خدارحمی گفت: با تصمیمات جدیدی که اخذ شده به نظر می رسد تغییرات مطلوب بازار سرمایه در ماه پایانی سال بیشتر شود.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، خدارحمی، کارشناس بازار سرمایه در برنامه گفت و گوی ۱۸:۳۰ شبکه خبر در خصوص وضعیت بازار سرمایه تصریح کرد: سهامداران غیرحرفه ای، سهامی را مبتنی بر ارزندگی سهم نمی خرند و مبتنی بر جو عمومی بازار تصمیم می گیرند.

او افزود: اگر بازار از حالت تعادل خارج شود اصلا مشکل نیست. حتی اگر جو فروش بیشتری در بازار باشد اشکالی ندارد اما اینکه زمان زیادی طول بکشد که دوباره بازار به تعادل برسد عیب بزرگی است.

خدارحمی گفت: به دلیل ناآشنا بودن اغلب مردم با فضای بورس، برخلاف بازار‌های مالی بزرگ دنیا محدوده نوسان در تغییر نرخ‌ها در نظر گرفته شده است.

او تصریح کرد: :منظور از دامنه نوسان سقف کاهش و یا افزایش قیمت سهام در یک روز است که تا کنون این میزان مثبت یا منفی ۵ درصد بوده  و تا پایان سال سقف کاهش به ۲ درصد و سقف افزایش به ۶ درصد تغییر کرده است.

این کارشناس بورس افزود: سهامداران جدید باید بدانند نوسان قیمت پدیده‌ای بد نیست، بلکه آنچه بد است نقد شوندگی پایین یک سهم  است و به عبارت دیگر میزان نقد شوندگی یک سهم شاخص اصلی برای سهامدارن حرفه‌ای است.

او ادامه داد: قابلیت نقد شوندگی سهام یکی از اولویت‌های بازار سرمایه است، اما در شرایط فعلی، کاهش ارزش سهام تبدیل به دغدغه اصلی مردم شده است.

کارشناس بازار سرمایه بیان کرد: انتظار مردم از بازار سرمایه، شبیه به تجربیاتی است که از بازار‌های دیگری مثل مسکن دارند، به همین دلیل به قابلیت نقدشوندگی سهام توجه چندانی ندارند.

او در خصوص آینده بازار سرمایه گفت:  بورس قابل پیش بینی هست اما قابل پیشگویی نیست یعنی پیش بینی با درصدی از خطا همراه است. به نظر می رسد تغییرات مطلوب بازار سرمایه در ماه پایانی سال نسبت به ماه های قبل بیشتر شود.

خدارحمی تصریح کرد: بازار سرمایه روی اخبار جامعه حساسیت بالایی دارد، بنابراین مسئولان باید در اظهار نظرهای خود دقت داشته باشند.همچنین دولت هم لازم است برنامه خود را در یکی دو سال آینده اعلام کند تا آرامش بر بازار سرمایه حاکم شود.

دامنه نوسان نا متقارن، سیاست کوتاه مدت برای حفظ سرمایه گذاران خرد در بورس

در ادامه برنامه عشقی‌نژاد دیگرکارشناس بازار سرمایه تصریح کرد : در یک اقتصاد توسعه یافته مردم باید در بازار سرمایه حضور داشته باشند. این دامنه نوسان نا متقارن یک سیاست ضروری کوتاه مدت برای حفظ سرمایه گذاران خرد در بورس است. امیدوارم به روزی برسیم که مانند بازار‌های بزرگ دنیا دامنه نوسان کاملا حذف شود.

او درباره ضرورت اتخاذ سیاست‌های موقت حمایتی برای سرمایه‌های خرد گفت: سرمایه‌های خرد بسیار مهم هستند و همیشه به اقتصاد ما کمک کرده اند، پس باید ابتدا ابزار و ساختار مناسب برای جذب این سرمایه‌ها ایجاد کرد و سپس حمایت‌های لازم از آن انجام شود.

این کارشناس بازار سرمایه تاکید کرد: در بازار‌های بزرگ هم برای جلوگیری از زیان‌های هیجانی محدودیت دامنه نوسان ایجاد شده است.
 
عشقی نژاد گفت: باید این نکته را مد نظر داشته باشیم که بازارهای قابل کنترل و غیرقابل کنترلی در کشور وجود دارد که در صورت موفق نبودن بازار بورس، سرمایه و منابع مردم را از این بازار خارج می کنند. پس باید در حفظ منافع سرمایه گذاران و حفظ آرامش در بازار سرمایه تلاش شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار