ذوب آهن اصفهان که دو فصلی‌است روز‌های تیره و تاری را سپری می‌کند پس از نتایج ضعیف مربی سوم را هم برکنار کرد و حالا با اخراج رضایی باید بهترین گزینه را برای بازگشت به جاده خوشبختی انتخاب کند.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان، تیم فوتبال ذوب آهن اصفهان که یکی از  تیم‌های ریشه‌دار فوتبال ایران است که در تمامی دوره‌های لیگ برتر فوتبال حضور داشته در این چند فصل اخیر وضعیت بسیار بدی را سپری کرده و حالا با برکناری رحمان رضایی همه‌چیز به انتخاب آینده کادرمدیریتی برای نیمکت ذوب آهن وابسته است و به‌هیچ عنوان حق اشتباه ندارند.

ذوب آهن که در فصل هفدهم با امیر قلعه‌نویی به عنوان نایب قهرمانی لیگ برتر رسید پس از آن در لیگ هجدهم سکان هدایتش را به امید نمازی سپرد، او پس از کسب ۲ پیروزی، ۵ تساوی و تحمل ۴ شکست از هدایت این تیم کنار رفت.

در ادامه مدیران آن زمان این تیم سراغ علیرضا منصوریان رفتند تا گاندو‌ها را به روز‌های خوبش برگرداند. منصوریان از هفته ۱۳ فصل هجدهم سرمربی ذوب آهن شد و توانست نتایج نسبتا مطلوبی را کسب کند و برای فصل آینده نیز در این تیم ماندگار شد.

در آغاز فصل نوزدهم پس از ایجاد تغییرات مدیریتی و رفتن سعید آذری و با اضافه شدن کادر مدیریتی جدید ذوب آهن نیز وارد فاز جدید و تلخی از تاریخ خود شد.

علی منصور بعد از گذشت ۱۵ بازی و به پایان رسیدن نیم فصل اول به‌دلیل کسب نتایج ضعیف از سمت خود برکنار شد. او در طی یک فصل و نیم ۱۰ پیروزی، ۱۳ تساوی و ۱۰ شکست را در ذوب آهن به ثبت رساند.

جواد محمدی و دیگر مدیران به سراغ یک گزینه خارجی رفتند و میودراگ رادولوویچ مونته‌نگرویی را انتخاب کردند، او ۲ برد، ۱ تساوی و ۲ شکست را برای سبز‌های اصفهانی رقم زد و سپس به‌دلیل شیوع کرونا با بهانه‌های مختلف حاضر به بازگشت به ایران نشد و دست ذوبی‌ها را در پوست گردو گذاشت.

در نهایت هیئت مدیره ذوب آهن به سراغ راحت‌ترین  رفتند، لوکا بوناچیچ کروات با ۷۵ سال سن به عنوان سرمربی ذوب آهن انتخاب شد. آن هم با یک پیشبینه کاملا منفی و ناموفق در قامت سرمربی؛ ذوب آهن که در وضعیت بسیار بدی به‌سر می‌برد سرانجام با آمار ۲ پیروزی، ۲ تساوی و ۵ شکست لوکا به لطف نتایج بد دیگر رقبا به هر نحوی بود در لیگ برتر ماندگار شد.

برای فصل جدید ذوبی‌ها که در کادر مدیریتی دچار اتفاقاتی شده بودند و شرایط آن‌طور که باید پیش نمی‌رفت پس از مطرح شدن گزینه‌های مختلف برای نیمکت گاندوها، به رحمان رضایی اعتماد کردند و این مرد ۴۵ ساله که اواخر فصل نوزدهم به عنوان مدیر تیم به اصفهان آمده بود اولین تجربه سرمربیگری خود در لیگ برتر  را در ذوب آهن آغاز کرد.

ذوب آهن که ستاره‌های مهم و کلیدی خود مانند نژادمهدی، بوحمدان، هادی محمدی، احسان پهلوان و دانیال اسماعیلی‌فر را  از دست داده بود با کمبود بازیکنان تاثیرگذار روبه‌رو شد که این مسئله به شدت می‌توانست روی نتایج این تیم در ادامه فصل اثر بگذارد.

در این هفته‌ها عملکرد بد داوری علیه ذوب آهن به شدت برروی نتایج آن‌ها تاثیر گذاشت. به‌ویژه دیدار هفته اول برابر فولاد خوزستان که شاید پیروزی در آن مسابقه همه‌چیز را ۳۶۰ درجه عوض می‌کرد.

