معاون فنی معاونت بهداشتی آذربایجان غربی از آغاز گام چهارم بسیج ملی مبارزه با کرونا با هدف کاهش میزان شیوع بیماری با قطع زنجیره انتقال، کاهش میزان بستری و مرگ و میر بیماران مبتلا به کرونا خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مهاباد، حقیقی معاون فنی معاونت بهداشتی آذربایجان غربی اظهار کرد: با گذشت یکسال از آغاز اپیدمی کرونا در سطح کشور ۳ پیک بیماری را سپری کرده ایم و ۳ راهبرد هم برای این سه موج داشتیم.

او افزود: در مرحله اول غربالگری به صورت تلفنی انجام شد و ۷۸ میلیون نفر غربالگری شدند و توسط مراقبین سلامت به صورت اکتیو پیگیری دو هفته‌ای داشتیم. در مرحله دوم راه اندازی و تاسیس آزمایشگاه مولکولی شکل گرفت و مراکز ۱۶ ساعته راه اندازی و آزمایش PCR انجام شد در این مرحله بیمار یابی و انجام آزمایش و انجام مراقبت شکل گرفت.

معاون فنی معاونت بهداشتی آذربایجان غربی اضافه کرد: گام سوم تدوین و تعریف ۱۲۰ فاصله گذاری و بهداشتی در اماکن مختلف مثل آموزشگاه ها، مکان‌های عمومی، استخرها، مدارس و ... تهیه و در اختیار شبکه‌های بهداشت و درمان قرار گرفته و در این مرحله اعمال نظارت و محدودیت‌ها سختگیرانه اعمال شد و پاسخ داد.

او اذعان کرد: پیشبینی هجمه گام چهارم با این منطق شکل گرفت که در گام اول ارتفاع سیر بیماری کم بود در گام دوم تعداد ۲ برابر موج اول و در گام سوم تقریبا ۳ برابر موج اول بود.

حقیقی خاطرنشان کرد: در راستای اجرای گام چهام مدیریت و کنترل بیماری کرونا می‌توان موارد علامت دار و بدون علامت را که در حاشیه شهر‌ها وجود دارند شناسایی نموده و با رصد کردن این موارد مثبت به ازای هر تست مثبت به طور متوسط ۱۰ مورد نمونه برداری از اطرافیان بیمار توسط مراقبن سلامت انجام شود و می‌توانیم در غربالگری این بیماری نقش موثری داشته باشیم.


بیشتر بخوانید


ولی زاده معاون اجرایی مرکز بهداشت ارومیه گفت: سطح بندی ارائه خدمات در گام چهارم در ۳ سطح قرار می‌گیرد در سطح اول مدیریت شبکه بهداشت، رئیس مرکز بهداشت، نیروی مقاومت بسیج و هلال احمر، در سطح دوم مراکز خدمات جامع سلامت و ناحیه مقاومت بسیج و در سطح سوم پایگاه‌های سلامت شهر، خانه‌های بهداشت و پایگاه‌های مقاومت بسیج قرار دارند و این سه سطوح می‌بایست با هم همکاری و هماهنگی داشته باشند.

ولی زاده اذعان کرد: هدف از اجرای طرح شهید قاسم سلیمانی مدیریت و کنترل بیماری کووید ۱۹ منطبق بر طرح محله و خانواده محور بر اساس هر خانه یک پایگاه سلامت می‌باشد.

او افزود: آموزش و نظارت بر حسن اجرای فعالیت‌های نیرو‌های مراقب سلامت و بهورزان و تیم‌های رهگیری و Home Care نقش کلیدی را در پیشبرد اهداف این طرح در شهرستان‌ها ایفا می‌کند.

او خاطرنشان کرد: در طرح شهید قاسم سلیمانی و در مرحله چهارم به شاخص قطع زنجیره انتقال بایستی اهمیت دهیم. مثلا اگر در هفته ۲۰ نفر تست داشتیم بایستی ۲۰۰ رپیدتست انجام شود.

این مقام مسئول تصریح کرد: خودمان را مقید به اعلام تست مثبت استان نکنیم بلکه برای موارد علامت دار شهرستان و یا کسانی که در سامانه خود اظهاری کرده اند هم حتما بایستی رپید تست انجام گیرد.

حسینی مدیر شبکه بهداشت و درمان مهاباد ضمن تشکر از مدیر شبکه سابق و تمامی همکارانی که از ابتدا در زمینه بیماری کرونا متحمل زحمات فروانی شدند، بیان کرد: بهره گیری از تجربیات کارشناسان موفق در اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی در سطح شهر و تعمیم آن به سایر محلات و مناطق دیگر سطح شهر برای افزایش ارتقا شاخص‌های برنامه کنترل و مدیریت کووید ۱۹ در شهرستان می‌تواند موثر باشد.

او افزود: در راستای اجرای طرح شهید حاج قاسم سلیمانی تعداد محلات شهرستان به ۸۰ محله تقسیم شد و تاکنون بیش از ۲۱۸۷ تست رپید انجام گرفت که تاکنون ۱۱۸ بیمار مثبت شناسایی شده است.

نشست هم اندیشی معاونین اجرایی و فنی معاونت بهداشتی با حضور مدیر شبکه، رئیس مرکز بهداشت، مسئول حراست و کارشناسان ستادی در محل سالن اجتماعات شبکه برگزار شد.

همچنین معاونان معاونت بهداشتی به همراه مدیر شبکه، رئیس مرکز بهداشت و کارشناسان واحد‌های ستادی از خانه بهداشت حاجی خوش و پایگاه سلامت مکریان به صورت سرزده بازدید کردند.

انتهای پیام / س خ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.