غلامی گفت: در کشور‌های خارجی نخبگان را به سمت بحث‌های مدیریتی و فکری تشویق می‌کنند که در کشور ما به آن کم توجهی شده است.

به گزارش خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در آیین تجلیل از برگزیدگان سی و چهارمین جشنواره بین المللی خوارزمی و بیست و دومین جشنواره جوان خوارزمی، اظهار کرد: امیدواریم کشورمان در راه حفظ آرمان‌های انقلاب ایستادگی کند و به عنوان کشور مستقل علی‌رغم فشار‌ها مدلی را ارائه کند که زبانزد باشد. تک تک مردم ایران در پیشرفت‌های کشور سهم هستند و جایگاه دارند.

وزیر علوم ادامه داد: جشنواره خوارزمی فرصتی پیش می‌آورد تا از کسانی تقدیر کنیم که در حوزه علم و فناوری توانسته اند به عنوان فعالان مطرح در بین تعداد زیادی از افراد شاغل و فعال در حوزه علم و فناوری معرفی شوند و با برگزاری دوره‌های مختلف این جشنواره یک نمونه‌ای از جمعیت بزرگ را به عنوان موفق شده‌های این حوزه تشکیل دهند.

او گفت: این جشنواره‌ها نگاه به نیروی انسانی کارآمد در جامعه را به عنوان سرمایه اصلی هر کشور حفظ می‌کنند، زیرا این جشنواره‌ها می‌توانند مسیر توسعه دانش بنیانی کشور را استمرار و توسعه ببخشند.

غلامی افزود: در دو دهه گذشته در تبدیل دانش به فناوری، فناوری به صنعت و صنعت به ثروت ورود کرده ایم و وقتی به عقب برمی گردیم می‌بینم کار خوبی صورت گرفته، اما وقتی به پیش رو نگاه می‌کنیم می‌بینم که راه زیادی مانده است. برای ایجاد توسعه پایدار و دانش بنیان و اقتصاد پایدار باید بر بستر دانش و فناوری حرکت کرد، زیرا مسیر دیگری نیست.

باید به نیروی انسانی کارآمد بیشتر توجه کنیم

به گفته‌ی این مقام مسئول، وقتی از توسعه دانش بنیان صحبت می‌کنیم نگاه‌ها به سمت بخش‌های فنی و مهندسی می‌رود، اما باید در بخش برنامه ریزی‌ها توجه اساسی به محققان و صاحب‌نظران شود.

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: در کشور‌های خارجی نخبگان را به سمت بحث‌های مدیریتی و فکری تشویق می‌کنند که در کشور ما به آن کم توجهی شده است. خیلی وقت‌ها اشخاص وقتی در مسیر علوم مهندسی و پزشکی قرار می‌گیرند بر اساس علایق خود به سمت علوم فکری و انسانی تغییر مسیر می‌دهند و به همین دلیل باید به نیروی انسانی کارآمد در کشور بیشتر توجه کنیم.

او بیان کرد: دانشگاه‌ها و مراکز عملی ما در عرصه بین المللی و داخلی موفق عمل کرده اند. توجه بیشتر به این مراکز می‌تواند ما را در بهره برداری از این ظرفیت بیشتر یاری کند. 

وزیر علوم گفت: زیست بوم شکل گرفته در کنار دانشگاه‌ها مجموعه از توانمندی‌ها را شکل داده است و همه باید تلاش کنیم تا این ظرفیت را حفظ کرده و به سمت بالندگی هدایت کنیم. البته در هر عرصه‌ای ممکن است نیرو‌ها با سختی‌های متعددی رو به رو شوند که در زمانی که مسیر صاف باشد از آن‌ها خبری نباشد.

دولت نگاه مثبتی به حوزه علم و فناوری دارد

غلامی ادامه داد: همه آن‌هایی که کار اقتصادی می‌کنند آمادگی این کار را ندارند که از این مجموعه‌های علمی حمایت کنند، اما باز هم کسانی هستند که از مجموعه‌های جوان حمایت کنند.

به گفته این مقام مسئول، باید تلاش کنیم در کنار تقدیر از افراد، شرکت‌ها و صاحبان دانش و فناوری زمینه‌های عمومی را در سطح جامعه برای پیشرفت این حرکت شروع کنیم. نهاد‌هایی که باید بستر سازی کنند هم در این رابطه نقش مهمی دارند.

وزیر علوم گفت: دولت نگاه مثبتی به حوزه علم و فناوری دارد، اما طبیعی است آنچه می‌تواند مفید و موثر باشد باید از درون این زیست بوم بجوشد و به سمت مسئولین و مدیران برود تا عملیاتی شود.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار