قیمت مرغ در جهرم معضلی بوده که با مسکنی کوتاه‌ مدت، رو به کاهش می‌رود اما این مشکل با تصمیمات مقطعی مسئولان حل نمی‌شود و نیازمند چاره‌اندیشی اساسی است.

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، قیمت مرغ پر کشید این تیتر مدتی پیش در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی در سر خط خبر‌ها قرار گرفت و پس از مدتی قیمت مرغ متعادل شد، اما از چند روز گذشته، شاهد افزایش دوباره قیمت مرغ بوده ایم.

به طوری که قیمت مرغ در شهرستان جهرم  طی هفته‌های گذشته سیر صعودی را در پیش گرفت و از ۲۰ هزار تومان به ۲۷ هزار و ۸۰۰ تومان رسیده است و این نکته قابل توجه بود که اواخر هفته گذشته و ابتدای هفته جاری، مرغ در بازار نبود و یا به سختی پیدا می‌شد.

این درست است که مرغ  نیاز‌ شهروندان بوده و تحت تاثیر عرضه و تقاضا است، اما نوسان و اختلاف ۷ یا ۸ هزار تومانی غیرقابل قبول بوده و این نوسان، به سوء مدیریت و مشکلات این حوزه بر می‌گردد.

شاید پیدا کردن زنجیره اصلی این مشکل کمی دشوار باشد، اما به هر حال اگر دولت، نهاده‌های دامی را به اندازه کافی در اختیار مرغدار قرار دهد با نظارت بر روند توزیع مرغ، می‌توان افزایش قیمت را کنترل کرد.

تعیین قیمت مرغ در مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها بر عهده جهاد کشاورزی است

حمید رضا ایزدی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس، گفت: افزایش قیمت مرغ به عوامل مختلفی بر می‌گردد و یک چرخه در قیمت‌گذاری نهایی مرغ تاثیرگذار بوده که شامل مرغداری‌ها، کشتارگاه‌ها و خرده فروشی‌ها است.

او، با اشاره به اینکه این موضوع از سوی جهاد کشاورزی در حال پیگیری و کنترل است، بیان کرد: طبق تصمیمات و مصوبات ستاد تنظیم بازار کشور، قیمت مرغ در مرغداری‌ها و کشتارگاه‌ها باید از سوی وزارت جهاد کشاورزی تعیین و نظارت شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت فارس،  تصریح کرد: ما در خرده‌ فروشی‌ها  پرونده‌های زیادی برای متخلفان صادر کرده ایم که به  اداره تعزیرات ارسال شده است.

ایزدی، ادامه داد: انتظار می رود سازمان جهاد کشاورزی دو بخش مرغداری و کشتارگاه ها را به طور موثر، کنترل کند تا شاهد متعادل شدن در قیمت ها باشیم.

نهاده به مرغداران ارائه می‌شود

علی جوکار مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم نیز افزود: ۸۵ درصد از نهاده‌های دامی به مرغداران تحویل داده شد که مشکلی بابت تحویل نهاد دامی به مرغداران نداریم و اگر در  یک مقطع زمانی کمبودی باشد  به آنان تحویل  داده می‌شود.

او، اظهار کرد: افزایش قیمت مرغ  تنها مربوط به شهرستان جهرم نیست بلکه در کل کشور این مسئله وجود دارد که قیمت بالا در استان‌های هم‌ مرز  یکی از عوامل  تاثیرگذار افزایش قیمت مرغ در شهر  جهرم است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان جهرم، گفت: ما از تصمیمات ستاد تنظیم بازار استان و کشور تبعیت می کنیم و قیمت مصوب در مرغداری‌ها نظارت و کنترل می شود.

جوکار، بیان کرد: قیمت مصوب نهایی مرغ تاکنون در کشور اعلام نشده و ممکن است متغیر باشد اما بر اساس همان قیمت  با نظارت و بازرسی‌ها می توان منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده را تامین کرد.

او، تصریح کرد: اگر در مرغداری ها از زمان جوجه ریزی، برداشت و  آفات و امراض تخلفی باشد با دادن اخطار  به آن مرغداری نهاده و سهمیه آنان نیز قطع می شود.

به هر حال وضعیت توزیع و قیمت مرغ طی سال اخیر در شهر جهرم، ناهنجار بوده‌ و هر چند وقت یک بار، شاهد غیب شدن مرغ در بازار تا زمان افزایش قیمت بوده‌ایم و این بهانه‌ها  مشترک همیشه وجود دارد که نهاده نداریم، دلار گران شده، هزینه ها بالا رفته و تورم رو به افزایش است.

از سوی دیگر هر بار که از مسئولان در خصوص گرانی قیمت‌ها می پرسیم فقط یک جواب دارند همه چیز تحت تاثیر عرضه و تقاضا است.

در این میان زیان اصلی شامل حال شهروندان به عنوان مصرف‌کننده و خرده فروشان به دلیل حذف مرغ از سبد غذایی مردم می‌شود.

به نظر می‌رسد با توجه به تداوم آشفتگی بازار مرغ طی ماه‌های اخیر در سطح کشور و شهرستان جهرم باید در مرحله اول مسئولان کشوری گامی موثر در این زمینه بردارند و به فکر چاره‌ای جدید باشند تا این معضل را بتوان همیشگی، نه مقطعی و کوتاه ‌مدت رفع کرد.

منبع: فارس

انتهای پیام/ت

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار