نگارکند‌های خونگ‌اژدر زیر سایبان به حیات خود ادامه می‌دهند

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر گفت: نگارکند‌های عیلامی و الیمایی سنگ‌نگاره خونگ‌اژدر، پس از ۴ هزار سال دارای سایبان حفاظتی می‌شوند.

به گزارش گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اهواز، مهدی فرجی مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر گفت: نگارکند‌های عیلامی و الیمایی سنگ‌نگاره خونگ‌اژدر، پس از ۴ هزار سال دارای سایبان حفاظتی می‌شوند.

او با بیان اینکه سنگ‌نگاره خونگ‌اژدر، در ۱۵کیلومتری شمال شهر ایذه در روستایی به همین نام قرار دارد، افزود: این سنگ‌نگاره، دارای ۲ نگارکند شامل نگارکند شماره یک از دوره عیلام قدیم و نگارکند شماره ۲ از دوره الیماییان و همزمان با دوره سلوکی ـ اشکانی است که با اعتبارات ملی دریافتی از سوی پایگاه میراث‌فرهنگی آیاپیر، دارای سایبان حفاظتی خواهند شد.

فرجی با اشاره به اینکه عملیات اجرای این سازه‌های حفاظتی برگشت‌پذیر، با استفاده از مصالح همخوان با محیط طبیعی، هم‌اکنون در حال اجرا از سوی پیمانکار مربوطه است که به منظور اجرا و تکمیل پروژه در محل مستقر شده اند، اظهار داشت: فاز نخست مطالعات این نگارکند‌ها از سال ۱۳۸۶ تا ۱۳۸۸ از سوی هیات مشترک ایران و ایتالیا به سرپرستی جعفر مهرکیان انجام شد و مطالعات ساختاری، نحوه ساخت و آسیب‌شناسی آن نیز به وسیله اسکن‌لیزر هوشمند سه بُعدی دستی انجام گرفت و هم‌اکنون نیز فاز دوم آن که ایجاد سایبان حفاظتی است در حال انجام است.

به گفته فرجی نگارکند‌های عیلامی و الیمایی خونگ‌اژدر به شماره ۱۳۵۸۰ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده‌اند و ایجاد و تکمیل سایبان‌های حفاظتی نگارکند‌های شماره ۲، ۳ و ۶ کول‌فرح نیز ماه گذشته با تلاش پایگاه آیاپیر ایذه انجام شده است.

انتهای پیام/گ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار