موضوعی که نشان می‌دهد بازار خودرو با وجود کاهش قیمت و احتمال تداوم آن در آینده، همچنان برای سوداگران جذاب است.

 به گزارش خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  این روز‌ها مصرف کنندگان دائما به این فکر می‌کنند که آینده بازار خودرو چه خواهد شد؟ آیا کاهش قیمت‌ها در راه است؟ آیا فاصله بین قیمت کارخانه تا بازار آزاد کاهش خواهد یافت؟ چه زمانی می‌توان خودرو را تحویل روز یا در کوتاه‌ترین زمان ممکن دریافت کرد؟ آیا سال آینده واردات خودرو مجددا از سرگرفته می‌شود یا خیر؟

برای رسیدن به سوالات، ابهامات زیادی وجود دارد، امسال سال هیجانی برای بازار خودرو بود، از اول سال تاکنون شاهد نوسانات زیاد قیمتی بودیم، خودرویی که در اول سال ۷۰ میلیون تومان می‌خریدیم، اکنون به ۱۱۰ میلیون تومان رسیده است، نوسانات ارز یکی از اصلی‌ترین عوامل تغییرات قیمتی بود.

جدای از تغییرات نوسانات ارزی، سیاست های داخلی نقش زیادی در این تغییرات قیمتی داشت، قیمت گذاری دستوری نقش زیادی در این بازار داشت، حالا کارشناسان معتقد هستند بازار خودرو اکنون به ثبات قیمتی رسیده و خریداران می توانند اقدام به خرید کنند، اما اینکه سال آینده چه اتفاقی می افتد، موضوعی است که در این گزارش به آن پرداخته ایم.

گزارش - سال آینده بازارخودرو به کدام سو می‌رود؟

نوسانات بازار خودرو در سال آینده

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت و گو با خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به نوسانات بازار خودرو در سال آینده، گفت: آنچه مشخص و مبرهن است بخش بزرگی از بازار خودروی کشور در اختیار محصولات خودروسازان داخلی و چینی است. از این میزان درصد آمار خاصی در دسترس نیست.

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: ولی داده‌ها نشان می‌دهند مثلا در سال ۱۳۹۶ در حالی که میزان تولید خودروسازان داخلی یک میلیون و ۵۳۴ هزار دستگاه بوده، در همین مدت مشابه و در طول حدود ۳۶۵ روز حدود ۷۰ هزار دستگاه خودرو به کشور وارد شده که با یک ضرب و تقسیم ساده در می یابیم این ضریب حتی در پروسه‌ای از زمان به کمتر از ۱ درصد رسیده و سهم خودرو‌های وارداتی ناچیز بوده است.

فرزانه گفت: حال که بیش از ۳ سال است بصورت کامل، واردات خودرو متوقف شده است پس می‌توان دریافت که سهم خودرو‌های داخلی با افزایش دوباره‌ای روبه رو شده است. از طرفی افزایش قیمت نامتعادل خودرو‌های وارداتی سبب شده تا در طی ۳ سال اخیر بخش قابل توجهی از مصرف کنندگان نگاهشان به سمت خودرو‌های داخلی و چینی و گروهی دیگر خودرو‌های وارداتی کارکرده و قدیمی برود.

این کارشناس صنعت خودرو بیان کرد: اگرچه در طی ۶ ماه اخیر بازار خودرو در هر دو بخش (داخلی و وارداتی) با رکود قابل توجهی مواجه بوده، اما با نزدیک شدن به هفته‌های پایانی سال در کنار تثبیت نسبی قیمت ارز و آرامش مقطعی در بازار خودرو، مصرف کنندکان در مقیاس کوچکی بدنبال خرید خودروی مورد نظر خود هستند.

او افزود: البته کارشناسان بازار و بررسی وب سایت‌های خرید و فروش خودرو نشانگر آن بوده که این روز‌ها فروشنده بیش از خریدار در بازار وجود دارد. این تفکر در بین مصرف کنندگان می‌تواند دلایل عمده‌ای داشته باشد از جمله امیدواری به کاهش قیمت در آینده (سال ۱۴۰۰) و جلوگیری از افت بیش از پیش ارزش کالا‌های سرمایه ایشان (یعنی خودرو) است.

گزارش - سال آینده بازارخودرو به کدام سو می‌رود؟

این کارشناس صنعت خودرو ادامه داد: اما یافتن پاسخ این پرسش که سال آینده قیمت خودرو‌ها، بویژه داخلی‌ها به کدام سمت حرکت خواهد کرد متضمن بررسی فاکتور‌های متنوعی است و قطعا پاشنه آشیل آن می‌تواند کاهش نرخ ارز باشد، زیرا داده‌ها نشانگر آن است که بخش مهمی از مواد اولیه تولید قطعات مورد نیاز خودرو‌های داخلی، وارداتی بوده و در کنار افزایش قیمت فلزات در چند ماه اخیر سهم بزرگی در این زمینه داشته اند.

فرزانه افزود: این یعنی ارزبری تهیه مواد اولیه تولید قطعه فاکتوری کلیدی است. پس چنانچه در سال آینده شاهد کاهش پلکانی قیمت ارز و سپس ایجاد موازنه بین چرخه تاثیر گذار بازار و کارخانه باشیم می‌تواند انتظار تجربه مجدد روند نزولی قیمت‌ها را داشت.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: البته در خصوص خودرو‌های وارداتی فاکتور‌های دیگری هم مطرح هستند که قطعا در مطالب آینده به آن خواهیم پرداخت. اما با توجه به دغدغه و احتمام بیشتر بازار و مصرف کننده به خودرو‌های داخلی این سازمان‌ها و ارگان‌ها و وزارت خانه هایی، چون صمت و مجلس شورای سلامی در کنار شورای رقابت و خودروسازان خواهند بود که می‌توانند کمک بزرگی به آرامش رساندن بازار خودرو و حضور مجدد و پرشورتر مصرف کننده در این میدان باشند.

فرزانه گفت: آنچه که در کنار کاهش قیمت در رونق خرید و فروش در سال پیش روی تاثیر بزرگی خواهد داشت، افزایش کیفیت محصولات، ایجاد تنوع بیشتر در سبد محصولی، تحویل به روزتر و از جمله خدمات پس از فروش مناسب‌تر و تکریم هرچه بیشتر مشتری است.

گزارش - سال آینده بازارخودرو به کدام سو می‌رود؟

اثرات حذف قیمت گذاری دستوری خودرو

نعمت الله کاشانی نسب نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو در گفت و گو با  خبرنگار صنعت،تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به صحبت های وزیر صمت در خصوص حذف قیمت گذاری دستوری خودرو، گفت: آزادسازی قیمت خودرو کمک به بازار ای کالا خواهد کرد در صورتی که تولید خودرو افزایش یابد. اگر تولید افزایش یابد آزادسازی هم به نفع مردم، هم مشتری و هم بازار خواهد بود. 

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو ادامه داد: حذف قیمت گذاری دستوری اگر تحقق پیدا کند می توان امیدوار بود که قیمت ها به تعادل بیشتری برسد به شرطی که نظارت بر آن وجود داشته باشد، در کنار آن تولید اضافه و باب صادرات هم باز شود، چرا که با افزایش تولید، می توان خودرو هم صادر کرد.

کاشانی نسب بیان کرد: کیفیت خودروهای داخلی اکنون در حدی است که بتوان آنها را صادر کرد و کشورهای دیگر از آن استقبال می کند، در نتیجه می توان گفت که آزادسازی قیمت ها اگر به خوبی تحقق پیدا کند، باعث افزایش تولید، افزایش صادرات و متعادل شدن قیمت ها خواهد شد.


بیشتر بخوانید


او در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چطور می توان قیمت خودرو را آزاد کرد تا به ضرر مردم نباشد؟، گفت: تنها راه دور زدن از ضرر، افزایش تولید است. اگر تولید ۵۰ درصد افزایش یابد به نفع همه خواهد بود. علاوه بر این بازار باید رقابتی شود در این صورت قیمت ها در بازار خواهد یافت و به دنبال آن مردم هم راضی می شوند، باید عرضه متناسب تقاضا باشد. 

نائب رئیس اتحادیه نمایشگاه داران خودرو با اشاره به آخرین تغییرات قیمتی در بازار، گفت: قیمت ها نوسان جزئی دارند و دیگر شاهد افزایش یا کاهش زیاد قیمت ها نیستیم  و نهایت در طول روز شاید یک تا ۲ میلیون تومان قیمت ها نوسان داشته باشد.

این نوسانات قیمتی در بازار خودرو، موضوعی شده که نشان می‌دهد بازار خودرو با وجود کاهش قیمت و احتمال تداوم آن در آینده، همچنان برای سوداگران جذاب است.

