به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین محمدحسین حدائق، قائم مقام بنیاد و موسسه فرهنگی حضرت مهدی موعود (عج) در ادامه سلسله مباحث مهدویت با موضوع جمعههای مهدوی و شرح بایستههای عصر انتظار با اشاره به ایام دهه باشکوه فجر، طی یادداشتی عنوان کرد:
انقلاب اسلامی مدیون فرهنگ مهدویت و انتظار است، چرا که اعتقاد مردم نسبت به امام زمان (عج) و نائب ایشان در عصر غیبت بود که زمینه ساز همراهی ایشان با امام و انقلاب شد.
بیشتر بخوانید
از جمله آموزههایی که انقلاب با الگوگیری از فرهنگ مهدویت به جامعه ایران تزریق نمود میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
۱_ عدالت: امام خمینی (ره) نسبت به ایجاد عدالت اسلامی در جامعه میفرمودند: میخواهیم نظامی را سرکار بیاوریم که در آن عدالت برقرار باشد. ایجاد عدالت از خصوصیات حکومت مهدوی است و خداوند به وسیله امام زمان (عج) عدالت را درهمه جهان برقرارخواهد کرد.
۲_حکومت صالحان: هدف دوم انقلاب اسلامی حاکم کردن عناصر صالح درجامعه اسلامی بوده و این هدف با اهداف حکومت حضرت مهدی یکی است، در قرآن آمده است: بندگان صالح خدا و شایستگان (دردوران حکومت حضرت)، حاکمان روی زمین خواهند بود. در جامعه اسلامی هدف رشد و شکوفایی ملت، اقتصاد و معنویت است و هر فردی که شایستهتر است باید مسئولیت بعهده بگیرد.
۳_ اقتصاد اسلامی: هدف سوم انقلاب بهره مندی از مواهب طبیعی و طراحی یک اقتصاد اسلامی است. امام خمینی (ره) میگفتند: شاه غارتگری میکند و اموال و منابع کشور ما را غربیها به غارت میبرند، این منابع باید مورد استفاده ملت ایران قرار گیرد و به جامعه اسلامی برگردد و نتیجه آن صرف رفاه مردم و عمران کشور شود. در روایت آمده است که امام زمان ثروت را با یک مبنای صحیح اقتصادی توزیع میکند به نحوی که جامعه از نیازمندی خارج و فقیری درجامعه پیدا نمیشود.
۴_ آبادانی
۵_ تحمل رنجهای عصر غیبت یکی دیگر از آموزههای مرحوم امام (ره) تحمل سختیها و مشکلات بود و از اموری که باید شیعیان منتظر در عصر غیبت به آن توجه داشته باشند صبر بر سختیها و ناملایماتی است که در دوران غیبت با آن مواجه هستند.
در قرآن کریم صبر به عنوان یکی از ویژگیهای ارزشمند مورد سفارش واقع شده است.
" وَالْعَصْرِ* إِنَّ الإِنسَانَ لَفِى خُسْرٍ* إِلاَّ الَّذِینَ آمَنُوا وَعَمِلُوا الصَّالِحَاتِ وَتَوَاصَوْا بِالْحَقِّ وَتَوَاصَوْا بِالصَّبْرِ "
سوگند به عصر و زمان، همانا انسان در ضرر و زیان است، مگر کسانى که ایمان آورده و کارهاى شایسته کرده و همدیگر را به حق سفارش و به شکیبایى توصیه کرده اند.
به تعبیر قرآن، مؤمنین علاوه بر آنکه خود صبور هستند یکدیگر را هم به بردباری، شکیبایی و صبوری در زندگی سفارش میکنند.
روزگار غیبت، روزگاری پر از محنت و رنج برای پیروان امام زمان عج است. به دلیل فقدان امام در بین ما، مسائل و مشکلاتی در جامعه اتفاق میافتد و حتی گاهی اوقات یاران امام زمان عج شماتت میشوند. بدخواهان و کج اندیشان، ایشان را مسخره میکنند که اگر امامی داشتید در بین شما حاضر بود. بردباری در فرهنگ دینی، جایگاه ویژهای دارد.
در روایات ما دستورالعملی برای صبر تدوین شده که به طور کلی ما را به صبر در سه مقطع دعوت میکند؛ اولین مقطع، صبر در برابر مصیبت است که معمولاً وقتی سخن از صبر میشود، ذهنها به همین سمت میرود. اگر انسان، عزیزی یا مالی را از دست دهد یا از نعمت سلامتی محروم شود موظف به صبر است.
بالاتر و دشوارتر از صبر بر مصیبت، صبر در برابر طاعت است. انسان باید در برابر اوامر الهی صبور باشد. قطعاً نماز، روزه، حج، رعایت حجاب، پاکدامنی و پاکی و تمام این فضائلی که در اسلام به عنوان واجب یا معروف از آن یاد میشود نیازمند صبر است. دلیل اینکه بعضی در انجام فرایض ناموفق هستند آن است که ضریب صبرشان پایین است.
عالیترین مرتبه صبر، صبر در برابر گناه است؛ اینکه انسان در برابر نافرمانی از خداوند، مهار نفس را بکشد. اینکه انسان با پاکی و ورع زندگی کند و از چشم، زبان، قلم، بیان و امکاناتی که خدا به او داده است سوءاستفاده نکند، ره آورد صبر در برابر گناه است.
یکی از مظاهر اطاعت الهی، تبعیت از ولیّ خدا و امام زمان عج است؛ ما باید در این زمینه هم راه صبر را پیش بگیریم و در اطاعتِ پیشوای غایب از نظر شکیبایی و صبوری کنیم. البته این امر سخت، اما پر ثواب است. امام حسین ع میفرمایند: «أَمَا إِنَّ اَلصَّابِرَ فِی غَیْبَتِهِ عَلَى اَلْأَذَى وَ اَلتَّکْذِیبِ بِمَنْزِلَةِ اَلْمُجَاهِدِ بِالسَّیْفِ بَیْنَ یَدَیْ رَسُولِ اَللَّهِ صَلَّى اَللَّهُ عَلَیهِ وَآلِهِ».
بدانید کسی که در غیبت امام زمان عج بر آزارها و تکذیبها صبر میکند مانند کسی است که در کنار رسول خدا شمشیر میزند و مجاهدت میکند.
در این روایت شریف سیدالشهدا (ع) به دو گروه بشارت اجر مجاهدان در رکاب رسولالله ص را میدهند؛ یکی کسانی که در برابر آزارها صبر میکنند و دیگر کسانی که در برابر کنایهها و تکذیبها بردبار هستند.
غیبت امام زمان عج برای مؤمنان اذیتهایی به همراه دارد؛ بعضی مسخره میکنند یا به ایذا و اذیت میپردازند. بعضی از مردم در عصر غیبت، اصل وجود امام را انکار میکنند و میگویند اگر امام زمانی بود، تا به حال آمده بود. چگونه میشود یک انسان بعد از گذشت بیش از ۱۱ قرن، هنوز در قید حیات باشد و بین مردم زندگی کند و ما او را نبینیم؟! مانند آنچه نقل میکنند که مبلّغان وهابی با جسارت و لحن بیادبانه نام امام زمان عج را میبرند و با لحن تمسخرآمیز میگویند: مهدی میآید مهدی میآید.
امام حسین (ع) میفرمایند در دوران غیبت، برخی شما را تکذیب و اذیت میکنند و اگر شیعه بتواند در فراق امام بر اذیتها و تکذیبها صبوری و شکیبایی کند اگر چه کار بسیار دشواری انجام داده است، اما قطعاً به مسیر سعادت و کمال قدم گذاشته است.
۶) توسعه علم و دانش
توسعه علمی یکی دیگر از اهداف امام (ره) بود و درحکومت مهدوی نیز توسعه علمی مورد توجه جدی است، امام میفرمودند: شاه کشور ما را غرب زده، صنایع ما را وابسته و دانشگاهها را ازعلم خالی کرده است، درحالیکه این کشور همه امکانات و ظرفیتهای پیشرفت را داراست.
همچنین امام صادق (ع) در خصوص توسعه علمی عصر ظهور فرموده اند: علم ۲۷ جزء دارد که تا زمان آن حضرت فقط دو جزء ازعلم روشن و کشف شده، اما بعداز ظهور امام زمان تمام این ۲۷ جزء کشف و روشن میشود و هیچ مجهولی برای مردم باقی نمیماند.
منبع: فارس
انتهای پیام/