به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اهمیت بالای بورس و فعالیت بالای افراد در این بازار معاملاتی، طبیعتا نقش کارگزاریها پررنگتر میشود. همین امر منجر به بروز اختلالاتی شده که چند روزی میشود در فضای مجازی مورد انتقاد زیادی از سوی کاربران قرار گرفته است.
یکی از این اختلالات در کارگزاری مفید و چند کارگزاری دیگر رخ داده بود که پیگیر آن شدیم.
یکی از سهامداران بورسی درباره این موضوع میگوید: از یکی از کارگزاری ها، "کزغال" را که خریده بودم بعد از چند روز مبلغ آن را به پورتفویم واریز کرده بود و خودسر خریدم را لغو کرده بود. این در حالی بود که دوستان در کارگزاریهای دیگر کزغال را با نرخ پایین و حتی زیادتر از سهم اعلام شده خریده بودند. این یعنی چه؟ با کارگزاری تماس گرفتم گفتند خطای نرم افزاری بوده، اما بنظر من یک بازی است!
یکی از سهامداران بورسی در انتقاد به عملکرد نرم افزار بورسیها میگوید: کارگزاری. یک نرم افزار مناسب و پرسرعت ندارد. سرعت بسبار پایین و خدمات رسانی افتضاح است. زمان خرید تا سفارش ثبت شود، قیمت تغییر کرده و از این قبیل کمبودها بارها متضرر شده ایم.
روح الله میر صانعی دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار در گفت و گو با خبرنگار بورس باشگاه خبرنگاران جوان، در رابطه با علل اختلال در سامانه معاملاتی برخی از کارگزاران، اظهار کرد: شرکتهای Provider که کارهای کارگزاریها را انجام میدهند گاها به دلیل حجم زیاد معاملات با مشکلاتی مواجه میشوند، لازم به ذکر است که در چنین شرایطی بهتر است سهامداران صبور باشند به علت آنکه همکاران ما تمام تلاش خود را برای رفع مشکلات بکار میگیرند.
او در رابطه با علت دیر کرد واریز مبلغ حاصل از فروش سهم توسط کارگزاری ها، اظهار کرد: وقتی افراد در خواست فروش میزنند کارگزار وجوه را به صورت t+۲ دریافت میکند این روند در عرضههای اولیه که تعداد فروشندهها زیاد است که حجم و کار مالی زیاد را میطلبد گاها زمان بر است.
دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار افزود:، اما در شرایط عادی یک روز پس از در خواست مشتری باید این اقدام انجام شود، نکتهای که باید به آن اشاره کرد این استکه هر سفارش فروشی به معنای آن نیست که سهامدار مبلغ حاصل از فروش را میخواهد، به سبب آنکه یک عده در بازار هستند که خرید و فروش سهام را به روش حرفهای انجام میدهند یعنی وقتی فروش انجام میشود دیگر مبلغی را دریافت نمیکنند و آن را برای معامله در سهام بعدی به کار میگیرند.
پیگیریها از مرکز تماس امور مشتریان کارگزاری مفید در رابطه با اختلالی که در سامانه معاملاتی پیش آمده بود، نشان داد که اکثر اوقات وقتی در سیستم معاملاتی مشکل پیش میآید سیستمهای کارگزارها نیز به مشکل بر میخورند و کارگزاران بورسی دائم در رصد و پیگیری آن هستند.
ناگفته نماند که سازمان بورس به عنوان یک نهاد ناظر بهتر است با توجه به افزایش تقاضای افراد برای سرمایه گذاری در بورس نظارت خود را بر عملکرد کارگزاریها بیش از پیش کنند تا سهامداران با مشکل بر نخورند.
حجم بالای معاملات شاید یکی از مواردی است که منجر به بروز اختلالات در سامانههای اکثر کارگزاریها از جمله بزرگترین کارگزاریها میشود، اما ادامه این روند نیازمند بررسی و یافتن راه حلی برای کاهش این اختلالات است.
انتهای پیام/
علی برکت ا...
آغاز میکنیم مرحله بعدی را
دروغ، دزدی، کلاه برداری و ... تا کی؟
کافی است سازمان بازرسی کل کشور و نهادهای نظارتی کار خود را برای رضای خدا و به درستی انجام دهند.
هیچ ابرقدرتی نخواهد توانست ما را به زانو درآورد.
ان شااله