دانستنی‌های حقوقی؛

مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه چه تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند؟

بر اساس قانون میان مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه تفاوت‌های بسیاری وجود دارد.

به گزارش خبرنگار حوزه حقوقی- قضایی گروه اجتماعی باشگاه خبرنگاران جوان، همه ما با مهریه آشنایی داریم و می‌دانیم که در چه صورت به زن پرداخت می‌شود، اما هنگام عقد ازدواج مهریه یا بصورت عندالمطالبه یا در قالب عندالاستطاعه است.

نکته مهمی که باید به آن توجه داشت این است که میان مهریه عندالمطالبه و عندالاستطاعه تفاوت‌های وجود دارد از نظر حقوقدانان این دو موضوع کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند و هر کدام آثار مخصوص به خود را دارند.

اگر مهریه عندالمطالبه باشد پس از وقوع عقد ازدواج و در همان لحظه زن میتواند مهریه خود را از شوهرش بگیرد و مرد مطابق با سند رسمی ازدواج مکلف به پرداخت تمام مهریه مشخص شده است و در صورتی که توانایی پرداخت یکجای مهریه را نداشته باشد میتواند با اثبات ناتوانی مالی به صورت اقساطی مهریه را پرداخت کند.

اما در مقابل اگر مهریه به شکل عندالاستطاعه باشد و زن تقاضای دریافت مهریه را کند باید حتماً به اثبات برساند که مرد دارایی و اموال کافی برای پرداخت مهریه او را دارد و در اینجا بر خلاف مهریه عندالمطالبه مرد نباید در دادگاه ثابت کند که قادر به پرداخت مهریه نیست.

به طور کلی مهریه عندالاستطاعه امتیازی برای مرد است تا زن تواند او را تحت فشار قرار دهد و هر زمانی که خاص مهریه را از شوهرش دریافت کند.


بیشتر بخوانید


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
عمار
۰۹:۳۴ ۲۲ بهمن ۱۳۹۹
بنام خداوند جان و خرد :
در این دوره زمانه گرانی سکه طلا و طلا و جواهرالات عندالمطالبه و عندالاستطاعه هیچ فرقی باهم نمی کنند کلا ندارن که پرداخت کنند و آقایون مستضعف بینوایان به زنهاشون و به قوه قضائیه در صورت شکات زنشون میگن کف دستی که مو نداره بیا بکن اگه مالیه و دارایی پیدا کردید همگیش مال شما آدم بدبخت بینوا توی نون شبش مونده بده دست زن و فرزندانش میتونه مهریه پرداخت کنه !!! مهریه عندالمطالبه را هرکسی تونست سر سفره عقد همراه با جاری شدن عقد از شوهرش بگیرد گرفته اگر نه بعد از گذشت ازدواجشون با این همه گرانی و تورم اگه شغل معمولی داشته باشه اون داماد محال بتونه مهریه زنشو پرداخت کنه عندالاستطاعشم نمی تونه پرداخت کنه کجای کارید سکه طرح قدیم قیمتش شده هر یک دونش شده 11200/000 تومان طرح جدیدش هر یک دونش شده 11550/000 تومان مگه کشکه مگه داریم مگه میشه !!! مگر که تاجر باشی یا کارخونه تولیدی داشته باشی یا فروشگاه زنجیره ایی داشته باشی یا کلا ثروتمند زاده باشی یا نجومی بگیر باشی یا دزد اختلاسگر خلافکار قاچاقچی باشی بتونی این مهریهای سنگین رو بدهید بنابر این هر کسی خواست برود ازدواج کند اول حساب جیبشو بکند و حساب درخواست کننده مهریه را بکند بعد برود عاشق بشود که بعدش اگه پیشگیرهای لازم رو نکند و گول بخورد و راهنمای درستو درمونیم نداشته باشد
والسلام و صلوات التماس دعا و التماس تفکر .
آخرین اخبار