حمیدرضا جلالی فراهانی کارشناس بازیهای رایانهای در گفتوگو با خبرنگار حوزه دریچه فناوری گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان، در خصوص تاثیر رنگها و المانها در بازیهای رایانهای بر روان کودکان و نوجوانان گفت: طبیعتا پاسخ این سوال که رنگها بر روان کودکان و نوجوانان تاثیرگذارند مثبت بوده، و همچنین سطح تاثیر بسیار بالا است و در سن کودک و نوجوان و به خصوص پیش از سن بلوغ خصوصا در آقایان این حالت تراوشات هرمونهای مختلف جسمی در بدنشان تلاطمهای خاصی را ایجاد میکند.
وی در ادامه افزود: به بیانی میتوان گفت توازن در یک آدم بیست ساله یا سی ساله با نوجوانی که چهارده یا پانزده سال دارد بسیار فرق دارد به این دلیل که نوجوان درحال رشد و ابعاد شخصیتی و جسمی خود هستند و وقتی در این محیط و فاز قرار دارند طبیعی است که توازن و تعادل کمتری را شاهد هستیم و حالا در همین محیط روحی ناپایدار که گاهی اوقات با بحرانهای روحی بروز پیدا میکنند رنگها یک نوع روانشناسی هستند و یک نوع المان دارند و به عنوان متغیر عامل گونه یعنی تاثیرگذار و فعال در ذهن نوجوان قرار گرفته و بر روی مخاطب خود تاثیر میگذارند.
به عنوان مثال یک اپلیکیشن تمام رنگهایش قرمز باشد و مطالبی که در آن مخابره میشود مطالبی باشد که نوعی هیجان و مباحث چالشهای ویدئویی از جنس خشونت داشته باشد و یک بستر کامل ایجاد خشونت و جرم به صورت نا خودآگاه در مخاطب است و حالا اگر مخاطب نوجوان باشد شما انگار درجه حرارت این اتفاقات را بالا میبرید لذا تاثیرش بر روی این قشر حتمی و دوچندان است و وجوهی را در شخصیت کودکان و نوجوانان ایجاد و هدایت میکند که این وجوه منجر به بروز رفتارها و تصمیمهایی میشوند که در طول زمان تاثیر میگذارد بر محیط و جامعه آن شخص و هم احتمال اینکه بخشی از وجود نوجوان با آن شکل بگیرد و افکار و عقاید این افراد حول محور این روانشناسی شود و شخصیتی پیدا کند که سالهای سال در وجود آن بماند.
بیشتر بخوانید
انتهای پیام/