مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت:همدان با داشتن ۶ نیروگاه خورشیدی بین ۳۹ شرکت توزیع نیروی برق دررتبه نخست کشور قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان، جمشیدی مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق همدان با بیان اینکه این استان با دارا بودن پتانسیل انرژی تابشی بالا در کنار دمای مناسب هوا، به عنوان یکی از استان‌های مساعد کشور برای ساخت نیروگاه‌های خورشیدی است گفت: هم اکنون ظرفیت نیروگاه‌های  تجدیدپذیرِ نصب شده در استان همدان ۴۸.۶ مگاوات است.

نیروگاه برق خورشیدی  انرژی خورشید را به انرژی برق تبدیل می‌کند و این بدان معنی است که با داشتن نیروگاه خورشیدی تا وقتی که خورشید نور دارد می‌توان از این نیروگاه انرژی برق تولید کرد.

جمشیدی افزود: تاکنون تعداد ۲۸ واحد نیروگاهی خورشیدی پشت‌بامی در استان همدان ساخته  و به شبکه سراسری برق کشور متصل شده است.

او با بیان اینکه تاکنون ۷۰۰ میلیارد تومان در بخش انرژی خورشیدی استان همدان هزینه شده است تصریح کرد: برنامه استان توسعه نیروگاه‌های خورشیدی است و هم اینک ۳۵ مگاوات موافقت نامه داریم و قرار است در چند سال آینده به ۱۰۰ مگاوات برسد.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان همدان گفت: طبق مطالعات صورت گرفته بیش از ۱۵۰ هزار مگاوات نیز ظرفیت ساخت نیروگاه‌های خورشیدی در کشور وجود دارد.

جمشیدی تصریح کرد: تاکنون ۹۶ نیروگاه خورشیدی با ظرفیت ۷۰۰ مگاوات در کشور نصب شده است.

مدیر عامل نیروگاه خورشیدی خلیج فارس هم گفت: اهمیت استفاده از انرژی خورشید وقتی در ایران بالا می‌رود که بدانیم دست کم به طور میانگین سالانه ۲۸۰ روز آفتابی در کشور داریم که ظرفیت بالایی برای تولید برق خورشیدی است.

ترکاشوند افزود: همچنین در ایران به واسطه نزدیکی به خط استوا، صفحات (پنل) خورشیدی را در زاویه ۲۵ تا ۳۰ درجه قرار می‌دهند که یک زاویه خیلی خوب محسوب می‌شود، اما این زوایه در اروپا ۵۰ تا ۶۰ درجه است.

هم اکنون بیش از ۹۲ درصد از برق کشور از نیروگاه‌های فسیلی تامین می‌شود. تولید این نیروگاه‌ها در سال گذشته برابر با ۲۸۸ میلیارد کیلووات ساعت برق بوده که برای این مقدار تولید ۶۹ میلیارد متر مکعب از گاز طبیعی (عمده‌ترین سوخت مصرفی نیروگاه‌های کشور) ۵ میلیارد لیتر گازوئیل و در حدود ۴ میلیارد لیتر مازوت به مصرف رسیده است.

این نیروگاه‌ها، در سال، ۳۲ درصد از مصرف کل گاز کشور را به خود اختصاص داده‌اند.

این در حالی است که ایران در میان کشور‌های خاورمیانه، از مزایایی بیشتری برای توسعه انرژی‌های تجدیدپذیر برخوردار است ایران با وجود متوسط ۳۰۰ روز آفتابی از مجموع ۳۶۵ روز سال در بیش از دو سوم مساحت خود و متوسط تابش نور خورشید ۴/۵ تا ۵/۵ کیلووات ساعت بر متر مربع در روز، در حوزه انرژی خورشیدی از پتانسیل بالایی برخوردار است و بستر مناسبی برای ساخت نیروگاه خورشیدی دارد.

انتهای پیام/غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.