اما داوری تنها دلیل عدم نتیجه گرفتن نیست؛ ذوب آهن در چندین بازی با ارائه یک بازی بد در نیمه اول نتوانست نتایج دلخواهی را کسب کند و در دیدار‌هایی که توانست به بازی برگردد نیز موفق به نگهداشتن آن پیروزی نشده است؛ اتفاقی که ذوب آهن را در این وضعیت اسفناک قرار داده است.

در فصل گذشته نیز علیرضا منصوریان در ۸ هفته ابتدایی موفق به کسب پیروزی با ذوب آهن نشده بود و در این فصل این طلسم و رکورد منفی به ۱۲ هفته رسید.

در این اواخر نیز ذوب آهن وارد حاشیه‌های عجیب درون تیمی شد؛ درگیری‌هایی که بین رحمان رضایی و سخنگوی باشگاه و مدیریت گذشته بالا گرفت و نماینده مجلس نیز به آن موضوع ورود کرد. حواشی‌ای که چیزی جزء بدتر شدن اوضاع این تیم به‌همراه نداشت.

ذوب آهن پس از رفتن آذری با جواد محمدی روز خوشی به خود ندید و اتفاقات عجیب و تلخ برای این تیم رخ داد، اما در نهایت پس از یک فصل و نیم ناموفق از مدیرعاملی برکنار شد و مجتبی فریدونی جایگزین او در راس هیئت‌مدیره شد.

مسئولان ذوب آهن بالاخره پس از اعتراضات هواداران و فشار‌های زیاد به رضایی یک اولتیماتوم پنج هفته‌ای دادند؛ ۵ هفته سرنوشت‌ساز که انتظارات را برآورده نکرد و تنها یک برد برای ذوب آهن به‌همراه داشت،نتیجه‌ای که هیئت‌مدیره جدید را وادار به برکناری او کرد.

رحمان رضایی پس از ناکامی در کسب نتایج موردنیاز با وجود کسب پیروزی برابر نساجی از نیمکت ذوب آهن برکنار شد. حالا باید مسئله مربی جدید را به‌طور جدی در نظر گرفت؛ چرا که مدیران ذوب آهن پس از رفتن منصوریان در شرایط بحرانی هیچ‌گاه نتوانستند انتخاب مناسبی انجام دهند و حالا هم مدیریت جدید باید به‌شدت این حساسیت را درک کنند و سراغ یک مربی مناسب بروند تا این تیم را بلاخره احیا کنند.

اما نگاهی به تمامی گزینه‌های احتمالی بیندازیم که ممکن است در هفته‌های آینده سکان هدایت ذوب آهن را برعهده بگیرند.

مجتبی حسینی
دستیار سابق یحیی گل محمدی در ذوب آهن که سابقه سرمربیگری در این تیم را با یک عملکرد متوسط دارد پس از نشستن روی نیمکت تیم‌های گل ریحان و عدم صعود با مس کرمان به لیگ برتر در فصل گذشته در این فصل هدایت نفت مسجد سلیمان را به‌عهده دارد و تا به‌اینجا با ۴برد ۶تساوی و ۴شکست عملکرد قابل‌قبولی از خود به‌جای گذاشته و می‌تواند گزینه مناسبی برای بازگرداندن گاندو‌ها به شرایط خوب باشد.

چرا که شناخت مناسبی از ذوب آهن دارد؛ حسینی قبل از شروع فصل نیز در یک‌قدمی نیمکت ذوب آهن بود، اما در آخرین لحظات این اتفاق رخ نداد و حسینی سر از مسجد سلیمان درآورد.

باید دید او که هنوز دستمزد خود را از نفت مسجد سلیمان دریافت نکرده با مسئولان این تیم برای ماندن یا رفتن به توافق می‌رسد یا خیر.
درحالیکه برخی خبر از توافق مجتبی حسینی با ذوب آهن نیز می‌دهند.
فرهاد مجیدی
یکی از گزینه‌های دیگر مجتبی فریدونی و کادرمدیریتی‌اش فرهاد مجیدی اسطوره و سرمربی سابق استقلال است.
کسی که در دو مقطع با رفتن علی منصوریان و استراماچونی هدایت استقلال را برعهده گرفت،فرهاد مجیدی پیش از انتخاب رحمان رضایی نیز گزینه گاندو‌های اصفهانی بود و حالا بار دیگر از او به‌عنوان مربی احتمالی این تیم یاد می‌شود.

مهدی رجب زاده
شماره ۳۰ سال‌های نچندان دور ذوب آهن اصفهان یکی از سرمربیان احتمالی و بهترین انتخاب هواداران است.
هواداران این تیم ریشه‌دار معتقدند حالا که در آن سوی اصفهان مدیریت سپاهان به محرم نویدکیا اعتماد کرده و تا به این هفته نیز موفق بوده هیئت‌مدیره جدید ذوب آهن نیز باید به رجب زاده میدان بدهند،او پیش از این در تیم دو فصل پیشِ ذوب آهن دستیار امید نمازی بود.

البته این نکته حائز اهمیت است که اگر مرد محبوب هواداران ذوب آهن به‌عنوان سرمربی انتخاب شد باید یک دستیار باتجربه، کاربلد و باسواد مانند مرزبان در سپاهان در کنار او قرار بگیرد تا در بازی‌هایی که گره می‌خورد و حساس می‌شود بتواند به کمک ذوب آهن و رجب زاده بیاید. همچنین از رجب زاده به‌عنوان دستیار سرمربی آینده گاندو‌ها نیز یاد می‌شود.

محمد ربیعی
ربیعی مربی جوان مسی‌ها که اولین فصل مربیگری خود در لیگ برتر را تجربه می‌کند تیمش پس از نتایج نامطلوب در هفته‌های ابتدایی چند هفته‌ای است خوب ظاهر شده است.

ربیعی کمترین شانس را در میان گزینه‌های یادشده دارد، اما همه‌چیز امکان‌پذیر است و باید دید در هفته‌های آینده چه اتفاقاتی رقم می‌خورد.

همه این گزینه‌ها می‌توانند سکان هدایت گاندو‌ها را برعهده بگیرند؛ یا حتی ممکن است گزینه‌ای ناگهانی به یک‌باره به‌عنوان سرمربی ذوب آهن انتخاب شود.

از سرمربی سابق که شناخت خوبی روی این تیم دارد و تجربه مناسبی در مربیگری دارد تا بازیکن سابق ذوب آهن یعنی مهدی رجب زاده که سال‌های درخشان بازیگری‌اش را در این تیم سپری کرده و می‌تواند فردی مانند نویدکیا باشد گرفته تا مجیدی که نشان داده تا حدودی می‌تواند تیم بحران‌زده را از وضعیت بدش خارج کند البته اگر به حواشی دل نبندد و تمرکزش را روی تیمش بگذارد و در نهایت محمد ربیعی‌ای که یکی از جوان‌ترین مربیان تاریخ لیگ برتر است و می‌تواند آینده‌ای درخشان در مربیگری لیگ برتر ایران داشته باشد.

شاید انتخاب هواداران رجب زاده و انتخاب هیئت‌مدیره فرد دیگری باشد، اما باید شخصی سکان‌دار این تیم شود که تجربه چنین شرایطی را داشته باشد و بتواند یکی از ریشه‌دارترین تیم‌های تاریخ لیگ برتر را با تفکرات و سبک بازی منطقی و از همه مهم‌تر نگه‌داشتن تیم در آرامش در هر شرایطی به روز‌های آرمانی و خوب برگرداند.

مسئولان و مدیران ذوب آهن باید به حرف دل هواداران نیز توجه کنند و با تدابیر مناسب این تیم را از شرایطی که به‌دلایل مختلف دچارش شده با انتخابات مناسب نجات دهند. زیرا آزموده را آزمودن خطاست.

اما این نکته را نیز باید در نظر بگیرند که انتخاب احساساتی نمی‌تواند شرایط را تغییر دهد؛ بنابراین بهترین گزینه باید با شنیدن حرف دل هواداران و البته مشورت با کارشناسان گزینه‌ای همراه شود و مربی‌ای را به نیمکت برسانند که بتواند ذوب آهن را از این وضعیت با تدبیر و بادانش مربیگری خارج کند.

امیدوارم ذوب آهن  با تصمیمات درست و حساب‌شده به روز‌های خوب و موفق خود برگردد و شاهد حضور این تیم در بین تیم‌های مدعی قهرمانی و همچنین حضور مجدد در لیگ قهرمانان آسیا باشیم.

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۶
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
علیتور
۱۰:۵۶ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
ذوب آهن داره با فرهاد مجیدی مذاکره می‌کنه ...
France
علی
۱۰:۵۴ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
مجتبی حسینی می‌تونه بهترین و مطمئن‌ترین گزینه توی این شرایط باشه
-
ناشناس
۱۰:۵۳ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
اینا را ول کن. فقط استقلال
France
ناشناس
۱۰:۵۲ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
ذوب آهن داره با فرهاد مجیدی مذاکره می‌کنه..
-
احمد رضا
۱۰:۴۸ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
استراماچونی بهترین گزینه برای هدایت ذوب آهن
-
هوادار
۱۰:۴۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
با رفتن سعید آذری ، آرامش هم از ذوب آهن رفت......