شده است، اعلام کرد: هم اکنون در کل کشور ۶۰۰ نفر امین یا عضو هیئت امنا موقوفات متصرفی تعیین شده‌اند و در استان‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند.

به گفته رمضانی، در استان فارس نیز تاکنون حکم ۲۶ نفر به عنوان امین موقوفات صادر شده است.

او ادامه داد: این اقدام نقطه عطفی در تعیین امین و هیئت امنا موقوفات است و به زودی مجموعه‌ای از موقوفات و رقبات که ترکیبی از موقوفات درآمد دار و فاقد درآمد هستند به هیئت امنا موقوفات واگذار می‌شود.

رمضانی گفت: از آنجا که امنا موقوفات باید ذیل ادارات اجرایی و زیر نظر ادارات فعالیت کنند معرفی امین یا هیئت امنا برای موقوفات در گام اول توسط ادارات اجرایی اوقاف سراسر کشور صورت می‌گیرد.

او اضافه کرد: ادارات اجرایی از افراد امین و مورد وثوق همان محل که توانایی و صلاحیت‌های لازم را برای انجام امور داشته باشند افرادی را شناسایی و به کارگروه استان معرفی می‌کند پس از بررسی توسط کارگروه استانی و اخذ مجوز‌های لازم حراستی و حفاظتی از مراجع ذیصلاح صدور مجوز توسط کمیته راهبردی مرکز صادر می‌شود و پس از آن احکام توسط مدیر کل اوقاف استان‌ها صادر و ابلاغ می‌شود که این احکام در مرحله نخست یکساله است.

به گفته رمضانی، در حقیقت اقدامات اجرایی، کارشناسی و میدانی موقوفات توسط این امنا انجام می‌شود و ادارات اجرایی نقش بالاتر و یک نقشه کارشناسی، هادی و نظارتی خواهند داشت به این صورت که ادارات اجرایی در یک جایگاه نظارتی قرار می‌گیرند و امنا را برای انجام کار‌ها و امور کمک، هدایت و حمایت می‌کنند. به نحوی که با شکل گرفتن این فرآیند موجبات احیا، ارتقا و بهره وری موقوفات بیش از گذشته فراهم شود.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار