روستای لاویج یکی از معروف‌ترین روستاهای شهرستان نور است.

به گزارش خبرنگار نبض بازار گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، به نقل از کارناوال، روستای لاویج یکی از معروف‌ترین روستاهای شهرستان نور است. جاده‌ای که شما را به روستا می‌رساند بسیار زیباست و از دل کوه و جنگل می‌گذرد. آبگرم طبیعی لاویج بسیار معروف است و شما می‌توانید از چندین مجتمع آبگرم روستا استفاده کنید. لاویج آب وهوای بسیار خوبی به خصوص در تابستان دارد. پیشنه تاریخی آن به حداقل 2300 سال پیش بازمی‌گردد. امکانات رفاهی مناسبی برای گردشگران در روستا مهیا شده است.

لاویج در چمستان شهرستان نور، روستایی ییلاقی‌ست که طبیعت فوق‌العاده زیبایش شما را محسور خود می‌کند و در هر فصلی از سال که به این خطه سفر کنید زیبایی‌های منحصر به فرد خود را به رخ می‌کشد. روستای لاویج در ارتفاع 739 متری از سطح دریا قرار گرفته و دارای 15 روستا‌ست که 12 تای آن دارای سکنه و 3 روستا خالی از سکنه است. شاید بتوان گفت یکی از اصلی‌ترین دلایل سفر به لاویج آبگرم طبیعی آن است. برای بهره‌بردن از این نعمت، چند مجتمع آبگرم در روستا وجود دارد که می‌توانید از آنها استفاده کنید. البته این، تمام دیدنی‌های لاویج نیست؛ در ادامه بیشتر با این روستا و جذابیت‌هایش آشنا می‌شوید.

دیدنی های لاویج

دهستان لاویج دارای پنج مجموعه آبگرم به نام‌های بی بِن اُ، فیل سنگی، شفل، ایران زمین و لاویج است. جالب که بدانید آب تمام این مجموعه‌ها از یک چشمه در کوه‌های شرق روستا تامین می‌شود. آبگرم لاویج املاح معدنی گوگردی فراوانی دارد و برای دردهای مفاصل، کمردرد، پادرد و به‌خصوص تمدد اعصاب مفید است. مجتمع‌های آبدرمانی روستا قسمت مردانه و زنانه مجزا و حمام دارند.

به دلیل سفر تعداد زیادی گردشگر به این منطقه بازار لاویج یک جاذبه گردشگری به شمار می‌آید که در آن همه چیز، مثل انواع ترشی، صنایع دستی، عسل طبیعی، محصولات محلی، ماهی لاویج و... یافت می‌شود.

از مهمترین سوغات لاویج می‌توان به عسل و محصولات لبنی اشاره داشت. این محل دارای پوشش گیاهی کافی و آب فراوان است از این‌رو دامداری در این خطه رواج داشته و ماست، شیر، پنیر، دوغ و کره محلی لاویج زبانزد است. 

طبیعت‌گردی شما قبل از رسیدن به خود روستا آغاز می‌شود؛ جاده‌ای که از چمستان به لاویج می‌رسد بسیار زیباست. با پشت سر گذاشتن هر پیچ جاده از دیدن زیبایی‌ها شگفت زده می‌شوید چرا که کوه و جنگل را هم‌زمان در کنار هم خواهید دید. به روستا هم رسیدید جنگل‌های متراکم و انبوهی را در ارتفاع 2500 متری از سطح دریا می‌بینید که دارای گونه‌های گیاهی و درختان متنوع است و چشمه‌های فراوانی در هر ناحیه آن می‌جوشد. در سفر به لاویج تماشای این جنگل‌های بکر را از دست ندهید.

آبشاری با آب بسیار خنک و گوارا که در مسیر جاده چمستان به لاویج قرار دارد. این آبشار از ارتفاعات سوردار که حرم یک امامزاده‌ در آنجاست به پایین سرازیر می‌شود که در گذشته به "حرم او" معروف بوده است. در زبان طبری "او" آب معنا می‌دهد که ترکیب این دو کلمه به معنای آبی است که از سمت حرم جاری می‌شود. این عبارت به مرور زمان به حرام‌او تغییر یافت. این آبشار دارای امکانات پذیرایی و تفرجگاهی برای مهمانان گرامی است.

