ترکان گفت: امر آموزش بسیار مهم است و هرچقدر بتوانیم در رده‌ی سنی پایه بکاریم در بزرگسالان راحت‌تر برداشت می‌کنیم.

به گزارش خبرنگار کشتی و رزمی گروه ورزشی باشگاه خبرنگاران جوان، مجید ترکان قهرمان اسبق کشتی جهان و از مدرسان کشتی آزاد کشور در مورد برگزاری کارگاه همسان‌سازی تمرینات با حضور مدرسان انستیتو کشتی گفت: ابتدا باید بگویم با نگاه مثبتی در خصوص تدوین سرفصل‌های آموزش مربیان در این کارگاه حضور یافتم.

وی ادامه داد: یکی از معضلاتی که در برگزاری کلاس‌های آموزش مربیان در سراسر کشور شاهد آن بودیم ناهماهنگی در چگونگی طرح درس و نحوه آموزش مربیان بود. اکثر مدرسان که در این کارگاه‌ها حضور می‌یافتند چه خواسته و چه ناخواسته از دیدگاه خودشان فن‌هایی را تدریس می‌کردند که این موضوع موجب ناهماهنگی در نحوه آموزش بود.

دارنده مدال طلای جهان گفت: با دعوت انستیتو کشتی به‌منظور طرح یکسان‌سازی طرح درس مدرسان مربیگری کشتی، کارگاهی را هفته گذشته برگزار کردیم که در آن بیشتر روی آموزش پایه تأکید داشتیم و اینکه فن‌ها اصولی و به‌درستی اجرا شود و چه فن‌هایی باید توسط مدرسین تدریس شده و با آموزش بنیادی نیز همراه باشد و به‌شخصه علاقه‌مندم که این کار پیگیری شود.

وی ادامه داد: هرچقدر ما بتوانیم در آموزش رده‌ی سنی پایه بکاریم در رده‌ی بزرگسالان راحت‌تر می‌توانیم برداشت کنیم.

دارنده مدال نقره جهان در مورد این سؤال که رئیس فدراسیون گفته دانش فنی مربیان ما بروز نیست و کشتی از این مورد ضربه می‌خورد گفت: در ورزش می‌گوییم ورزش با علم پزشکی دو بالی هستند که به پرواز درمی‌آیند نمی‌توانیم بگوییم که علم پزشکی پیشرفت کرده، ولی ورزش نه، چون هر دو برای سلامتی هستند.

وی ادامه داد: در کشتی نیز همین را می‌گویم وقتی علم ورزش پیشرفت و تغییر کرده و بحث علم بیومکانیک می‌شود خودبه‌خود کشتی ازنظر اصول اجرایی تکنیک‌ها باید به‌روز شود و می‌بینیم که خیلی از کشور‌ها با فنونی کاربردی می‌آیند و یک حرکت‌های خاصی در اجرای فن به وجود می‌آورند که با کمترین انرژی و با کمترین زمان بیشترین پوئن را می‌توانند کسب کنند، پس وقتی ما صحبت از به‌روز کردن دانش کشتی می‌کنیم یعنی اینکه قوانین کشتی روزبه‌روز تغییر کرده و به فرض در خاک آن فرصت را نمی‌دهند فن‌هایی که درگذشته به اجرا درمی‌آمد به اجرا دربیاید و کشتی گیران از فنونی که راحت‌تر و با اصل بیومکانیک هماهنگ است و با کمترین انرژی و زمان می‌تواند پوئن کسب کند استفاده می‌کنند و ما به‌روز بودن کشتی گیران و مربیان را بر روی این اصول می‌گوییم.

دارنده مدال برنز جهان درباره موارد مطرح‌شده در کارگاه همسان‌سازی طرح درس مدرسان کشتی گفت: مدرسان فدراسیون باید بدانند که چه چیزی را در کلاس‌های آموزشی تدریس کنند و تأکید نیز بر این بود که هرچه را در آموزش رده‌ی پایه بکاریم در بزرگسال درو می‌کنیم.

وی ادامه داد: این کارگاه برای مدرسان بود که نحوه آموزش را بروز رسانی کنند و با تبادل اطلاعات یکدیگر نسبت به همسان‌سازی اقدام و تدریس‌ها در استان‌ها به یک مدل انجام شود تا در تمامی استان‌ها و مناطق کشور تمامی کشتی گیران در رده‌ی پایه فنون را به یک صورت و به بهترین نحو یاد بگیرند و باید تلاش کنیم در رده‌ی پایه اصول بنیادی را یکسان‌سازی کنیم که بعدازآن که پس از چند سال به رده‌های بالاتر آمدند بتوانند پینش کشتی خود را با استفاده از مربیان بالا ببرند.

مدیر فنی سابق تیم‌های ملی کشتی آزاد تصریح کرد: برگزاری این کارگاه به جهت اینکه مدرسان سلیقه‌ای رفتار نکنند خیلی خوب بود ضمن اینکه هر مدرسی می‌تواند ایده و نظرش را برای بهتر به اجرا درآوردن طرح درس آموزش مربیان ارائه دهد تا درنهایت آموزش مربیان در سیستان و بلوچستان، کرمانشاه و یا خوزستان روی یک اصول و طرح درسی که قبلاً در یک کارگاه از طریق مدرسان به نتیجه رسیده است تدریس شود.

ترکان اظهار داشت: مربیانی هستند که از دانش روزبه دور هستند و این وظیفه مدرسین است که با بروز کردن و یکسان‌سازی طرح درس نسبت به بازآموزی آن‌ها اقدام کنند و این موضوع تنها در کشتی نیست و در تمامی فن‌ها و علم‌ها نیز به‌روزرسانی وجود دارد.

وی ادامه داد: آیا آموزشی که در مدارس و دانشگاه‌ها ۲۰ سال پیش بود الان هم همان آموزش است یا تغییر کرده و بروز رسانی شده است و کشتی هم همین است و وقتی قوانین کشتی عوض می‌شود و یا سرعت و یا اجرای فنون تغییر پیدا می‌کند وظیفه مدرسان است که آن را به مربیان انتقال بدهند و سلسله‌مراتب باید انجام شود و اگر در مربیان ضعفی دیده می‌شود باید مدرسان آن را برطرف کنند.

ترکان گفت: در این کارگاه مدرسان حاضر با یکدیگر روی یک فن بحث می‌کردیم که یک مربی از کجا شروع کند و چرا و نحوه اجرای این فن باید به‌صورت اصولی گفته شود و کار سلیقه‌ای نباشد تا در آینده که با این روش پایه روی نونهالان و نوجوانان کارکردیم بتوانیم در رده‌های بالاتر بتوانیم کار‌های بیشتری به لحاظ فنی روی آن‌ها انجام دهیم و این دقیقاً مانند آموزش‌وپرورش است که اگر ما معلم قوی در پایه داشته باشیم دانش آموزان قوی خواهیم داشت.

وی در مورد استقبال مدرسان از ایجاد کارگروه برای مشخص کردن طرح درس یکسان برای آموزش مربیان در انستیتو کشتی اظهار داشت: کاری به دیگران ندارم، ولی خودم را موظف می‌دانستم که در اینجا حضورداشته باشد و در بحثی که در مورد یکسان‌سازی باشد دلایل خودم را بیاورم و از زمان پرفسور حمیدی در این راه‌کار کردم و در مورد اینکه چگونه باید یک مدرس تدریس کند می‌دانم و کارکردم و باید نتایج کار‌های خود را در یکجایی ارائه دهم البته باید بگویم که هنوز هم در حال یادگیری هستم چراکه کشتی در حال تغییر است به‌عنوان‌مثال نحوه آموزش فن یکدست و یک‌پا عوض نشد، اما نحوه به اجرا درآوردن آن تغییر کرده کشتی و مهارت در آن باز است، روش‌ها تغییر کرده، اما ما همان روش‌های قدیمی را تدریس می‌کنیم.

ترکان ادامه داد: از نحوه گرم کردن، نرمش کردن تا بدن‌سازی باید بروز شویم، ورزش کردن عوض نشده، اما چگونه به اجرا درآوردن آن تغییریافته و این‌ها برای کشتی ما خیلی مهم است. تجربه و علم باید در کنار هم حرکت کند و تبدیل به دانش شود، اما به‌غیراز دانش باید بینش هم داشته باشیم و دانش در کنار بینش می‌تواند راهگشای کار باشد و نوع نگاه‌ها و درک از اجرای یک فن را باید یکسان‌سازی کنیم.

مسئول فنی اسبق تیم‌های کشتی پایه گفت: فدراسیون برنامه راهبردی چشم‌انداز کشتی در ۸ سال آینده که هدف آن قهرمان در المپیک است را رونمایی کرده است و دقیقاً در راستای این برنامه و نیاز است که روی رده‌ی پایه کار شود تا ۸ سال آینده کشتی‌گیرانی داشته باشیم که ازنظر اجرای فنون و کشتی‌گیری به‌روزتر باشند و باید ما نگاهمان به آینده باشد و آینده‌نگر باشیم.

وی گفت: وقتی می‌خواهیم صحبت از علم و دانش بکنیم باید فضای آن را نیز به وجود بیاوریم و اگر این فضا به وجود بیاید می‌توان کار را پیش برد. من می‌گویم اول باید از خودمان شروع کنیم و به‌عنوان مدرس باید ببنیم چه دیدگاهی برای بروز بودن داریم، به‌عنوان‌مثال من زانوی پایم را سال ۱۳۷۲ جراحی کردم، اما الان آن جراحی رد شده و شیوه‌ی جدیدی آمده است و بعضی از فن‌ها نیز رد شده است و جایگزین آن فنی آمده است و می‌توانیم با اجرای آن بیشتر پوئن بگیریم و زمان و انرژی کمتری صرف کنیم.

ترکان در مورد اینکه کشتی کشور چگونه به این فضا خواهد رسید گفت: اول انگشت اشاره را به خودم دارم باید ببینیم چقدر مدرسان کنار هم بودند و توانستند باهم به یک نتیجه برسند و باید رویکرد خردگرایانه داشته باشیم و اجازه بدهیم که نظراتمان را چه به درست و چه به‌غلط مطرح کنیم و پس از بحث و بررسی، مسائل را روشن‌تر می‌بینیم و برای ما مهم این باشد که به حقیقت برسیم و نه اینکه شما اول گفتید یا درست گفتید؛ و باید هدف همه ما این باشد.

وی در پایان خاطرنشان کرد: اگر می‌خواهیم موفق شویم باید بتوانیم باهم به تفاهم برسیم و همفکری کنیم و داشته‌هایمان را کنار هم بگذاریم و نتیجه آن را به‌عنوان یک طرح درس در اختیار سایرین قرار بدهیم تا کشتی بروز شده و روبه‌پیشرفت باشد.
انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار