به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،علی آبادی مدیر عامل گروه مپنا در نشست خبری گفت: ما آمادگی کامل داریم که بتوانیم با خودروسازها و شرکت تاکسیرانی برای ارتقا سیستم حملونقل کشور همکاری کنیم.
او ادامه داد: زمانی که یک خودرو با برق شارژ شود هزینه آن برای صد کیلومتر کمتر از هزار تومان است در حالی که اگر از سوخت بنزین استفاده شود برای هر صد کیلومتر ۱۰ لیتر بنزین لازم است که هزینه آن ۱۰ هزار تومان میشود.
بیشتر بخوانید
علی آبادی با اشاره به ایستگاههای برقی شارژ در کشور افزود: در حال حاضر در برخی از نقاط کشور مانند مشهد و برج میلاد تهران این ایستگاه نصب شده و قرار است در روزهای آینده ایستگاه شارژ بعدی را در شیراز نصب و راه اندازی کنیم.
مدیر عامل مپنا اضافه کرد: خوشبختانه ما آمادگی این را داریم که بتوانیم با فناوریهای موجود در کشور حملونقل کشور را برقی کنیم.
علی آبادی با بیان اینکه در حال حاضر مپنا ۳ هزار مگاوات نیروگاه جدید در عراق در حال ساخت دارد، گفت: خوشبختانه ما توانستهایم در شرایط تحریم، در کیفیت و قیمت بزرگترین نیروگاهسازهای جهان را شکست بدهیم.
او با اشاره به ورود مپنا به ساخت کمپرسورهای تقویت فشار در بخش فراساحل میادین نفت و گاز گفت: فناوری تولید کمپرسورهای گریز از مرکز امروز بومی شده است. با برداشت از چاههای نفت و گاز، با افت فشار مواجه میشویم که برای جبران این افت باید سیالاتی به مخزن تزریق شود و یا ساکشن ایجاد کنیم.
مدیر عامل گروه مپنا اضافه کرد: ما به سمتی در حال حرکت هستیم که توربینی را تولید کنیم که با هیدروژن برق تولید کند. در کنار شرکتهای بزرگ دنیا، محصولی را ارائه کردیم که با طراحی و ساخت ایرانی، یکی از بهترینهای دنیا به شمار میرود و مشابه آن هنوز در حال حاضر در این کلاس و مقیاس، رونمایی نشده است.
او گفت: گروه مپنا بصورت مستقیم سهامدار دولتی ندارد و شاید بصورت غیرمستقیم بخشی از سهام آن در دست دولت باشد, ولی به هرحال در ده سال گذشته هیچ نوع تسهیلاتی از صندوق توسعه ملی دریافت نکرده، در حالیکه کشورهای خارجی از این خدمات بهرهمند شدهاند.
این مقام مسئول افزود: تبدیل واحدهای سیکل ساده به سیکل ترکیبی بزرگترین و مهمترین کاریست که باید در کشور انجام شود و در این راستا مپنا با تامین منابع خود از مردم توانسته سه نیروگاه بزرگ کشور را به سیکل ترکیبی تبدیل کند، بدون آنکه وامی دریافت کرده باشد.
مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به تکمیل نیروگاههای سیکل ترکیبی پرند و عسلویه افزود: مابقی نیروگاهها نیز در حال تکمیل هستند که البته طبق قانون باید معادل سوخت صرفهجویی شده برای ساخت این نیروگاههای سیکل ترکیبی، پول یا سوخت به ما ارائه شود که تاکنون هیچ یک به مپنا داده نشده است، در صورتی که اگر این بند قانونی اجرا میشد ما میتوانستیم ۴ نیروگاه سیکل ترکیبی دیگر را احداث کنیم.
وی با اشاره به رونمایی از ژنراتور ۲۵۰ مگاولت آمپری در گروه مپنا گفت: این ژنراتور یک کار در مقیاس جهانی است که اولین توربین ساخته شده صادر خواهد شد.
علی آبادی با بیان اینکه در حوزه صادرات خدمات فنی و مهندسی وضعیت خوبی داریم افزود: امروز قلب و مغز نیروگاههای ما با سامانه طراحی شده در داخل کشور مدیریت میشود که این یعنی ما نیروگاههای خودمان را به دست متخصصان داخلی هدایت میکنیم و حتی برای این تجهیزات درخواستهایی از کشورهای خارجی هم داشتیم.
مدیرعامل گروه مپنا با اشاره به اینکه ما تاکنون توانستهایم راندمان نیروگاهها را با توربین و ژنراتوری که ساختیم به ۶۰ درصد برسانیم گفت: در استفاده از نیروگاه تجدیدپذیر، تمرکز ما بر روی نیروگاههای بادی است که تاکنون توربینهای ۲ و ۲ و نیم مگاوات را تولید کردیم و بزودی توربین ۴ و نیم مگاواتی را خواهیم ساخت.
وی راهکار توسعه انرژی تجدیدپذیر در کشور را صدور مجوز صادرات آن دانست و افزود: اگر به ما اجازه بدهند برق نیروگاههای تجدید پذیر را صادر کنیم، ما میتوانیم در تراز جهانی عرضهکننده کالا در این زمینه باشیم و با این راهکار زمینه توسعه انرژیهای تجدیدپذیر در کشور فراهم خواهد شد که البته قیمت تمام شده آن نیز کاهش مییابد، اما فعلا تولید برق از انرژی تجدیدپذیر در کشور اقتصادی نیست.
مدیرعامل گروه مپنا با بیان اینکه نام گروه مپنا طبق اعلام نشریههای بین المللی در بین ۱۰ شرکت برتر جهان است، گفت: طبق اعلام نشریه مک وی که ارزیاب بیالمللی است، گروه مپنا در رتبه ۳ و ۴ دارنده یک صنعت تکنولوژی بالا (توربین) معرفی شده است که این یک افتخار بزرگ و ملی است .
وی در خصوص وضعیت استفاده از هیدروژن بعنوان سوخت در کشور گفت: جهان به سمت استفاده از هیدروژن در حال حرکت است و ما بدون تردید از لحاظ اقتصادی و زیست محیطی، باید در این مسیر گام برداریم.
علی آبادی افزود: در این راستا گروه مپنا توربین جدید خود که با سوخت جدید هیدروژن کار میکند را طراحی و ساخته است که این محصول از افتخارات گروه مپنا و یکی از بهترین تولیدات است که بزودی رونمایی میشود.
او ادامه داد:با اشاره به اینکه صادرات قابل توجه مپنا در شرایط سخت تحریم انجام میشود گفت: گرفتن یک ضمانتنامه برای شرکت در مناقصه الزامی است چراکه به دلیل تحریم بانکها به ما ضمانتنامه نمیدهند, اما ما با استفاده از تمام ظرفیتها این ضمانتنامهها را دریافت و در مناقصه شرکت کردیم و برنده شدیم.
علی آبادی با بیان اینکه امروز مپنا با صادرات زنده است، ادامه داد: ما تجهیزاتی را میفروشیم که در لبهی تکنولوژی جهان قرار دارد که همهی آنها را خودمان تولید کردیم.
انتهای پیام/