در قسمت شمالی روستا قلعه تاریخی نساء قرار دارد که بهتر است با یک راهنمای محلی به آنجا بروید؛ علاوه بر باقی‌ مانده قلعه، لوله‌های سفالی را می‌بینید که کاربرد آن در گذشته برای انتقال آب شرب قلعه و منطقه از چشمه "حرم‌او" بوده است.

هرچه که از روستای لاویج باید بدانید، از اجاره ویلا تا بهترین فصل سفر

اجاره اقامت در شمال و روستای لاویج

برای اقامت در لاویج گزینه های بسیار زیادی پیش رویات است، زیرا ویلاهای متعددی در شمال و این روستا قرار دارد که با رفتن به صفحه اجاره ویلا شمال تمامی ویلاهای موجود در شمال را ببینید.

در روستا و اطراف آن می‌تواند براساس سلیقه‌تان در مسافرخانه، ویلا، سوئیت و یا خانه محلی اقامت کنید. نزدیک ترین شهر به روستای لاویج، شهر چمستان است که در فاصله 21 کیلومتری آن قرار دارد.

هرچه که از روستای لاویج باید بدانید، از اجاره ویلا تا بهترین فصل سفر

بهترین فصل سفر به لاویج

بهار و تابستان: دور تا دور این دهستان با درختان انبوه و سرسبزی پوشیده شده که در بهار و تابستان مناظر دل‌انگیز و بدیعی را خلق می‌کنند و آب و هوای مطبوعی دارد. 

پاییز: پاییز هزار رنگ از جاذبه‌های جالب و طبیعی لاویج محسوب می‌شود. در این فصل، آب‌وهوای روستا دلپذیر است و رفتن به آبگرم در خنکای پاییز خیلی می‌چسبد.

زمستان: معمولا رفتن به چشمه‌های آبگرم در فصول سرد یا خنک لذتبخش‌تر است. البته باید از باز بودن جاده کوهستانی روستا مطمعن شوید و با تجهیزات ایمنی کامل به سفر بروید.

مسیر دسترسی به روستا لاویج

لاویج یکی از دهستان‌های شهر چمستان در شهرستان نور است. شما می‌توانید از آمل یا نور به شهر چمستان وارد شوید و پس از گذشتن از پارک جنگلی کشپل در مسیر جاده لاویج قرار بگیرید و پس از طی 18 کیلومتر در این مسیر زیبا به دهستان لاویج خواهید رسید و برای سفر با هواپیما می توانید به آدرس (https://www.karnaval.ir/domestic-flights) برای خرید بلیط هواپیما بروید.

هرچه که از روستای لاویج باید بدانید، از اجاره ویلا تا بهترین فصل سفر

از تاریخ این آبادی تا دوره اسلامی، وقایع و حوادث درباره فتوحات اعراب مسلمان در طبرستان و تاسیس سلسله علویان طبرستان اطلاعات مکتوبی وجود ندارد؛ قرارگیری خانه‌ها در کنار هم بدون وجود حصار و مانع نشاندهنده‌ی پیوندهای خویشاوندی و روابط عاطفی در دوره‌های گذشته است. این دهستان دارای افسانه‌های فراوانی‌ست و احتمال داده می‌شد که قدمت آن به قرن دوم و سوم هجری قمری بازگردد، تا آنکه در نتیجه پیدا شدن استوانه‌ای در یک چاه که خطوط میخی بر آن نقش بسته بود قدمت آن‌ را مربوط به دوران هخامنشیان و چیزی حدود حداقل 2300 سال تخمین زدند.

این دهستان به شکل مستطیلی نامنظم است که دورتادور آن‌را جنگل‌های سرسبز و کوه‌ها فرا گرفته و روستاهای دارای سکنه آن عبارتند از: کیاکلا، ملاکلا، ملا محله، خطیب کلا، سادات محله، رئیس کلا، کرچی، بهبنگ، دیزینکلا، لاویج تنگه، آغوز کتی و خورتاب رودبار.

انتهای پیام/ 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار