ناشران سودجو از طریق انعقاد قرارداد با شاعران مطرح اعتبار نشرشان را افزایش دهند.

کامران شرفشاهی، مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه ادبیات گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، درباره سود جویی‌های برخی ناشران تخصصی ادبیات در بازار نشر گفت: در سال‌های اخیر برخی اشخاص با رویکرد ناشر تخصصی شعر تلاش کردند، برای خود از این رهگذر تشخص و اعتبار کسب کنند. این ناشران از یک سو با بستن قرارداد با شاعران مطرح و انتشار مجموعه شعرهایشان تلاش کردند، اعتبار نشرشان را افزایش دهند. برخی ناشران برخلاف اینکه به شاعران برجسته حق التالیف قابل ملاحظه‌ای پرداخت می‌کنند، به شاعران جوان و نورسیده نگاهی کاسب کارانه و به شدت مادی دارند؛ برای همین چنین ناشرانی از شاعران جوان می‌خواهند مبالغ زیادی برای انتشار کتاب هایشان در تیراژ کم بپردازند.


بیشتربخوانید


وی افزود: ناشرانی که با نگاهی کاسب کارانه و به شدت مادی به شاعران جوان و نورسیده توجه می‌کنند،کتاب‌های این شاعران را حتی در تیراژ‌های ۱۰۰ نسخه و کمتر از آن منتشرمی کنند. برخی از کتاب‌های این دسته از ناشران جنبه کتابسازی دارد و یا استفاده از فضای موجود به مخاطب اینگونه القا می‌کنند که این کتاب‌ها ارزش ادبی فراوانی دارد. این ناشران با استفاده از رانت‌هایی که به تدریج به دست می‌آورند، آثارشان را بالاتر از قیمت واقعی در بازار کتاب عرضه می‌کنند و در اختیار نهاد‌ها و ارگان‌های متقاضی قرار می‌دهند.

مدیرمسئول انتشارات تجلی مهر ادامه داد: در سال‌های اخیر کسانی مدعیان فعالیت در حوزه تخصصی شعر چندان زیاد نبود؛ اما به تدریج اشخاص دیگری پیدا شدند که با روش‌های غیرفرهنگی و ناسالم تلاش کردند، در این جرگه برای خود موقعیتی ایجاد کنند. این اشخاص معمولا به تبلیغات پرسر و صدا برای چاپ کتاب هایشان روی می‌آوردند. برای انتشار کتاب های این شاعران جشن امضا و بازی‌هایی عجیب و غریب درمی آوردند. غرفه‌های چنین ناشرانی در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به شکل غیرعادی شلوغ بود.

شرفشاهی بیان کرد: ناشران سودجو در حوزه شعر می‌کوشند با حضور جوان‌های متعدد در غرفه شان در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران به مخاطبان اینگونه القا کنند که نشرشان صدای شعر جوان و آثارشان برترین آثار ادبی روزگار است. چنین ناشرانی بیشتر به جوانان علاقه‌مند به ادبیات توجه می‌کنند. این جوانان تجربه و اشراف کافی در این عرصه ندارند و با استفاده از جوانان برای فروش کتاب هایشان بازاریابی ‌می‌کنند. متاسفانه حضور نامبارک چنین ناشرانی موجب می‌شود، سطح سلیقه و دانش ادبی جامعه آرام آرام با افت شدید و محسوسی مواجه شود. برای اینکه این ناشران با معرفی نشر خود با عنوان یک معیار به مخاطب اشتباه تلقی می‌کنند، تمام آثار منتشر شده در انتشاراتی شان کیفیت و ارزش ادبی بالایی دارد، اما اینگونه نیست.

وی اظهار کرد: در بسیاری از کتاب‌هایی که ناشران تخصصی سودجو در حوزه ادبیات منتشر می‌کنند، حتی ویرایش سطحی اثر هم دیده نمی‌شود. شعر‌های منتشر شده در این انتشاراتی‌ها نقاط ضعف زیادی دارند. کارمندان پاره وقتی از قشر جوان غالبا همراه خود دارند که آثارشان را توجیه و تبلیغ می‌کنند. این اشخاص غالبا با مغالطه و سفسطه ضعف‌های آثار منتشر شده در این انتشاراتی‌ها را روتوش می‌کنند و چنین نشان می‌دهند که اینگونه خطا‌ها جنبه نوآوری دارد و آثارشان را با عنوان جلوه‌ای از شعر آوانگارد معرفی می‌کنند. کسب درآمد بیشتر تنها نکته‌ای است که این ناشران از طریق استفاده از احساسات و شور شاعران جوانی که چشم به آینده دارند، توجه می‌کنند. آن هم شاعران جوانی که از پشت پرده چنین بازی‌هایی بی خبر هستند.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار