شفافیت عملکرد پارلمانی از مباحثی است که در بسیاری از کشور‌های دنیا به عنوان یک اصل بدیهی پذیرفته شده است، اگرچه درباره کارکرد آن اختلاف نظر‌های زیادی مطرح می‌شود.

به گزارش گروه بین الملل باشگاه خبرنگاران جوان، از دیرباز که زندگی بشر شکل اجتماعی به خود گرفت، این تمایل به تدریج در جوامع بشری بروز یافت که انسان‌ها فرد یا افرادی را برای تصمیم گیری و اقدام به نمایندگی از خود برای هدایت امور برگزینند. این تمایل در زمانه مدرن قرن اخیر به شکل انتخابات مجلس نمایندگان یا پارلمان در تمامی کشور‌های دنیا نمود بیرونی یافته است.

پارلمانی که در همه جا از آن به عنوان خانه ملت یاد می‌شود، حتی در روز‌هایی که حکومت‌های سلطنتی زمام امور را در دست داشته یا دارند، نقش مهمی بر عهده داشته است. این نقش این روز‌ها با تشکیل قوه مجریه یا همان دولت در همه کشور‌ها پررنگ‌تر از قبل شده است.

به واقع اساسی‌ترین رکن هر اجتماعی قانون گذاری آن است، جایی که پایه ریزی اصول یک اجتماع شکل می‌گیرد و اگر در انتخاب این اصول ابتدایی اشتباهی رخ دهد، بی شک بهبود وضع جامعه به بیراهه می‌رود. مردم نمایندگان پارلمانی خود را به دید ناظر بر کار دولت می‌انگارند، که در واقع مقید به قانون بودن دولت از طریق پارلمان از پیش شرط‌های نمود دموکراسی در هر جامعه‌ای به شمار می‌رود.

اما مردم در عین حالی که وکلای خود را برای پیشبرد امور و نظارت بر کار دولت برمی‌گزینند، می‌توانند دسترسی به ابزار‌های نظارتی و شفاف‌سازی روند تصمیم گیری‌ها و تخصیص منابع ملی در پارلمان را نیز مطالبه کنند. در این میان مفهومی به نام «شفافیت عملکرد پارلمانی» مطرح می‌شود که احتمالا موجبات تقویت ساختار انگیزشی عمومی برای مشارکت در فرایند قانونگذاری کشور را نیز فراهم می‌آورد و همزمان نمایندگان پارلمان را نسبت به تصمیمات خود پاسخگو می‌کند. در واقع شفافیت عملکرد نمایندگان پارلمان بناست به عنوان یکی از نمود‌های بارز یک پارلمان دموکراتیک به خواست مردمی پاسخ دهد که به برگزیدگان خود اعتماد کرده اند.

شفافیت عملکرد پارلمانی یکی از راهبرد‌های اصولی برای پیشگیری از فساد و مسئله تعارض منافع است که عملکرد فردی نمایندگان، کمیسیون‌ها، صحن علنی، حوزه نظارتی و سایر بخش‌های مرتبط با پارلمان را شامل می‌شود. شفافیت پارلمانی رویکردی است که زمینه نظارت همگانی بر پارلمان را از طریق انتشار دقیق و با کیفیت اطلاعات پارلمانی میسر می‌سازد. اگرچه شفافیت عملکرد پارلمان، طیف وسیعی از اطلاعات (از آرای نمایندگان گرفته تا حضور و غیاب و نظام مالی پارلمان) را در برمی‌گیرد و بیش از ۱۰۰ شاخص برای آن مطرح است، اما در این میان «شفافیت آرا» که یکی از ابعاد شفافیت عملکرد فردی نمایندگان است، از اهمیت ویژه‌تری برخوردار است. رأی هر نماینده در حقیقت نتیجه تمامی فعالیت‌ها و اقدامات او در ارتباط با طرح‌ها و لوایح است و به عنوان بارزترین وجه کارکرد نمایندگی او ارزیابی می‌شود.

شفافیت آرای نمایندگان ذیل مفهوم گسترده‌تری تحت عنوان شفافیت پارلمانی تعریف می‌شود که شامل اطلاعات وسیعی از جمله آرای نمایندگان، حضور و غیاب‌ها، نظام مالی مجلس، جلسات کمیسیون‌ها و متن کامل مذاکرات مجلس می‌شود. شفافیت آرای نمایندگان به عنوان یکی از مهم‌ترین ابعاد شفافیت پارلمانی در بسیاری از کشورها به عنوان یک اصل پذیرفته شده است. بر این اساس، جز جلسات غیرعلنی یا موارد امنیتی، آرای نمایندگان به همراه اسامی ایشان انتشار عمومی می‌یابد.

پیدا و پنهان طرح شفافیت آرای نمایندگان

شفافیت پارلمانی اگرچه در نگاه اول طرحی جذاب به نظر می‌آید، اما خود به دلیل ابعاد گسترده موضوع باید به طور جامع نگریسته و ارزیابی شود. به عنوان نمونه قانونگذاران پارلمان خود کسانی هستند که طرح شفافیت آرا را تصویب می‌کنند که این مسئله می‌تواند مستقیم یا غیرمستقیم تحت تاثیر برخی ملاحظات سیاسی و حزبی قرار گیرد. پرسشی که مکررا مطرح می‌شود این است که صرف اجرای اصل شفافیت پارلمانی می‌تواند منافع رای دهندگان را در هر جامعه پوشش دهد؟

مخالفان اصل شفافیت عملکردی پارلمان می‌گویند اگرچه این اصل بناست به شکل مشارکت و نظارت مردمی ظهور یابد، اما می‌تواند به ابزاری در دست برخی برای اعمال تمایلات شخصی خود و مانع تراشی برای ورود برخی افراد در دوره‌های آتی پارلمان بدل شود. شفاف سازی پارلمانی از دیدگاه این افراد هزینه‌ای در بردارد که به پای دموکراسی نوشته می‌شود.

شفافیت آرا پارلمانی، تبلور دموکراسی در جوامع امروزی

خطر دیگری که گفته می‌شود در کمین طرح شفافیت پارلمانی نشسته این است که برخی قانونگذاران اقدام به بهره برداری از این طرح برای نشان دادن خود به عنوان یک نماینده متعهد نمایند، که این امر خود خطرات بسیاری را می‌تواند متوجه منافع عمومی نماید.

به عنوان مثال، پارلمان سوئیس در زمینه شفافیت آرا تجربه موفقی ندارد. پارلمان این کشور متشکل از دو مجلس عوام و اعیان است که هر دو از اختیارات قانونی مشابهی برخوردارند. از زمان اصلاح نظام اخذ رای در دو مجلس سوئیس، احزاب سیاسی به حساب شفافیت برای مردم، در واقع نفوذ خود را بر اعضای مجالس افزایش داده‌اند. همچنین مشخص شد در شرایطی که نتیجه آرا در اختیار عموم قرار می‌گیرد قانونگذاران مجلس اعیان سوئیس میل کمتری برای سرپیچی از نظرات حزب خود دارند. در مجلس اعیان سوئیس نیز در نتیجه فرایند شفافیت آرا، شمار رای‌دهی کانتونی کاهش یافته است.

سیمون هاگ، استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه ژنو، در سال ۲۰۱۰ یک بررسی از ۹۲ پارلمان در سرتاسر جهان به‌ عمل آورد. بررسی هاگ نشان داد ۲۳ پارلمان دنیا هرگز رای نمایندگان را به ‌طور شفاف در اختیار عموم قرار نمی‌دهند. ۲۰ پارلمان دیگر تمامی آرای نمایندگان را منتشر کرده و ۴۹ پارلمان دیگر به صورت انتخابی یا بنابر درخواست‌ها صدای ضبط شده نمایندگان در جریان رای‌گیری شفاهی را منتشر می‌کنند.

موافقان طرح شفافیت آرا، اما دیدگاه دیگری به مسئله دارند. آن‌ها می‌گویند آنچه مبرهن است اینکه این اصل می‌تواند منافع مردم را از کانال افزایش میزان پاسخگویی نمایندگان پارلمان تامین کند. شفافیت آرای پارلمان می‌تواند بسترساز تحول در عرصه قانونگذاری و همچنین فرصتی برای آغاز اصلاحات ساختاری در بخش‌های مختلف کشور از مجرای ارتقای کیفی قوانین باشد.

اما مسئله به اینجا ختم نمی‌شود و از دیدگاه مخالفان شفافیت آرا، چنین برداشتی از یک اصل می‌تواند اندکی ساده انگارانه باشد، زیرا وکلای مردم احتمالا در درجه اول به جناح حزبی خود وفاداری داشته باشند؛ جناحی که گا‌ها منافع آن همسو با منافع عمومی تعریف نمی‌شود.

تجربه کشور‌های دنیا در بکارگیری شفافیت عملکرد پارلمانی

در بسیاری از کشور‌های دنیا شفافیت آرای نمایندگان به عنوان یک اصل بدیهی و اولیه پذیرفته شده است. با نیم نگاهی به سوابق شفافیت پارلمانی در کشور‌های مختلف، تفاوت‌های بارز آن‌ها در روش و میزان شفافیت آرای نمایندگان کاملا مشهود است. هر کشور مطابق با شرایط و مقتضیات خاص خود برای انتشار اطلاعات آرای نمایندگان پارلمان تصمیم گیری می‌کند.

به عنوان نمونه در پارلمان اروپا، نتایج رای گیری نهایی در خصوص هر طرحی روز بعد به تفکیک هر نماینده بر روی سایت پارلمان قرار می‌گیرد. در پارلمان کانادا، تمامی اطلاعات و اسناد غیرمحرمانه مرتبط با طرح‌ها و لوایح، مذاکرات و نیز اغلب جلسات کمیسیون ها از طریق وب‌سایت پارلمان منتشر می‌شوند. علاوه بر این، هر نماینده یک صفحه اختصاصی در سایت پارلمان دارد که وضعیت آرای او را در کل دوران نمایندگی اش نشان می‌دهد.

مجلس عوام انگلیس هم در این زمینه سابقه خوبی دارد. مردم انگلیس می‌توانند علاوه بر آرای نمایندگان، جزئیات گفت‌وگو‌ها و جنجال‌های نمایندگانی که بر کرسی‌های سبز رنگ تکیه داده‌اند را به ‌طور زنده از شبکه های تلویزیونی نظاره‌گر باشند. در مجلس نمایندگان انگلیس، مشروح مذاکرات همراه با لیست آرای نمایندگان به طرح‌ها و لوایح ساعت ۶ صبح هر روز منتشر می‌شود. همچنین مذاکرات و مباحث مجلس نمایندگان و مجلس اعیان از طریق کانال تلویزیونی پخش می‌شود.

در دانمارک و چمهوری چک نیز به روشی تقریبا مشابه آرای نمایندگان به تفکیک موافق و مخالف و نمایندگان حاضر و غایب در جلسه بر روی وب سایت پارلمان منتشر می‌شود.

وب سایت پارلمان ایتالیا نیز علاوه بر ارائه منظم داده‌های خود، اطلاعات پارلمانی را به سرعت در اختیار مردم و نخبگان قرار می‌دهد. در پرتال داده این پارلمان، اطلاعات مربوط به هر نماینده از هر دوره پارلمان و کل آرای او به هر طرح و لایحه‌ای در تمام دوران نمایندگی‌اش قابل دسترسی است.

در اسپانیا نتایج آرای احزاب بر روی وبسایت مجلس نمایندگان قرار می‌گیرد و در حال حاضر امکان دسترسی به آرای هر نماینده وجود ندارد. هر چند تدوین چنین طرحی به تازگی در دستور کار قانونگذاران اسپانیایی قرار گرفته است. در «مجلس ملی کبیر» ترکیه تنها در صورت برگزاری جلسه رای گیری علنی، آرای نمایندگان برای مردم شفاف خواهد بود. آرای نمایندگان در لیست صورت جلسه علنی ثبت می‌شود و در دسترس قرار می‌گیرد.

تجربه شفافیت آرا محدود به کشور‌های اروپایی نیست. نمود‌های نسبتا متفاوتی از شفافیت آرا در پارلمان برخی کشور‌های آسیایی، آفریقایی و آمریکای لاتین نیز قابل مشاهده است.

در کشور برزیل پس از جنجال‌های فراوان، علاوه‌ بر آرای نمایندگان، درآمد آن‌ها نیز شفاف در اختیار مردم قرار می‌گیرد. در هند و مالزی تلویزیون رصد جلسات پارلمان را عهده دار است. تلویزیون رسمی مالزی و یک شبکه تلویزیونی هند وظیفه رصد زنده نشست‌های مجلس و جزئیات تصویب لوایح از جمله آرای نمایندگان را بر عهده دارند.

در قاره آفریقا برخی کشور‌ها از جمله اوگاندا و کنیا طرح شفافیت علمکرد پارلمانی را تا حدی به کار بسته اند. در پارلمان اوگاندا روند اخذ رای تقریبا غیرشفاف است و عموم مردم دسترسی به آرای نمایندگان خود ندارند، اما در برخی موارد جلسات به طور علنی برگزار می‌شوند. اما در کنیا شفافیت بیشتری را در عملکرد پارلمانی شاهد هستیم. در این کشور تلویزیون عموم مردم را در جریان جزئیات آرای نمایندگان قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۳۴
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۰۲ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
تصمیم را به خود دزد واگذار کنی ، خوب معلومه که چه تصمیمی می گیرند! چطور اینها فورا تصویب کردند که مادام العمر حقوق دریافت کنند، اونجا به نفع خودشان بود ، اما در اینجا به ضررشان است .به نظر من شفافیت باید در همه جا باشد ، فورا . وگرنه این کشور اسلامی نیست !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۱۴ ۲۷ بهمن ۱۳۹۹
با اولش موافق بودم مثبت دادم ولی شخص محترم انسانیت همه جا هست کافی عینک روی چشمت رو عوض کنی به قول سهراب سپهری چشم ها رو باید شصت جور دیگه دید ربطی به دین نداره
Canada
ناشناس
۰۷:۳۶ ۲۶ بهمن ۱۳۹۹
اگه شده هزار بار رد بشه .باید دوباره به صحن مجلس برده بشه
تا رای بیاورد و جناب قالی باف لطفا بگویید
چه نماینده رای منفی به شفاف سازی داده تا
لیست اشخاصی که پشت عدم شفاف سازی قایم شده اند
بر ملا بشه و دیگه بهشون ملت رای ندهند
تنها درمان دمل سرطانی دزدی .اختلاس .احتکار و کل خلاف ها و جنایت ها شفاف سازیست
دیگه کسی جرات خلاف بسرش نمیزند
از دوربین 24×7 روز خدا که هراس ندارند
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۱۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
غیرشفاف بودن آرا در صورتی مفید است که برای شورای نگهبان هم غیر شفاف باشد اما اگر آرای نمایندگان برای شورای نگهبان شفاف است و فقط برای مردم غیر شفاف دیگر هیچ فایده ای برای غیر شفاف بودن وجود ندارد.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۲:۴۳ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
یکی از شگرد های اینها همون شگرد های صهیونیست ها علیه ایران است :که دائما"دروغ سر هم می کنند و....وبه عنوان سوغات تحویل غرب میدن واون ها را علیه ایران سرپا می کنند اینها هم تا رهبری یک حرفی می زنه مثلا": " آتش به اختیار " سریع رهبری را دچار "شک وتردید "می کنند که این :جمله فلان میشه بهمان می شه!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۳:۳۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
یکی از آزمونهای مهمی که نشان میدهد مجلس انقلابی است همین شفافیت آرای نمایندگان است
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۴۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
عجب !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۲۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
اوووووووو وه این همه در مورد شفافیت آراء نمایندگان نوشتید ؟؟
گرفتید ما رو ؟؟ یا دوربین مخفی مجازیه ؟؟
فکر کن تو ایران عملکرد نمایندگان شفاف بشه !!!
دیدید چطور تو صحن داد میزنن ؟؟ این به خاطر اینه که فقط داد میزنن آی دزد !! بدون شفافیت که بگن دزد کیه ؟؟
Canada
ناشناس
۱۹:۵۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
ما اصلا کار به نظام هیچ کشوری نداریم
تنها چاره مشکلات عدیده اقتصادی .اجتماعی .فرهنگی ووو
عدم شفافیت است و بس ِ
هر کس که علیه شفافیت است .
سریع دستگیر شود .چونکه لیست خلاف ها از اشخاصی است که علیه سفافیت ایند
Canada
ناشناس
۱۹:۴۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
وقتی شفافیت نباشد
مثل این میماند که همه مون در تاریکی هستیم و نمیتوانیم هیچ چیز را ببینیم
شفافیت یعنی عدالت .وجدان .دلسوزی .اخلاق .ووووو
مشکل گشای مشکلات عدیده دنیا فقط فقط شفافیت است و بس و همچینن وطن ما
همه پشت نقاب عدم شفافیت پنهان شده اند و
همه نوع خلاف از دزدی .اختلاس .احتکار .اخلاقی .معنوی ووووووووووو
Iran (Islamic Republic of)
امیرحسین
۱۸:۰۷ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
مهم خوب یا بد بودن شفافیت نیست
مهم اینه که نمایندگانی که با وعده شفافیت اومدن بهش رای مخالف میدن. مهم دوروییه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۰۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
ببینیم و تعریف کنیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۱:۰۶ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
دیگه منتظری چیو ببینی؟طرح رد شد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۳۹ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
کلاغه رفت راه رفتن کبک را یا بگیره راه رفتن خودش یادش رفت !بابا بفرموده قرآن :اسلام هیچ دینی را رد نمی کند بلکه کامل می کند ونواقص آنها را بر طرف می کند ما اگر درست به عدالت اسلامی عمل کنیم همه چیز در درون آن است
France
حسن
۰۶:۳۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
مشکل شما این است که فکر میکنید آنچه بان عمل میشه دین است .نه جانم مذهب است و مذهب مثل گنجشک رنگ شده است که بجای قناری بشما غالب کرده اند .هر چه را دین نفی کرده مذهب راه مجاز کردنش را پیدا میکند مثل ربا که مذهب راه مضاربه را گذاشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۲:۰۸ ۲۵ بهمن ۱۳۹۹
قالب رو اینجوری می نویسن فیلسوف
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
مشکل از شفافیت آرا گذشته به مشروعیت حضور نماینده در مجلس ومشروعیت وزیر ووکیل و رییس جمهور و مشروعیت بعضی نهاد ها وشورا ها رسیده که طی این 40 سال برای اسلام وانقلاب اسلامی بحران هایی نظیر فتنه 88 از کانال آنها وارد جامعه شده که نه تنها حکومت را بلکه مملکت را به لبه پرتگاه برده اند یعنی اگر بقول رییس جمهور بعضی از این شورا ها نبودند مملکت سالمتر بود در واقع کار اینها قفل کردن همه چیز با قانون است !!یعنی ما دیگه نیاز به دشمن بیرونی نداریم همین ها زحمتش را می کشند !! چرا چون خط آنها با خط رهبری یکی نیست !!!!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۴۳ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
از شخصی پرسیدند شما که قانون دان هستی چرا با مردم ارتباط نداری گفت من با قانون رابطه دارم نه با مردم ! رابطه مجلس با مردم مثل رابطه شورای نگهبان با دمکراسی وحقوق بشر است !فاصله بین عطارد ونپتون !!!!!!
Iran (Islamic Republic of)
پیکان
۱۶:۲۹ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
پیکان 48 خوابیده لاستیک مارشال دور سفید
پشتش هم نوشته رفیق بی کلک مادر
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۸:۳۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
واقعا هم همینطوره. توی این دوره و زمونه آدم میفهمه منظور از این جمله ی زیبا چیه. خدا عاقبت این ملت را بخیر کنه که دیگه جز خود خدا هیچکس به داد ما نخواهد رسید. از ماست که بر ماست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۱ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
طرف رفته بود خارجه :گرسنش بود ولی فقط یک کلمه بلد بود :همبر گر وهر روز همبر گر می خوردو....بابا ما دمکراسی نخواستیم به همین اسلام عرفی عمل کنید دمکراسی وحقوق بشر وحقوق غیر بشر و.....مفت سهامداران قدرت !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۵۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
کار دیگر از پیش گیری گذشته
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۴۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
اصولا" هر گاه در کشوری نتوان با تغییرات مسالمت آمیز بدون انقلاب و خون وخون ریزی کاری کرد این علامت بسیار بسیار خطر ناکی است که :نفوذی داخلی ودشمن خارجی منافعشان با هم یکی شده !وباید منتظر پیامد های خطر ناک بود مگر اینکه دانایان مافیای قدرت را را جمع کنند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
رای اگه شفاف باشه باید فردا نماینده ، جواب پس بده که چرا به فلان قانون رای مثبت داده و چرا به فلان قانون رای منفی داده و برای هر رایشون باید کلی با متخصصان مشورت کنند و تحقیق کنند و این به نفع کل کشور خواهد بود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۳۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
تئوری اینها از قدیم این بوده : "نظم ما در بی نظمی است " یعنی تعمدا"نمی خواهند کار ها درست شود ساده تر اینکه : هر قدر آب گل آلود تر باشد بهتر می توان ماهی گرفت واین یک "تئوری توطئه "" است !
United States of America
ناشناس
۱۵:۲۲ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
قضیه اختلاف نظر نیست مسئولین و نماینده های فاسد اجازه نمیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۵:۱۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
نمایندگان مجلس لطفا هرجه زودتر طرح شفاقیت را تصویب کنید وبیشتر از این ابروی خود را نبرید قالیباف مجلس رارها کرده
Iran (Islamic Republic of)
مجتبی
۱۴:۵۳ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
پس معلوم میشه نمایندگان پشت پرده چیزهایی دارند که با شفافیت از دستش می‌دهند.
در ضمن اگر کشور های دیگر را مثال می‌زنید حقوق کار گران و کارمندان و سبد معیشتشون را هم مثال بزنید.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۱:۰۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
شیر مادرت حلالت
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۴۵ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
خیلی ها در این مجلس خودشون رو پرچمدار تصویب این طرح معرفی کردن ولی تو عمل دارن نشون میدن از مجلس قبلی بدترند ،تا دیر نشده باید مسیر اصلی برگردند وگرنه فاتحه این مجلس رو هم باید خوند
Iran (Islamic Republic of)
بنده خدا
۱۳:۲۳ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
شفافیت یک خواسته ملی است با اوردن مثال هایی از این و ان کشوری که اصلا نظام کشوریشون شبیه ما نیست بیخودی کاری نکنید که مردم فک کنن شفافیت بده
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
شفافیت که فقط مزبوط آرا نیست، نمایندگان اگه راست میگویند چرا شفافیت حضورغیاب و اموال و حقوق و... را تصویب نمیکنند؟ ما میخواهیم بدانیم که این نماینده ای که فرستاده ایم تهران، آیا اصلا در جلسات شرکت میکنه یا نه؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۳ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمیشه.
کسی که با شفافیت مخالفه، احتمالاً یه ریگی به کفشش داره.
آخرین اخبار