گزارش از فائزه شعبانی

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۲۳
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
میراحمد
۱۴:۵۰ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
این قیمت نجومی ساینا s چگونه محاسبه شده آیا این شورای رقابت است یا شورای رفاقت با سایپا؟ مگرسایناs چه تفاوت اساسی با ساینا معمولی دارد که ۳۷ میلیون بیشتر قیمت داشته باشد یعنی سایناs ارزشی برابر با ۲۰۶ صندوقدار دارد که ایران خودرو آن را به ۱۳۰ میلیون میدهد؟ از شورای رقابت درخواست تجدید نظر در قیمت گذاری سایناs را داریم.
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۴ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
از دروغ شنیدن خسته شدیم ولی شکا از دروغ گفتن سیر نمیشید دو خودرو ساز هیچوقت بفکر مردم نبودن فقط فکر خالی کردن جیب مردم خدا ازتون نگذره
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۶ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
خاک توسرمسول وبانی باعث این بدبختیهایی که برامردم بوجودآمده ماشن آشغال رو۱۰۰برابرقیمت اونم بامنت میچپانن به مردم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۱۸ ۲۴ بهمن ۱۳۹۹
ادم دلش میسوزه وقتی از کاهش قیمت حرف میزنین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۹:۰۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
خدا لعنت کنه اونی که دستش میرسه و کاری نمیکنه.
انشاءالله کرونا بگیره
آمین یا رب العالمین
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۰۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
مردم به وعده های پوچ شما اهمیتی نمیدند !
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۴:۱۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
من نمیدونم تو این گرونی چه اجباری برای خرید خودرو ما ایرانی ها داریم یه پراید ۷میلیونی میشه ۱۰۰میلیون وباز هم مردم میل به خریدن این ماشین بی ارزش رو دارن گرونی رو خودما به وجود میاریم وقتی دولت وخودروساز می بینه که مردم انقدر پوِلدارن که ۱۰۰میلیون به پراید میدن خوب معلومه که میگن اینا می تونن چیزای دیگه به قیمت صد برابر هم پول ّبدن چاره این کار فقط وفقط نخریدن هست تا قیمتا پایین بیاد
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
من خواهش می کنم به این دو تا مدیر دو تا خودرو ساز بگویید واقعا اگر تو خارج خودرو شما را می خرند همه را صادر کنید و بگذارید برای مصرف کنند داخلی خودروبا تعرفه پایین وارد شود این طوری خیال همه راحت می شود
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
عجب
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۷ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
اقا برای دلال ها که خودرو سازی دارید و ماشین ها بین خودشون دست به دست برای سود میچرخه، لطفا برای ما فقیر بیچاره ها از هر کجای دنیا که میشه ماشین ارزون وارد کنید تا برای مصرف کاری و شخصی بتونیم استفاده کنیم ، و یا یک کارخانه ی ماشین سازی مخصوص مستضعفین جداگانه درست کنید که ماشینش قابل دلال بازی نباشه لطفا تا ما فقیرها هم بتونیم ماشین دار بشیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
معلوم نیست باز چه فیلمی قراره بسازن و جیب مردمو خالی کنن!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۳۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
اگر در سال 96 حدود فروش 1.5 میلیون خودرو بوده و در سال های 97و 98و99 تقریبا هر سال 1 میلیون خودرو تولید شده می توان نتیجه گرفت که الآن حدود 1.5 میلیون خودرو(هر سال 500 هزار تا) کمبود در بازار هست که حالا حالا ها جبران نمیشه
United States of America
ناشناس
۱۳:۲۲ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
قیمت گذاری دستوری خودرو زمانی بایدنباشد که انحصار وجود نداشته باشه خدرو خارجی وارد بشود و داخلی هم در کنار ان باشد بعد قیمت گذاری دستوری هم نخواهد بود به مدیران دو تا خودرو ساز همینو باید گفت شما خبرنگاران جوان در این زمینه خیلی کوتاهی می کنید خبر نگار باید با جرات باشد نه ترسو
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۵۸ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
یعنی وای بحال خریدار ...خدا میدونه چ خوابی واسه مردم دیدن
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
آقایون زرنگ، اول قیمت دلار وسکه رامهار کنید وحبابها رابترکانید، بعد نوید دهید!؟!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۰:۳۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
نمیدونم چرا گیر همه به اصطلاح قیمت دستوریه، مطمئن باشین اگر شورای رقابت باز ماشین رو گرون میکرد بازار هم بازار افزایش مجدد داشت،
همش میگین آزاد سازی قیمت، به چه قیمتی؟ به قیمتی که الان در بازارها میبینیم؟؟؟!!! این قیمت الان بازار نتیجه عدم تزریق خودرو توسط خودروساز اونم بصورت دانسته هست که قیمت بازار رو بالا ببره و گرنه شورای رقابت هزینه تمام شده خودروساز بعلاوه سود معقول رو بعنوان قیمت خودرو در نظر گرفته
مردم که نباید هزینه تصمیمات اشتباه مدیران گذشته خودرو و هزینه های نامربوطی که خودروسازها در مجموعه خودشون رو دارن پرداخت کنن
Netherlands
ناشناس
۱۰:۳۳ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
تا نباشد چوب تر ... فرمان نگیرد خودروساز محترم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۰۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
فرمان نگیرد خودرو ساز
Netherlands
ناشناس
۰۹:۵۵ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
دچار خیالات شدید. بهیچ قیمتی این مردارو ازدست نخاهن داد . علی برکت ا..........
Germany
ناشناس
۰۹:۵۰ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
نخرید عزیزان من یک ایرانی چه چیز کم دارم یک ماشین خوب خارجی سوار شم تا آزاد نشده نخرید
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۳:۵۹ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
گیریم ماشین خوب خارجی هم اومد خراب شد قطعاتش نیومد چی ؟ مثل لوازم منزل خارجی که الان ایران تحریمه و قطعات وسایلت نیست!
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۰۸:۱۴ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
پیشرفت ایناست دیگه !!!؟؟
Iran (Islamic Republic of)
رسول بیات
۰۸:۱۱ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
سلام خواهش میکنم یه پیگیری بابت قیمت گذاری ساینا اس و کوییک اس بکنید این قیمت نجومی ک اعلام شده با چه منطقی بوده تشکر
آخرین اخبار