به گزارش گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، هفته گذشته مدیرعامل شرکت خودروسازی سایپا اعلام کرد که بزودی سایپا اطلس در جایگاه یک کراس اوور جمع و جور به بازار کشور معرفی میشود. این خودرو بر اساس پلتفرم X۲۰۰ توسعه پیدا کرده و به نوعی نسخه ارتقا یافته و فیس لیفت کوییک به حساب میآید؛ لذا میتوان آن را یک هاچ بک کراس و یا کراس اوور کوچک دانست.
آن طور که گفته میشود، اطلس اولین خودروی کانکتد کار (فناوری خودروهای قابل اتصال) ملی خواهد بود و از همان ابتدا با چنین ویژگی وارد بازار میشود. قابلیت اتصال هوشمند در سایپا اطلس باعث میشود تا مالکان در گام نخست بتوانند تا برخی ویژگیهای خودرویشان را به وسیله تلفن همراه کنترل کنند. همچنین در فاز بعدی این قابلیت، بحث هوشمندسازی اطلس و سایر محصولات سایپا در نظر گرفته شده است.
همچنین با توجه به برخی نکات که در تصاویر بازدید مسئولان از مرکز تحقیقات سایپا منتشر شده است، اطلس با تریم داخلی جدیدی نسبت به کوییک و کوییک فیس لیفت (کوییک S و G) به بازار خواهد آمد و سبک کابین مشابه به رنو سیمبل را دارد.
سایپا اطلس در نسخه پایه (اطلس S) به پیشرانه ۱۴۹۷ سی سی تنفس طبیعی مجهز است و در ساختار این پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ دیده میشود. این پیشرانه که M۱۵GSI نام دارد، نسخه جدید و ارتقا یافته پیشرانه کوییک، ساینا و تیبا است و برخی ویژگیهای جدید در آن دیده میشود.
خروجی دود موتور M۱۵GSI نسبت به M۱۵ متفاوت است و از نوع استیل (هدرز) به حساب میآید. همچنین سر سیلندر این پیشرانه ارتقا یافته متفاوت از نمونه پایه بوده و پاشش سوخت و جرقه زنی هم در M۱۵GSI تغییراتی را داشته است. رینگهای پیشرانه جدید سایپا هم نسبت به M۱۵ معمولی تقویت شده و میتواند عملکرد بهتری را در طولانی مدت از خود نشان دهد. از دیگر تغییرات اعمال شده برای پیشرانه M۱۵GSI، استفاده از دریچه گاز برقی به صورت استاندارد است.
اما یکی از اصلیترین تغییرات قابل مشاهده در موتور M۱۵GSI سایپا و مگا موتور، تجهیز این پیشرانه به سامانه VVT یا همان زمان بندی متغییر سوپاپهای سوخت است. همچنین در موتور M۱۵GSI از بالانسر بهبود یافتهای نسبت به M۱۵ معمولی استفاده شده است. موتور M۱۵GSI میتواند تا ۱۳۵ نیوتن متر گشتاور را با قدرت ۸۸٫۴۴ تا ۸۹٫۷۲ اسب بخار تولید کند.
البته به گفته مهندسان مگا موتور و سایپا، فعلا این ویژگیها مربوط به نسخههای اولیه پیشرانه M۱۵GSI است و میتوان در نسخه تجاری با توجه به نوع خودرو، قدرتی در بازه ۸۹ تا ۹۴ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۵ تا ۱۳۸ نیوتن متر از این پیشرانه دریافت کرد. توان خروجی پیشرانه M۱۵GSI گروه خودروسازی سایپا شباهت زیادی را در بحث توان نامی و نوع عملکرد با پیشرانه N۴ کمپانی فیات دارد.
موتور سری N۴ فیات ۱۳۳۲ سی سی حجم دارد و با توجه به نوع فناوریهای موجود در آن، به عنوان یک پیشرانه ۴ سیلندر و ۸ سوپاپ ۹۵ الی ۱۰۸ اسب بخار را با گشتاور ۱۳۴ الی ۱۳۸ نیوتن متر تولید میکند. استاندارد آلایندگی این پیشرانه که بر روی سایپا اطلس S نصب میشود، از نوع یورو ۵ بوده و تطبیق لازم را با استانداردهای جاری کشور دارد.
آن طور که گفته میشود، در نسخههای کاملتر و قویتر سایپا اطلس از پیشرانههایی با قدرت ۱۰۵ تا ۱۱۷ اسب بخار استفاده خواهد شد و ساختار ۱۶ سوپاپ هم به پیشرانه این خودرو اضافه میشود.
با توجه به سیاستهای سایپا، محصولات این خودروساز در تیپهای فنی و آپشنی مختلف به بازار عرضه میشوند و بدیهی است که اطلس در جایگاه یک محصول جدید، با تیپهای S، G و… به خط تولید سایپا بپیوندد. همچنین این احتمال وجود دارد که مانند فرایند عرضه شاهین، سایپا در گام نخست نمونه فول دندهای اطلس را تولید کند و سپس نسخههای سادهتر و یا اتوماتیک را به بازار بفرستند. برخی منابع آگاه میگویند که امکانات سایپا اطلس در نسخه فول دندهای عبارت است از:
دو کیسه هوا SRS
فرمان کمکی برقی
تهویه اتوماتیک
نمایشگر لمسی
رهیاب ماهوارهای
اتصال هوشمند خودرو
استارت دکمهای
کروز کنترل
محدود کننده سرعت
دوربین و سنسور پارک عقب
سنسور نور
رینگ آلومینیومی
تریم داخلی چرم و پارچه
صندلیهای ایزوفیکس
چراغ روشنایی روز
سامانه ورود بدون کلید
سامانه راهنما و تعویض دنده GSI
سنسور باد لاستیک
شیشهها و آینههای برقی
ترمز ABS – EBD – BAS
سامانه BCM
قیمت اطلس چقدر است؟
باید توجه داشت که تمام این اطلاعات از منابع غیر رسمی در اختیار رسانههایی مانند اسب بخار قرار گرفته و برای همین نمیتوان تا زمان رونمایی، اطلاعات دقیقی را مورد سایپا اطلس به مخاطبان اعلام کرد. همچنین بحث قیمت اطلس هم در راستای این موضوع بوده و معلوم نیست که چه بهایی برای اطلس S و اطلس G در نظر گرفته میشود. اما پیش بینیها بر این است که قیمت سایپا اطلس در نسخه پایه تا ۱۵ درصد فراتر از کوییک S باشد.
انتهای پیام/
سایپا بعد از این همه تبلیغ و به به و چه چه درخصوص خودروی شاهین،هم در قیمت و هم در کیفیت اعلامی اولیه،سر مشتریا رو کلاه گشادی گذاشت.اعتمادی به سایپا نیست