وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: آمریکا ظالمانه‌ترین تحریم‌های تاریخ را به ایران روا داشت که بعد از واقعه عاشورا بر هیچ قومی روا داشته نشده است.

به گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان، سعید نمکی وزیر بهداشت در ستاد مقابله با کرونا استان قزوین، اظهار داشت: به دنبال  تحریم‌های ظالمانه آمریکا در اوج دوران شیوع کرونا ما نمی‌توانستیم هیچ دارویی را به کشور وارد کنیم، آن‌ها منتظر بودند جمهوری اسلامی ایران بر گل بنشیند و فکر می‌کردند این تنها فشاری است که عملیاتی می‌شود، ولی محاسبات آن‌ها بر هم ریخت.

او با بیان اینکه کرونا معادلات مدیریتی جهان را به هم ریخت، افزود: در روز‌های نخست برآورد می‌کردیم که سختی‌های این طوفان را چگونه مدیریت کنیم من آنجا گفتم که درست است که در اوج تحریم و با خزانه خالی رو به رو هستیم، ولی ما خدا، رهبری فرزانه، دولتی پایدار و مردمی صبور و بردبار داریم و حماسه دفاع مقدس را مدیریت کرده و نفس گرم مادران و پدران شهدا، آه جانسوز جانبازان و عشق به اهل بیت را داریم و این همان موضوعی است که آن‌ها محاسبه نکرده بودند.

نمکی با بیان اینکه محاسبات موسسات بین المللی این بود که مرگ کشور در آذرماه به یک هزار و ۲۰۰ نفر می‌رسد، گفت: متاسفانه آمریکا بیش از پنج هزار مرگ را به ثبت رساند و در بسیاری از کشور‌های بزرگ با مرگ بیش از هزار مورد مواجه هستیم، ولی جمهوری اسلامی مرگ دو رقمی را تجربه می‌کند که این عدد هم زیاد است.

او با بیان اینکه تشریح حرکت و حماسه مقابله با کرونا در طول این ۱۳ ماه از اهمیت بالایی برخوردار است، افزود: هر چند که نخستین مورد مثبت در اواخر بهمن ماه مشاهده شد، ولی از اواخر دی ماه سال ۹۸ درگیر مدیریت کرونا هستیم و ضرب آهنگ قلب کادر درمان با بالا و پایین شدن نمودار‌ها تغییر پیدا می‌کرد.

نمکی با اشاره به اقدامات صورت گرفته برای مقابله با کرونا در استان قزوین، گفت: مردم این استان در ایام کرونا نشان دادند که جزو فهیم‌ترین ساکنان این سرزمین هستند و رتبه نخست را در بسیاری از موضوعات در زمینه مقابله با کرونا کسب کردند.

این مسئول گفت: در این ایام افتخاراتی برای مسئولان نظام به دست آمد و مدرن‌ترین دستگاه رادیوتراپی برای استان قزوین تهیه و امروز افتتاح شد که در این زمینه احساس خوشحالی وصف نشدنی دارم.

نمکی اصافه کرد: تعیین تکلیف بیمارستان رحیمیان و راه اندازی دستگاه رادیوتراپی ۲ وعده سفر قبلی بود که خوشبختانه عملیاتی شد و امروز هم وعده می‌دهیم بیمارستان ۷۰۰ تختخوابی با سرعت بیشتری دنبال می‌شود.

اسفند سخت و دشواری در پیش است

وزیر بهداشت و درمان با بیان اینکه اسفندماه خیلی‌سختی را در پیش خواهیم داشت، گفت: اگر در این اسفند سخت ستون‌های رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی را سخت بنا نکنیم و اگر برای رعایت آن‌ها سخت نگیریم، هزینه بیشتری از گذشته پرداخت خواهیم کرد.

نمکی با تشریح گام‌های مقابله با ویروس کرونای انگلیسی گفت: در وهله اول باید اطلاع‌رسانی گسترده به مردم در مورد تفاوت‌ها و رفتار‌های این ویروس باید انجام شود. در مرحله دوم باید تست‌های سریع باید افزایش یابد و در مرحله سوم تست‌ها باید به صورت مرتب و رندوم برای وزارت بهداشت ارسال شود. در مرحله آخر هم باید مراکز ۱۶ ساعته سرپایی را فعال کنیم.

او تصریح کرد: اعلام خطر می کنم که با این ویروس نباید با سهل انگاری برخورد کرد و اگر دیر اقدام کنیم همه رشته‌ها پنبه خواهد شد و هر چه رعایت شیوه نامه‌ها کم شود تعداد بیماران بیشتر خواهد شد.

وزیر بهداشت با بیان اینکه در خانواده‌ای با مشکل اقتصادی بزرگ شدم و می‌فهمم که امرار معاش مردم سخت شده است ،گفت: هیچ پدیده‌ای برای اقتصاد کشور بدتر از طولانی شدن اپیدمی نیست، در اپیدمی بزرگ‌ترین رسالت ما کوتاه کردن زمان آن است.

او افزود: این ویروس بسیار چموش است و آهنگ گرفتاری آن بسیار بیشتر از کار‌هایی است که کادر درمان انجام می‌دهند.

وزیر بهداشت به مسئولان تاکید کرد: حتما جلسات مشترک در استان زنجان، البرز و تهران برگزار و به مردم اطلاع رسانی گسترده شود.

او با بیان اینکه، راهی که دو هفته با ویروس قبلی رفته می‌شد با این ویروس جدید ٧٢ ساعته رفته می‌شود، از مسئولان علوم پزشکی خواست : بیمارستان‌ها را برای هجمه احتمالی اماده و مراکز سرپایی را فعال‌تر کنید.

داروی آیور مکتین وارد چرخه درمان می شود 

وزیر بهداشت درباره استفاده نشدن از داروی آیور مکتین تولید شده در قزوین گفت: اراده محکم داریم برای اینکه دارویی که در داخل تولید می‌شود حق واردات ندارد ومن واردات را قطع کردم.

 واکسن کرونای ایرانی اردیبهشت وارد بازار می شود

وزیر بهداشت در ادامه با اشاره به وضعیت تولید واکسن ایرانی کرونا در انستیتوی پاستور گفت: با انتقال دانش فنی ساخت واکسن ضدویروسی از کوبا یکی از مؤثرترین واکسن‌های دنیا را در پاستور خواهیم ساخت و این واکسن فاز سوم کارآزمایی بالینی خود را هم گذارنده و از اوایل اردیبهشت وارد کشور می‌شود.

نمکی با اشاره به وضعیت واکسیناسیون در کشور افزود: ۱۶ میلیون دوز واکسن کوواکس تا آخر سال وارد کشور می‌شود و همه گروه‌های حساس و اولویت‌دار تا پایان سال ۹۹ واکسینه می‌شوند. در ضمن این قول را به مردم می‌دهیم که تا شهریورماه آینده ۷۰ درصد مردم واکسنیه شوند و در این صورت زنجیره انتقال و همه‌گیری کرونا قطع خواهد شد.

او یادآور شد: در آینده مدیریت جهان را بر مبنای مدیریت کرونا تقسیم‌بندی خواهند کرد و کشوری را موفق خواهند دید که کرونا را به بهترین شکل اداره کرده باشد.

ردگیری و رهگیری شدید کرونایی‌های آبیکی

مدیرکل مدیریت بحران استان قزوین هم با اشاره به عملیات صورت‌گرفته برای محدودسازی رفت‌وآمد اطرافیان بیماران کرونای انگلیسی گفت: همه این خانواده‌ها در اختیار قرارگاه شهید سلیمانی قرار گرفته تا قرنطینه خانگی شوند و این موضوع با نظارت دانشگاه علوم پزشکی قزوین صورت می‌گیرد.

او ادامه داد: ردگیری و رهگیری شدید بیماران کرونایی در آبیک به عنوان محل شیوع کرونای انگلیسی در دستورکار ما قرار داد و در این زمینه از هیچ موضعی عقب نمی‌نشینیم.

