مدیر جهاد کشاورزی اردستان گفت: تولیدات کشاورزی شهرستان اردستان پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی به طور متوسط ۱۱ برابر شده است.

به گزارش خبرنگار  گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، علی‌اکبر صالح مدیر جهاد کشاورزی اردستان با تبیین بخشی از عملکرد ۴۲ ساله بخش کشاورزی اردستان گفت: مجموع تولیدات گیاهی از ۲۰ هزار تن پیش از انقلاب به ۲۲۰ هزار تن پس از انقلاب، تولیدات باغی از پنج هزار تن به ۲۰ هزار تن و گندم از ۱۰۰ تن به سه هزار و ۷۰۰ تن افزایش یافته و دیگر محصول‌ها از جمله جو و ذرت علوفه‌ای نیز افزایش قابل توجهی داشته است.

او اضافه کرد: افزایش سطح کشت زراعی و باغی با رعایت اصول به زراعی و نوین باغی با استفاده از بذر‌ها و رقم‌های پربازده و مقاوم به شرایط گرم و خشک و تنش‌های محیطی منطقه از دیگر اقدام‌های صورت گرفته در دوران پیس از انقلاب اسلامی است.

مدیر جهاد کشاورزی اردستان اظهار داشت: افزایش درجه و ضریب مکانیزاسیون زراعی و باغی از جمله پرداخت تسهیلات به منظور خرید تراکتور و ادوات کشاورزی، اجرای تسطیح لیزری و نظارت بر ادوات برداشت کمباین‌های برداشت غلات شهرستان افزایش داشته و انواع تراکتور از ۱۰ دستگاه به ۷۵۵ دستگاه و کمباین از صفر به ۱۰ دستگاه رسیده است.

صالح درباره استفاده بهینه از انواع کود‌های شیمیایی گفت: توسعه و ترویج استفاده بهینه از کود‌های آلی، شیمیایی، بیولوژیکی و سوپر جاذب‌ها در اولویت جهاد کشاورزی بوده و ترویج و گسترش مدیریت مبارزه با علف‌های هرز، بیماری‌ها و آفت‌های زراعی و باغی شامل مبارزه مکانیکی، بیولوژیکی، شیمیایی و تلفیقی انجام شده که قابل مقایسه با پیش از انقلاب نیست.

او درخصوص ترویج و آموزش در راستای تغییر الگوی کشت در اردستان اظهار داشت: فعالیت‌های ترویجی و آموزش لازم برای کشت گیاهان زراعی و باغی با نیاز آبی کم در دستور کار جهاد کشاورزی قرار داشته و بهره‌برداران را به سوی گیاهان زراعی با نیاز آبی کم شامل کشت پاییزه زراعی، پسته، انار، گل محمدی، گلخانه، پرورش قارچ، گیاهان دارویی به جای استفاده از گیاهان و درختان با نیاز آب بالا هدایت کرده و ۲ گلخانه نیز احداث شده است.

مدیر جهاد کشاورزی اردستان ترویج و آموزش فرهنگ بیمه برای افزایش سطح‌های بیمه محصولات زراعی و باغی به منظور کاهش نوسان‌های درآمدی فعالان بخش کشاورزی را از دیگر اقدام‌های انجام شده پس از انقلاب اعلام کرد و گفت: این موضوع پیش از انقلاب در شهرستان مورد توجه نبود، اما پس از انقلاب مورد استقبال بهره‌برداران این بخش قرار گرفته و هرساله افزایش می‌یابد.

صالح افزود: گسترش آبیاری تحت فشار از جمله سامانه‌های قطره ای، تیپ و بارانی و کم‌فشار به منظور افزایش بهره‌وری آب مصرفی، از ۱۰۰ هکتار پیش از انقلاب به ۶ هزار هکتار تا کنون رسیده است.

او ادامه داد: پس از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی مرمت، بازسازی و لایروبی قنات‌های اردستان، اصلاح بافت خاک باغ‌ها و مزرعه‌ها و طرح‌های کشاورزی ساخته شده، ایزولاسیون استخر‌های ذخیره آب، لوله گذاری، پوشش نهر‌ها به منظور استفاده و بهره وری بیشتر از منابع آبی بخش کشاورزی انجام شده است.

 

انتهای پیام/ی

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار