خراسان رضوی به استناد گزارش پایش ملی محیط کسب و کار ایران، در پاییز امسال توانست با جهشی ۷ پله‌ای از جایگاه پانزدهم در میان استان‌های کشور به پله «هشتم» صعود کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، محمدرضا هاشمی کارشناس پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی مشهد گفت: خراسان رضوی در تازه‌ترین نسخه پایش ملی محیط کسب و کار ایران، با کسب نمره شاخص ۵.۶، موفق شد نسبت به تابستان امسال جایگاه خود را ارتقا دهد و با جهشی چشمگیر به رتبه هشتم در بین استان‌های کشور صعود کند.

او افزود: در واقع رتبه کسب شده در فصل پاییز ۹۹، بهترین رتبه استان ما در دو سال اخیر در طرح پایش محیط کسب و کار بوده است.

کارشناس پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی مشهد ادامه داد: طرح پایش ملی محیط کسب وکار کشور - پاییز ۱۳۹۹ - به منظور اجرای ماده ۴ قانون بهبود مستمر محیط کسب وکار مصوب ۱۳۹۰ مجلس شورای اسلامی، از آذرماه کلید خورد. هدف کلی از اجرای این طرح، شناخت وضعیت جاری محیط کسب و کار در ایران و تغییرات آن به صورت فصلی و سالانه است.


بیشتربخوانید



هاشمی با بیان اینکه، مجموعه اعضای فعال اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی ایران، اتاق‌های اصناف و تعاون ایران، جامعه هدف این طرح را تشکیل می‌دهند، بیان کرد: در این دوره ۲۹۹ فعال اقتصادی از خراسان رضوی برای شرکت در طرح پایش محیط کسب و کار از سوی اتاق ایران تعیین شدند. اعلام نظر و تکمیل پرسشنامه طی مدت یک ماه به صورت آمارگیری تلفنی انجام گرفت که مشارکت ۴۱ درصدی فعالان اقتصادی استان را به همراه داشت.

او تصریح کرد: در این طرح همچون دوره‌های گذشته ۲۸ مانع اصلی در محیط کسب وکار مورد سنجش قرار گرفت و به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور از اسفند ماه سال ۹۸، شاخص ملى محیط کسب و کار با احتساب اثر کرونا به عنوان یکى از موانع کسب و کار محاسبه گردید.

کارشناس پایش طرح‌ها و برنامه‌های اتاق بازرگانی مشهد اشاره‌ای به نتایج این پایش و بررسی نیز داشت و تاکید کرد: در پاییز ۱۳۹۹، فعالان اقتصادی مشارکت کننده، همچون دوره‌های اخیر به ترتیب سه مولفه «دشواری تأمین مالی از بانک ها»، «رویه‌های ناعادلانه ممیزی و دریافت مالیات» و «بی ثباتی سیاست ها، قوانین و مقررات و رویه‌های اجرایی ناظر بر کسب وکار» را نامناسب‌ترین عوامل اثرگذار بر این محیط معرفی نمودند. متقابلا سه عامل «دسترسی به آب»، «دسترسی به حامل‌های انرژی» و «دسترسی به شبکه تلفن همراه و اینترنت» نیز به عنوان مولفه‌های مناسب ارزیابی و جمع بندی شد.

هاشمی، به میزان تأثیرگذاری ویروس کرونا بر کسب و کار‌ها از نظر فعالان اقتصادی شرکت کننده در طرح پایش اشاره و اظهار کرد: استان خراسان رضوی با کسب نمره ۶.۰۲ (میانگین نمره کشور ۶.۴۹)، رتبه دهم را از لحاظ میزان اثرپذیری از ویروس کرونا در بین استان‌های کشور کسب کرده است.

انتهای پیام//ف. ح

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.