انتهای پیام/پ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۸
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۲۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
قابل توجه شما عزیزان که میگید جشن ها رو کنسل کنن یا سینما رو تعطیل کنن
مردم خودشون باید رعایت کنن خودشون باید بخوان که این ویروس از بین بره مردمی هستن که این ویروس رو سر سری گرفتن و به فکر هیچ چیز نیستن این مردم هستن که باید رعایت کنن نه اینکه مسئولان به مردم بگن مردم خودشون با عقل و فهم و شعور خودشون باید رعایت کنن که انگار نه انگار السلام
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
خدا رحم کنه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
به نظرم از بس خبرهای روز های سخت شنیدیم ، روز سخت معنی خودش را از دست داده .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۱۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
yjc نمیدونم چرا باهات غریبه شدم.قبلا رفیق هر لحظت بودم.نه شکل و فورم سایتت و نه خبرهات دیگه چنگی به دل نمیزنه.متاسفم.
Canada
ناشناس
۱۹:۳۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
دوران تحریم و چوب و چماق به سر رسیده
دوران که مثل زمان صدام بگویید .به بم اتم رسید و حمله کنید .بسر رسیده
چونکه در مورد صدام دورع گفتید و دیگه اعتبارتون را از دست داده اید
بوش و تونی بلر باید جوابگو باشند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۵۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
خودت فهمیدی چی گفتی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۱۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
دکترجان برای شما ومسعولین محترم که مشکلی نیست وگرنه بفکرچاره می اقتادین مشکل برای مردمه که اشکالی نداره
Iran (Islamic Republic of)
رضا
۱۸:۵۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
عجله نکن بزار کار تمیز در بیاد
Iran (Islamic Republic of)
سبحان
۱۸:۵۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
سلام اگر تا شهریور بخواهیم واکسیناسیون 70 درصد مردم انجام دهید یعنی از اسفند 7 ماه فرصت هست باید روزی 570 هزار نفر واکسن بزنید تا 120 میلیون دوز برای 60 میلیون نفر تزریق شود.اگر بشود که بسیار عالی است اما اگر نشود این اعتماد است که از بین میرود.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
یه بار میگی اسفند یه بار دیگه میگی اردیبهشت زشته برا یه وزیر بهداشت کشور که این همه تناقض تو حرفهاش باشه. توقسم خورده که به فکر جون مردم باشی نه براخود نمایی
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
کی وقت دولت به همراه وزیران ش تمام میشه شاید مردم از سختی نجات پیدا کنند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۲۱ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
ننگ بر امریکا
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
چرا دکتر جان عزیز و کاردان اسفند ماه سخت را به موتور سواری و ماشین پیمایی ۲۲ بهمن ربط نمی دهی و فقط بسنده کردی به ویروس انگلیسی
Iran (Islamic Republic of)
الف
۱۸:۰۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
از پارسال یکسره اینا رو شنیدیم...
بهار سختی در پیش است...
تابستان سختی در پیش است...
پاییز سختی در پیش است...
زمستان سختی در پیش است...
البته من خلاصه کردم فقط فصل ها رو گفتم, ماهها رو نگفتم...
خود مسئولان هم تا میاد کرونا کنترل بشه سریع محدودیت ها رو برمیدارن,
فقط که مردم مقصر نیستن...
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
سخت گیری کنن جلو مسافرت ها رو بگیرن تجمع برگذار نشه کنسرت و سینما تعطیل بشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۳۹ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
ای کاش یا مردم صادق بودید...
Iran (Islamic Republic of)
جوکر
۱۶:۰۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
میشه بفرمایید چطوری می‌خوابید تو ۷ ماه به ۷۰ میلیون نفر واکسن بزنید؟!!!!!
اگر بخوابید اینکارو بکنید باید روزانه ۳۰۰ هزار دوز واکسن بزنید که اینکار از توانایی هر کشوری در جهان خارجه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۶ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
خدا قوت و پشت پناه تمامی کادر درمان
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
من که یک سال است دارم مراعات می کنم و همچنان مراعات خواهم کرد و از همه تقاضا دارم که به مراعات کردن با جدیت و قدرت ادامه دهند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۳ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
نه واکسن ایرانی نه خارجی،نه به هر نوع واکسنی.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۰۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
توی این اسفند سخت هم می خوان کنکور دکتری رو با نزدیک به 180 هزار داوطلب (که اکثرا با توجه به جوانی شون کیس های مناسب برای کرونای انگلیسی هستن) برگزار کنن!
کسی هم عین خیالش نیست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۵۰ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
کاش ایشون که اینقدر آمار رو با آمریکا مقایسه میکنه اینم بگن که جمعیت ایران 80 میلیون و آمریکا 400 میلیون نفره !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۵۶ ۲۸ بهمن ۱۳۹۹
چرا میخوای با چین با جمعیت یک میلیارد وچهارصد میلیون مقایسه کنه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
معلوم هس دولت با خودش چن چنده ? هر دفعه ی تاریخ میگین واکسن نباید صادر شه تا کل کشور واکسینه شن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
آقای نمکی چن روز پیش گفتین زمستون آینده ۷۰ درصد مردم واکسینه میشن حالا میگین اردیبهشت وارد بازار میشه شهریور ۷۰درصد کل کشور بلاخره ب چ ماهی امیدوار باشیم???
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۲۷ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
خب نگاه کن اگه فقط با یه واکسن واکسینه بشیم تا زمستون آینده و لی داره میگه که واکسن ایران و کوبا هم وارد عمل میشه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۰۸ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
لطفا طول مدت برخی فازها در تولید واکس کوتاه تر شود تا سریع تر به تولید انبوه برسد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۴۵ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
یه بار میگی فروردین یه بار میگی اردیبهشت یه بار می گی خرداد
خیلی خوبین شما !!!
یاد تبلغ عالیس میفتم کدوم ماهو می خوای