جزئیات برگزاری جشنواره بین‌المللی شعر فجر، صبح امروز در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران اعلام شد.

به گزارش خبرنگار حوزه ادبیات  گروه فرهنگی باشگاه خبرنگاران جوان، نشست خبری جشنواره بین‌المللی شعر فجر، صبح امروز در موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران با حضور مرتضی اراضی جلالی دبیر علمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر، مریم جلالی دبیر علمی این رویداد فرهنگی و ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران برگزار شد.

در این مراسم ایوب دهقانکار مدیر عامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، با اشاره به استفاده از ظرفیت فضای مجازی در برنامه‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران گفت: محرومیت از دیدار چهره به چهره و استفاده از ظرفیت بسیار بزرگ و مغفول فضای مجازی فصل مشترک تمام برنامه‌های موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران در سال جاری بود. این فضا، یک فضای بسیار مغتنم را برای حوزه فرهنگ به خصوص نشر و ادبیات کشور فراهم کرد. فضای مجازی یک فضای بسیار بزرگتر از فضای حقیقی است.

وی افزود: امکانات فضای مجازی سرعت را افزایش داد و فرصت خوبی برای سایر هماتایان ما در کشور‌های دیگر فراهم کرد و دیپلماسی فرهنگی، سیاست مد نظر وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی را تحقق بخشید. برگزاری محفل فارسی زبانان از جمله برنامه‌هایی بود که در بستر مجازی برپا شد و شاعرانی از کشور‌های ایران، پاکستان و هند در آن حضور داشتند. حتی اگر شرایط کرونایی در کشور نبود باز هم جمع کردن آن افراد در فضای فیزیکی کار سختی بود.

دهقانکار ادامه داد: کارگاه‌های آموزشی جشنواره بین‌المللی شعر فجر در سه بخش به مدت دو ماه و در بستر مجازی برگزار شد. شرکت کنندگان از کشور‌های دیگر در این کارگاه‌ها حضور داشتند؛ درحالی که سال‌های پیش این کارگاه‌ها با تعداد افراد معدود برگزار می‌شد و غالباً افرادی از تهران و شهر‌های اطراف آن در کارگاه‌ها شرکت می‌کردند. فضای مجازی امکانی را برای حوزه ادبیات فراهم کرد که به راحتی نمی‌توان از آن صرف نظر کرد.

در این مراسم، مریم جلالی دبیر علمی جشنواره بین‌المللی شعر فجر با اشاره به استقبال شایسته از جشنواره بین‌المللی شعر فجر گفت: آثار زیادی از بانوان شاعر به جشنواره بین المللی شعر فجر رسید. در بخش پژوهشی ۲۸۶ اثر به دبیرخانه جشنواره رسید. اما تنوع آثار این بخش چشمگیر نبود. افراد صاحب نام هم آثارشان را برای شرکت در این بخش ارسال کردند. ۱۷۰ اثر هم در حوزه کودک و نوجوان این رویداد فرهنگی شرکت کردند.

وی افزود: در بین کسانی که آثارشان را برای بخش پژوهشی جشنواره بین‌المللی شعر فجر ارسال کرده بودند، افراد شاعر هم بودند که در این زمینه قلم زدند. در آینده نزدیک باید شاهد حضور افرادی باشیم که بتوانند تحولی مثبت در زمینه شعر و ادبیات ایجاد کنند.

مصطفی اراضی جلالی، دبیر اجرایی جشنواره بین‌المللی شعر فجر هم درباره داوری آثار در این رویداد فرهنگی بیان کرد: برخی آثار رسیده به جشنواره بین المللی شعر فجر سه تا چهار بار داوری شدند. تجربه ایجاد تغییر در بخش شعر بزرگسال این رویداد فرهنگی، تجربه موفقی بود. مراسم اختتامیه این رویداد، یکشنبه آینده ۲۶ بهمن ماه ساعت ۱۰ صبح با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، معاون فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، رئیس موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، برگزیدگان و نامزد‌های جشنواره و اهالی رسانه در تالار وحدت برگزار می‌شود.

وی افزود:  از آنجا که بیش از چهار هزار نفر در پایگاه نقد شعر عضو هستند ،بررسی آثار اعضای این پایگاه طول می‌کشد از این رو هنوز نامزد‌های این بخش مشخص نشدند و تا پیش از مراسم اختتامیه برگزیدگان این بخش مشخص می‌شوند.


بیشتر بخوانید:


انتهای پیام/

 

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار