نماینده پارلمان عراق از تحرکات سفارت آمریکا برای فشار بر قدرت‌های سیاسی در عراق در راستای ترویج ایده مداخله مستقیم طرف‌های خارجی در روند انتخابات این کشور پرده برداشت.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از پایگاه خبری المعلومه، «فاضل جابر» نماینده ائتلاف فتح پارلمان عراق امروز (شنبه) از فشار‌های سفارت آمریکا بر قدرت‌های سیاسی عراق برای مداخله طرف‌های خارجی بر روند انتخابات این کشور به صورت مستقیم خبر داد.

او گفت: سفارت آمریکا از مدت‌ها قبل تحرک‌های آشکاری را برای اعمال فشار بر قدرت‌های سیاسی مخالف یا نزدیک با خود آغاز کرده است تا ایده مداخله مستقیم در تمامی فرآیند فنی ویژه انتخابات و به بهانه نظارت بین المللی را ترویج دهد.

جابر افزود: این فشار با شروع فراخوانی برای گسترش نظارت بین المللی بر روند انتخابات در تمام بخش‌های آن، روشن‌تر و مستقیم‌تر شده است.

او اعلام کرد: آمریکایی‌ها به دنبال حذف همه صدا‌های خواستار خروج آن‌ها و پایان اشغالگری در عراق هستند.

نماینده ائتلاف فتح عراق تاکید کرد که اکثر نیرو‌های سیاسی این حرکت و طرح مخرب را رصد کرده اند و طبق معمول  آن را در نطفه خفه می‌کنند و اجازه هیچ گونه مداخله مستقیم در روند انتخابات را نمی‌دهند و فقط نظارت بین المللی بر انتخابات را می‌پذیرند، زیرا این همان کاری است که همه کشور‌ها هنگام برگزاری انتخابات انجام می‌دهند.

مشاور نخست وزیر عراق هفته گذشته تاکید کرد که سازمان ملل تنها بر روند انتخابات زودهنگام پارلمانی نظارت خواهد کرد و هیچ دخالتی در اداره آن نخواهد داشت.

کمیساریای عالی انتخابات عراق پیشتر از تمایل برخی کشور‌های برای نظارت بر انتخابات این کشور خبر داده و اعلام کرده بود ۷۱ درخواست بین‌المللی از سوی ۵۲ سفارت عربی و خارجی و ۱۹ سازمان بین‌المللی برای مشارکت در نظارت بر فرآیند انتخابات دریافت کرده است.

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق در دیدار با اعضای کمیسیون عالی انتخابات مستقل عراق تاکید کرد که دولت عراق به موعد برقراری انتخابات در ششم ماه ژوئن سال ۲۰۲۱ میلادی متعهد است.

رئیس جمهور عراق و نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق نیز بر لزوم آغاز آمادگی‌ها برای برگزاری انتخابات زودهنگام آینده با بالاترین میزان شفافیت، سلامت و هماهنگی سازمان ملل با کمیسیون انتخابات عراق در زمینه نظارتی تاکید کرده اند.

پیش از این، رئیس پارلمان و نخست وزیر عراق در دیداری آماده سازی شرایط مناسب برای برگزاری انتخابات پارلمانی زودهنگام در عراق و ارائه پشتیبانی کامل از کمیسیون عالی مستقل انتخابات برای انجام وظیفه خود و  موفقیت فرآیند انتخابات را بررسی کردند.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار