مانور مقابله با آلودگی نفتی با هدف ارتقای سطح آمادگی برای مقابله سریع با سوانح دریایی در بندرامیرآباد برگزار شد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از ساری ،حبیب اله طالبی معاون دریایی بندر امیرآباد با بیان اینکه سیستم دریایی یک سیستم انسان محور می‌باشد و طبق مطالعات انجام شده، خطای انسانی بیش از ۸۰ درصد حوادث دریایی را رقم می‌زند،گفت: در جهت ارتقای سطح ایمنی و حفاظت از محیط زیست دریا و نجات جان افراد در دریا بر اساس کنوانسیون‌های بین المللی، مانور محلی مقابله با آلودگی نفتی در دریا، جستجو و نجات دریایی و اطفای حریق در بندر امیرآباد برگزار شد.

او از آمادگی کامل تیم‌های عملیاتی مقابله با سوانح دریایی و سازماندهی و کنترل به موقع فرآیند نجات در این نوع حوادث خبر داد و ارزیابی توان تجهیزاتی موجود و منابع پشتیبانی کننده عملیات در هنگام اضطرار، اشاعه فرهنگ حفاظت از محیط زیست دریایی و بالا بردن توان جستجو و نجات دریایی را از اهداف دیگر این مانور برشمرد.

طالبی در تشریح مراحل این مانور گفت:بر اثر تصادم کشتی حامل غلات و کانتینر با شناور لایروب مستقر در حوضچه، مواد زائد نفتی از محل پارگی لایروب به حوضچه سر ریز و منجر به آتش سوزی در موتور خانه آن می‌شود و پرسنل مستقر بر روی آن به درون آب سقوط می‌کنند.


او افزود: در پی این حادثه تیم‌های عملیات مقابله با آلودگی دریا، جستجو و نجات دریایی و تیم اطفاء حریق، با اعلام فرماندهان شناور‌ها به مرکز هماهنگی نجات دریایی و دستور معاونت امور دریایی بندر، به منطقه وقوع حادثه اعزام می‌شوند.

طالبی گفت: تیم مقابله با آلودگی با استفاده از بوم مهار و عملیات جمع آوری با استفاده از اسکیمر، آلودگی نفتی را جمع آوری و تیم جستجو نجات با استفاده از شناور ناجی، کارکنان شناور سقوط کرده در آب را نجات داده و به اسکله جهت انجام اقدامات بعدی منتقل می‌کنند.

معاون دریایی بندرامیرآباد افزود:در مراحل پایانی این مانور تیم آتش خوار دریایی با استفاده از یدک کش‌ها موفق به اطفای حریق بر روی شناور لایروب می‌شوند و یک تیم از امور راهنمایان بندر، به جداسازی شناور مضطر اقدام می‌کنند.


انتهای پیام/س

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.