سخنگوی وزارت امور خارجه چین اعلام کرد این کشور خواستار بازگشت آمریکا به توافق هسته‌ای ایران بدون پیش‌شرط است.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، «وانگ ونبین» سخنگوی وزارت امور خارجه چین امروز (سه‌شنبه) در گزارش روزانه خود اعلام کرد پکن خواستار بازگشت آمریکا به برجام بدون پیش‌شرط است.

در ابتدای این جلسه یک خبرنگار پرسید آیا چین از پیشنهاد «امانوئل مکرون» رئیس‌جمهور فرانسه، برای میانجی‌گری میان ایران و آمریکا استقبال می‌کند؟

این مقام ارشد چین در پاسخ گفت: «مسئله توافق هسته‌ای ایران در برهه حساسی است. چین خواستار اجرای نتایجی است که در نشست چند ماه پیش میان وزرای خارجه کشور‌های باقی‌مانده در برجام حاصل شد.»

ونبین در ادامه با تاکید بر ضرروت سرعت بخشیدن به اجرای توافق‌های این نشست افزود: «آمریکا باید بدون هیچ پیش‌شرط به برجام بازگردد و تحریم‌های ایران را رفع کند. در مقابل ایران نیز باید به تعهدات برجامی خود بازگردد.»

سخنگوی وزارت امور خارجه چین سپس تاکید کرد کشورش پیگیر مسائل مربوط به برجام است و سپس افزود: «چین پیشنهادی مبنی بر برگزاری یک نشست بین‌المللی با حضور طرف‌های برجام را ارائه کرده است و بر این اساس آمریکا باید هرچه سریعتر اقدامی در این راه و مذاکره‌ای برای پای‌بندی کامل همه طرف‌های توافق هسته‌ای انجام دهد.»

ونبین سپس تاکید کرد چین به همکاری در این زمینه برای حصول توافق و پیشبرد اهداف هسته‌ای در سطح بین‌المللی ادامه خواهد داد.

یک‌شنبه هفته جاری «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا، در مصاحبه با شبکه سی‌بی‌اس نیوز مدعی شد: «ایران باید پیش از هر اقدامی غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند. در هفته‌های اخیر نقض برجام از سوی ایران تشدید شده و این کشور غنی‌سازی اورانیوم را به ۲۰ درصد افزایش داده که بسیار بیشتر از میزان مجاز تحت قرارداد است.»

این سخنان بایدن درحالی مطرح شد که ماه گذشته آژانس بین المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای تایید کرد: «رافائل گروسی، مدیر کل آژانس انرژی اتمی، به کشور‌های عضو این سازمان درباره تغییرات روی داده در برنامه هسته‌ای ایران اطلاع رسانی کرد که ایران فرآیند تولید اورانیوم فلزی برای مصرف در راکتور تحقیقاتی تهران را آغاز کرده است و در این روند تهران اورانیوم فلزی با غنای ۲۰ درصد را تولید می‌کند.»

پیش از اظهارات بایدن، حضرت آیت الله خامنه ای، فرمانده کل قوا در دیدار با جمعی از فرماندهان نیروی هوایی و پدافند هوایی ارتش فرمودند: «اگر آمریکا می‌خواهد ایران به تعهدات برجامی برگردد، باید در عمل تحریم‌ها را کلاً لغو کند و این لغو تحریم‌ها مورد راستی‌آزمایی ایران قرار گیرد. این سیاست قطعی و غیرقابل برگشت جمهوری اسلامی و مورد اتفاق همه مسئولان است و هیچ‌کس از آن عدول نخواهد کرد.»

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار