وزیر نیرو خبر داد؛

افزایش ۲ درصدی ذخایر سد‌های کشور نسبت به سال گذشته

اردکانیان گفت: با توجه به بارش‌های اخیر در کشور، ذخایر آبی سد‌های کشور ۲ درصد افزایش یافته است.

به گزارش خبرنگار اقتصاد و انرژی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، رضا اردکانیان وزیر نیرو در نشست خبری به مناسبت دهه فجر که در وزارت نیرو برگزار شد با اشاره به وضعیت سد‌های کشور گفت: ارتفاع کل ریزش‌های جوی کشور معادل ۸۸.۶ میلی‌متر است که این مقدار بارندگی نسبت به میانگین دوره‌های مشابه دراز مدت ۲۸ درصد کاهش و نسبت به دوره مشابه سال آبی گذشته ۴۱ درصد کاهش را نشان می‌دهد.


بیشتر بخوانید


او ادامه داد: ظرفیت کل مخازن سد‌ها براساس آخرین هیدروگرافی ۵۰.۵ میلیارد متر مکعب است و درصد پرشدگی سد‌ها در حال حاضر ۵۳ درصد است.

وزیر نیرو گفت: در حال حاضر ورودی سد‌های کشور در این هفته ۰.۶۰ میلیارد مکعب است و در مدت مشابه سال آبی گذشته ۰.۷۱ میلیارد متر مکعب بوده است و همچنین خروجی سد‌ها در این هفته ۰.۶۳ میلیارد مکعب و در مدت مشابه سال آبی گذشته ۰.۶۷ میلیارد مکعب بوده است.

۲۴۸ تصفیه خانه حدود ۵۳ درصد جمعیت را پوشش می‌دهند

اردکانیان بیان کرد: در ابتدای انقلاب در کشور ۴ تصفیه خانه فاضلاب در کشور وجود داشت که ۸.۵ درصد جمعیت شهری را پوشش می‌داد، اما در ابتدای دولت یازدهم تعداد تصفیه خانه‌های شهری ما بالغ بر ۱۶۸ بود که این تعداد ۳۹ درصد جمعیت شهری را پوشش می‌داد.

این مقام مسئول گفت: در حال حاضر ۲۴۸ تصفیه خانه حدود ۵۳ درصد جمعیت را پوشش می‌دهند. همچنین تا آخر سال هم تصفیه خانه بزرگ جنوب غرب تهران برای جمعیت ۲.۵ میلیون نفر افتتاح می‌شود.

وزیر نیرو با اشاره به قانون آب تصریح کرد: حدود ۴۰ سال از قانون فعلی با عنوان قانون توزیع عادلانه آب می‌گذرد و این قانون به زمانی تعلق داشته که هم شرایط اقلیمی و هم نیاز‌های کشور همان‌طور که از اسم قانون بر می‌آید دغدغه توزیع عادلانه آب بوده است.

اردکانیان توزیع عادلانه آب را در شرایط فعلی مسئله مهمی عنوان کرد و گفت: مسئله مهم‌تر از آب، حفاظت از منابع آب، کیفیت آب و تعادل بخشی به کاهش منابع زیرزمینی است به نحوی که قانون جدید بتواند نه تنها پاسخگوی نیاز‌های یک جامعه بیش از ۸۰ میلیون جمعیت امروز باشد بلکه نیاز‌های پیش رو و شرایط سال‌ها و دهه‌های بعد را هم پاسخگویی کند.

او اضافه کرد: در تلاش هستیم تا امسال لایحه جدیدی برای قانون جامع آب که بیشتر مبتنی بر بهره‌برداری پایدار و حفاظت از منابع است تدوین کنیم که کار وسیعی در این زمینه است که داده‌های آبی با برنامه‌ریزی‌ها عمدتا مبتنی بر داده‌های صحیح و دقیق باشد.

وزیر نیرو بیان کرد: از اول دی ماه تا پایان دولت ما ۱۸۰ روز کاری داریم که سه فصل سازوکاری، ساخت و سازی و شبیه پویش الف ب ایران در این ۱۸۰ روز ریل گذاری می‌شود.

این مقام مسئول  با اشاره به خاموشی‌های اخیر با توجه به ساخت نیروگاه‌ها در کشور گفت: ۸۰ درصد مصرف گاز در تولید برق و سوخت نیروگاه داریم.

اردکانیان گفت: در ۳۵ سال گذشته سهم نیروگاه‌های هسته‌ای در دنیا از ۳ درصد به ۱۰ درصد و سهم گاز هم به ۱۰ درصد رسیده است، ما داریم به سمت تجدید پذیر‌ها حرکت می‌کنیم که این خود نشان دهنده حرکت مثبتی در دولت یازدهم و دوازدهم بوده است.

او افزود: ابتدای سال ۹۲، ۱۰۸ مگاوات در دولت یازدهم، ۱۷۰ مگاوات در دولت دوازدهم و تا پایان دولت ۸۷۰ مگاوات به ظرفیت تجدید پذیر غیر آبی افزوده می‌شود.

وزیر نیرو ادامه داد: از ابتدای دولت دوازدهم تاکنون توانسته‌ایم ۱۲۳.۴ هزار هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی را طبق برنامه‌ریزی صورت گرفته احداث کنیم.

او اضافه کرد: عملکرد مقایسه‌ای نشان می‌دهد تا ابتدای تشکیل نظام جمهوری اسلامی ایران تنها ۵۵۲ هزار هکتار شبکه آبیاری و زهکشی در کشور احداث شده بود که این رقم تا ابتدای دولت یازدهم به دو هزار و ۱۲۵ هزار هکتار رسیده و بعد از دولت یازدهم با اضافه شدن ۲۰۹ هزار هکتار، آمار احداث این شبکه‌ها در کشور تا آغاز دولت دوازدهم به دو هزار و ۳۳۴ هزار هکتار رسید.

اردکانیان گفت: از شروع دولت دوازدهم تا نیمه ۱۴۰۰ نیز با احداث ۱۲۴ هزار هکتار دیگر قرار است شبکه‌های آبیاری و زهکشی به رقم دو هزار و ۴۵۸ هزار هکتار برسد. در مجموع دولت تدبیر و امید از سال آغاز فعالیت خود تا نیمه ۱۴۰۰ رقم ۳۳۳ هزار هکتار شبکه‌های آبیاری و زهکشی را احداث خواهد کرد.

احداث ۴۱ هزار هکتار شبکه‌ اصلی 

اردکانیان بیان کرد: در طول سه سال گذشته به‌طور متوسط هر سال ۴۱ هزار هکتار شبکه‌های اصلی احداث شده و در مجموع طی هشت سال فعالیت دولت هر ساله ۴۲ هزار هکتار شبکه‌ اصلی به بهره‌برداری رسیده است.

وزیر نیرو ادامه داد: سیاستی برای نیروگاه مقیاس کوچک نیست. امسال ما تعمیرات واحد‌های بخار را عقب انداخته‌ایم، برنامه ما این است که که این تعمیرات قبل از فصل گرما اورهال کنیم.

او در ادامه در خصوص بدهی وزارت نیرو به بخش خصوصی گفت: ما با استفاده از سازوکار بودجه‌ای تلاش داریم برخی‌ را پرداخت کنیم و در حال حاضر ۲۵ هزار میلیارد تومان از بدهی صنعت برق را تسویه کرده‌ایم.

اردکانیان بیان کرد: در بودجه ۱۴۰۰ وضعیت بهتر می‌شود و هرچه سریع‌تر این بدهی را به بخش خصوص پرداخت می‌کنیم.

باید ظرفیت سازی در خصوص سیلاب‌ها را بالا ببریم

اردکانیان با اشاره به بارش‌های سیل آسا در ماه‌های آینده گفت: تغییر اقلیم در کشور ما این است که یا ترسالی یا خشکسالی شدید داریم، ما باید آمادگی خودمان و ظرفیت سازی در خصوص سیلاب‌ها را بالا ببریم.

او ادامه داد: ما شرایط را به گونه‌ای می‌بینم و با ظرفیت سازی مشکلی نداریم اگر سیلاب شدید بهاره داشته باشیم، با توجه به درس‌هایی که در سال ۹۸ گرفتیم مشکلی در این خصوص نداریم.

وزیر نیرو بیان کرد: در حال حاضر نیمی از مخازن سد‌های کشور با توجه به سیلاب‌های احتمالی خالی است و مشکلی در این خصوص نداریم.

اردکانیان گفت: دولت مصوبه‌ای در سال‌های قبل با جهاد کشاورزی دارد که کشت برنج در شمال کشور ممنوع است.

کشت برنج در مناطق کم‌آب یا بی‌آب موضوعیتی نداشته است

او اضافه کرد: این مسئله سیاستی است که یک وزارتخانه براساس شرایط اقلیمی و علمی اتخاذ کرده، کشت برنج در مناطق کم‌آب یا بی‌آب از ابتدا موضوعیتی نداشته است.

وزیر نیرو افزود: ظرفیت برق آبی ما در ابتدای دولت ۱۰ هزار و ۶ مگاوات بوده و امیدواریم ۲ هزار و ۱۷۵ به ظرفیت آن در دولت دوازدهم اضافه می‌شود.

اردکانیان گفت: ما الان گاز مورد نیاز نیروگاه را از وزارت نفت دریافت می‌کنیم و خوشبختانه از ۱۶ بهمن هیچ محدودیت سوخت رسانی به نیروگاه‌ها نداریم و ما از مردم خواهشمندیم در مصرف گاز صرفه جویی کنیم.

اردکانیان تصریح کرد:ما برای تامین آب استان سیستان و بلوچستان و مناطق آن محدود به هیرمند نمی‌شویم البته طرح‌های بلندمدتی برای سیستان و بلوچستان در هیئت وزیران به تصویب رسیده است.

او در ادامه در خصوص حواشی مطرح شده پیرامون افزایش قیمت آب و برق در فضای مجازی گفت: افزایش قیمت برق ما مصوبه هیئت وزیران است که هرساله داریم. بر این اساس قیمت آب و برق همه ساله ۷ درصد افزایش پیدا می‌کند در غیر این صورت این موضوع صحت ندارد.

وزیر نیرو گفت: اگر موردی در این خصوص و غیر قانونی بود اطلاع دهید.

اردکانیان در خصوص انتقال آب از خلیج فارس به فلات مرکزی گفت: ما از چند سال پیش طرحی مطالعاتی را انجام دادیم، ما مجوز انتقال ۲۶ میلیارد متر مکعب  آب بدون نمک زدایی را به سیستان و بلوچستان هرمزگان و بوشهر داده‌ایم.

وزیر نیرو در پایان بیان کرد: تمامی این ترتیبات با مجوز سازمان محیط زیست است به طوری که انتقال این آب یک پروژه استراتژیک است، در حال حاضر تمامی مجوز‌ها صادر شده و این مجوز‌ها داری دستور‌العمل خاص خودش است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار