رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در حال حاضر میانگین دانش آموزان در مدارس با نیاز‌های خاص ۵۳ نفر و در هر کلاس ۶.۴ نفر است.

به گزارش خبرنگار حوزه آموزش و پرورش گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، سید جواد حسینی رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در نشست خبری مجازی به منظور ارائه دستاورد‌های این سازمان با اشاره به اهمیت نظام یاددهی و یادگیری، اظهار کرد: بی عدالتی و عدم توسعه بزرگترین رنج بشر است که بهترین فرصت برای از بین بردن آن تعلیم و تربیت است.

مدرسه جعبه سیاه جامعه است

او ادامه داد: در جامعه دوستدار انسان عدالت محقق می‌شود، مدرسه جعبه سیاه جامعه است و تحقق عدالت و توسعه را به دنبال دارد. البته می‌تواند عکس آن را هم باعث شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی بیان کرد: ۴۸ مدرسه خاص اتیسم و ۳۴ مدرسه شبانه روزی ویژه دانش آموزان با نیاز‌های ویژه در کشور داریم. همچنین برای ۱۴ استان مدرسه اتیسم در حال ساخت، ۲۶ مدرسه خاص دانش آموزان معلول جسمی- حرکتی و ۱۰۰ مدرسه خدمات دهی به آسیب دیدگان شنوایی را در دستور کار داریم.

حسینی بیان کرد: ۴۸ مرکز مشاوره و توانبخشی خدمات ارائه می‌دهند و در ۱۷ استان ۳۱ سالن مستقل ورزشی داریم، اما در ۱۴ استان این امکانات نبود که پیگیر تامین آن هستیم. همچنین ۵ اردوگاه دانش آموزی و ۲۳ اتاق ویژه نابینایان هم داریم.

به گفته او مراکز مشاوره و راهنمایی ویژگی‌های متمایزی دارند و ۱۰ مرکز در سال ۹۸ و ۲۷ مرکز در سال ۹۹ که اوج کرونا بود ۵۹ درصد رشد داشته اند.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی با اشاره به اینکه میانگین دانش آموزان در مدرسه با نیازهای خاص ۵۳ نفر و در هر کلاس ۶.۴ نفر است، گفت: از اسفند سال گذشته طرحی برای استانداردسازی فضا از خشت تا بهشت در نظر گرفتیم و ۲۱۰ مدرسه نیاز داشتیم که روز گذشته صد و سی و دومین مدرسه را کلنگ زنی کردیم که این مدرسه توسط معلم خیر تامین اعتبار شد. همچنین ۷۶ مدرسه افتتاح شده است و در مجموع ۱۴۵ مدرسه در حال احداث داریم و به عبارتی ۶۳ درصد پروژه‌ها در حال انجام و افتتاح است.

مناسب سازی ۵۷۱ مدرسه تا پایان سال

حسینی بیان کرد: ۷۲۵ مدرسه تا مهر امسال مناسب سازی شد و تا پایان اسفند ۵۷۱ مدرسه مناسب سازی می‌شود. ۱۲۹۶ مدرسه برای خدمات بهینه‌تر آماده هستند و ۶۴ مدرسه پذیرا به طور ویژه تری مناسب سازی می‌شوند تا الگوی سایر مدارس پذیرا باشند.

او ادامه داد: در سال ۹۷، ۴۷۵ مرکز مشکلات یادگیری داشتیم که به ۷۵۶ مرکز ارتقا یافته است و در این ۵۸ و نیم درصد رشد داشتتیم. همچنین برای مدارس نابینایان اتاق بازی و جهت یابی داریم که تا اول مهر سال آینده تعداد آن به ۲۰ عدد می‌رسد.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: یکی از کار‌های الهام بخش که توسط جوانان انجام شد سالن شبیه چند حسی هوش مصنوعی بود که سه میلیارد تومان برای آن هزینه شد.

افزایش ۳ میلیارد تومانی اعتبارات در مورد خدمات توانبخشی

او درباره خدمات تونبخشی و مداخله‌ای بیان کرد: اعتبارات خدمات توانبخشی در سال ۹۹ از ۴ به ۷ میلیارد تومان افزایش یافت و ۱۶ آیتم خدمات حمایتی به ۱۸ آیتم ارتقا پیدا کرد که از مصادیق آن می‌توان به تعمیر خدمات کاشت حلزون و تعمیر قطعات سمعک اشاره داشت.

حسینی اضافه کرد: افزایش خدمات در حوزه‌های مختلف عینک ۳۳ درصد، پروتز ۴۲ درصد، کفی طبی ۳۳ درصد، دندان پزشکی ۳۳ درصد، سمعک ۲۶ درصد و ... معطوف می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی همچنین از ایجاد باشگاه پیشکسوتان به منظور تبادل تجربیات آن‌ها خبر داد و اظهار کرد: از فضای موجود در مدارس برای ایجاد این باشگاه‌ها استفاده شده است.

حسینی بیان کرد: در هر استان پایگاه سنجش دائمی در حال احداث است و هر موقع امکانی باشد این کار انجام می‌شود. همچنین از سال آینده غربالگری مشکلات ویژه یادگیری را در دستور کار داریم و سعی داریم تا رویکرد انفعالی را فعال کنیم.

او ادامه داد: در دولت تدبیر و امید ۷ درصد پوشش تحصیلی دانش آموزان افزایش داده شده است و حرکت به سمت رایگان شدن سرویس ایاب و ذهاب بود. ابتدای دولت ۴۲ برابر هزینه سرویس ایاب و ذهاب را افزاش دادیم، همچنین خدمات توانبخشی سه برابر افزایش یافته است.

حسینی به موضوع تامین تبلت برای داش آموزان هم اشاره کرد و گفت: بعد از کرونا مثلث راهبردی را راهبری کردیم که دومین ضلع آن پوشش حداکثری بود ضمن آن که شبکه شاد و آموزش‌های تلویزیونی را هم داشتیم.

راه اندازی اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی

او ادامه داد: شبکه شاد دستاورد ملی بزرگی است، اما متاسفانه برخی آن را با آموزش حضوری مقایسه می‌کنند در حالی که جایگزین آموزش حضوری نیست؛ از سوی دیگر اپلیکیشن جامع آموزش و پرورش استثنایی تا روز ۲۵ ماه جاری راه اندازی می‌شود.

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی گفت: در اطلس یادگیری آموزش و پرورش ۷۲ درصد یادگیری دانش آموزان استثنایی در اپلیکیشن شادبوده است. همچنین توانسته‌ایم بیش از ۲ هزار و ۵۰۰ محتوای فاخر در شبکه شاد تولید کنیم.

حسینی بیان کرد: خوشبختانه تاکنون توانستیم ۱۷۰ هزار دستگاه تبلت را به دانش‌آموزان هدیه کنیم که ۲۰ هزار تبلت به دانش‌آموزان استثنایی اهدا شده است.

او با اشاره به رایزی‌هایی که برای تامین تبلت‌ها با استان‌ها می‌شود، اضافه کرد: در میان استان‌های فعال، خوزستان، مازندران و یزد رتبه اول را در کشور دارند. همچنین سیستان و بلوچستان از نظر نیاز به تبلت در مقام اول است.

سازمان آموزش و پرورش استثنایی مولود انقلاب است

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: پیش از انقلاب رسیدگی به دانش آموزان با نیاز‌های ویژه از طریق چند دفتر انجام می‌شد در حالی که این سازمان در سال ۱۳۷۰ تاسیس شد و اکنون بیش از ۱۵۰ هزار دانش آموز در هفت گروه مشغول به تحصیل هستند.

او ادامه داد: این سازمان توانسته است ۷۵۶ مرکز مشکلات یادگیری ایجاد کند که از این میان ۴۲۰ واحد آموزشی خیر ساز است و بیش از ۱۴۰ میلیارد تومان حمایت از این واحد‌ها به همت خیرین شکل گرفته است.

حسینی درباره بودجه این سازمان بیان کرد: بودجه پیش بینی شده برای سال ۱۴۰۰، ۱۸۵ میلیارد تومان بود که البته در مجلس رد شد و با توجه به رایزنی‌هایی که کردیم ۲۵۰ میلیارد تومان قرار است به بودجه در ردیف خدمات توانبخشی اضافه شود با این احتساب رشد ۴۰۰ درصدی محقق می‌شود. همچنین سال گذشته میزان بودجه ما به ۹۹ میلیارد و ۶۲۴ میلیون تومان رسید و بودجه امسال هم ۱۴۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون بود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار