به‌رغم همه هشدار‌ها و مرگ‌ومیر‌های کرونا، همچنان شاهد شلوغی‌های خطرناک آن هم در مراسم‌های فوتی‌های کرونا هستیم.

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان، به گفته مسئولان ستاد ملی مقابله با بیماری کرونا در حال حاضر تعداد شهر‌های نارنجی کشور که هفته قبل ۱۸ عدد بود دو برابر شده است. در برخی استان‌ها شاهد خیز ملایم کووید ۱۹ هستیم و با کوچکترین سهل انگاری باید منتظر بروز موج چهارم بیماری باشیم.

سیماسادات لاری سخنگوی وزارت بهداشت اظهار کرد: موارد بستری روزانه در برخی استان‌های کشور روند افزایشی پیدا کرده است که در صورت عدم رعایت دستورالعمل های بهداشتی و حضور در تجمع ها باید منتظر خیز سراسری چهارم در کشور باشیم.

لاری ضمن هشدار نسبت به برگزاری دورهمی‌ها و تجمعات در دوران همه گیری کرونا، گفت: باتوجه به شرایط همه گیری، برگزاری میهمانی‌ها و دوره همی‌ها تبعات جبران ناپذیری خواهد داشت.

او افزود: نباید فراموش کنیم در شرایط حساس کنونی رعایت توصیه‌های بهداشتی وظیفه عقلی و انسانی هر یک از ما است.

در شرایط کنونی که ویروس کرونا در جهان همه‌گیر شده است، امکان بالای سرایت این ویروس از افراد فاقد علامت (که تب یا سرفه ندارند یا بسیار خفیف است) و ماندگاری نسبتاً بیشتر ویروس در محیط، تغییراتی در سبک زندگی را می‌طلبد.

مسعود مردانی عضو ستاد ملی مبارزه با کرونا در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان گفت: درحال حاضر با یک وضع بسیار شکننده در تهران مواجه هستیم و متاسفانه موارد جدید بیماری دوباره آغاز شده و آمار مبتلایان رو به افزایش است. نسبت به دو هفته پیش، تعداد بیماران مطب من بسیار زیاد شده است و مطب پر از بیمار کرونا مثبت است.

به‌رغم تمام هشدار‌های ستاد ملی مبارزه با کرونا و مرگ و میر‌های روزانه این ویروس منحوس همچنان شاهد شلوغی‌های خطرناک آن هم در چند قدمی اموات کرونایی هستیم.

در روز‌های گذشته دو پیشکسوت فوتبال که گفته می‌شود حضور در ویژه برنامه یکی از باشگاه‌های فوتبال پایتخت برای تماشای دربی زمینه‌ساز ابتلای آن‌ها به کرونا بود، در بیمارستان بستری شدند و پس از چند روز فوت کردند، اما قسمت تامل برانگیز ماجرا این است که از همان روز‌های ابتدایی بستری شدن آن‌ها در بیمارستان، شاهد رفتار‌های عجیبی بودیم.

تجمع

برخلاف الفبای دستورالعمل‌های مقابله با ویروس کرونا، چهره‌های سرشناس ورزشی برای پیگیری روند درمان این دو پیشکسوت فوتبال به بیمارستان می‌آمدند و خبر حضور ستاره‌ها، بلافاصله در صفحات مجازی منعکس می‌شد. همین موضوع بر اشتیاق هواداران می‌افزود تا خودشان را زودتر به بیمارستان برسانند. در نهایت پس از فوت این دو ورزشکار پیشکسوت مردم به بهانه مراسم خاکسپاری آن‌ها در بهشت زهرا گردهم آمدند.

تجمع، یکی از عوامل مهم گسترش کروناست

فرشید رضایی کارشناس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار کرد: اگر دستورالعمل‌ها به خوبی رعایت شود و هموطنان عزیز، به مقوله‌ مسافرت در ایام تعطیلات، تجمعات و دورهمی‌ها به عنوان یک عامل خطر گسترش دهنده کرونا نگاه کنند، می‌توان از شکل‌گیری موج بعدی بیماری کرونا در این روز‌های پایانی سال جلوگیری کرد. می‌توانیم با همدلی، رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی به خصوص زدن ماسک و رعایت فاصله اجتماعی، روز‌های شیرین‌تری را به همدیگر هدیه دهیم.

او گفت: با توجه به شرایط فعلی جهان و گسترش تدریجی ویروس‌های جهش یافته کرونا باید برای حفظ سلامت کشورمان، از برگزاری دورهمی‌ها و مسافرت‌های غیرکاری و غیرضروری صرف نظر کنیم.

رضایی با بیان اینکه تجمع به عنوان یکی از عوامل مهم گسترش کرونا همیشه باید در خاطرمان باشد، تاکید کرد: هرچه زمان حضورمان در یک محل پرخطر را کوتاه‌تر کنیم، احتمال ابتلا به کرونا کمتر می‌شود. لازم است برای پیشگیری از ابتلا به این بیماری زمان بسیار کوتاه حضور در فضای بسته، تهویه مناسب، استفاده همگانی از ماسک، رعایت فاصله اجتماعی، توجه به پیام‌های وزارت بهداشت، خودداری از تردد و تجمع غیرضروری را همیشه بخاطر داشته باشیم.

بحث ریشه‌کنی کرونا منتفی است

علیرضا زالی فرمانده ستاد مقابله با کرونا در کلانشهر تهران، اظهار کرد: با تحقیق روی بیماران کرونایی مشخص شد که ۷۵ از بیماران از ماسک استفاده می‌کردند؛ اما به دلیل عدم رعایت فاصله گذاری اجتماعی به کرونا مبتلا شده بودند، بنابراین توصیه می‌کنیم ماسک زدن، فاصله گذاری اجتماعی و شستشوی مداوم دست‌ها در کنار یکدیگر باشند تا راهکار‌های پیشگیری موثر واقع شوند.

زالی گفت: بحث ریشه‌کنی کرونا منتفی است و ما فقط می‌توانیم شتاب آن را کم کنیم، حداقل تا مدت‌های مدیدی بشر درگیر این بیماری خواهد بود و طبعاً به یک بیماری فصلی و آندمیک تبدیل خواهد شد.

او بیان کرد: از آنجا که کرونا درمان قطعی و داروی خاص ۱۰۰ درصدی ندارد و بحث واکسیناسیون هم زمان می‌برد، همچنان باید دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کرد.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
یاس
۱۵:۲۷ ۲۱ بهمن ۱۳۹۹
باسلام واحترام. ضمن آرزوی شادی روح این دو عزیز ورزشکار. من از خاکسپاری این دو عزیز تعجب کردم. چون وقتی یکی از کرونا میمیره. درشهر ما فرد بدون خانواده دفن میکردن وخانواده درمکانی دور تر از عزیز ش دفن میشد واجازه نداشت نزدیک برن ومیگفتن قانونه. وخطرناک. ولی انگار کرونا ی افراد معروف واگیر نیست وخطر نداره. قانون باید در مورد همه یکسان باشه وتبعیض نباشه. ممنون
آخرین اخبار