دولت جدید آمریکا توافق دولت قبل با السالوادر، گواتمالا و هندوراس را که بر اساس آن پناهجویان پیش از درخواست پناهندگی در آمریکا ابتدا باید به دنبال پناهجویی در این کشور‌ها باشند، لغو کرد.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان به نقل از خبرگزاری رویترز، دولت جو بایدن، رئیس‌جمهور آمریکا، اعلام کرد در چارچوب تلاش‌ها برای لغو سیاست‌های مهاجرتی تندروانه رئیس جمهور جمهوری‌خواه سابق، توافق‌های پناهندگی دوران دونالد ترامپ با السالوادر، گواتمالا و هندوراس را به حال تعلیق درآورده است.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا، روز شنبه در بیانیه‌ای اعلام کرد آمریکا توافق‌های همکاری پناهندگی با دولت‌های السالوادور، گواتمالا و هندوراس را به عنوان اولین گام‌های مشخص در مسیر مشارکت و همکاری بیشتر در منطقه که از سوی بایدن تعیین شده است، به حالت تعلیق درآورده و روند خاتمه آن را آغاز کرده است.

این توافق‌ها موسوم به «توافق کشور امن ثالث» که در سال ۲۰۱۹ از سوی دولت ترامپ و کشور‌های آمریکای مرکزی امضا شد، پناهجویان این منطقه را مجبور می‌کند قبل از درخواست پناهندگی در آمریکا ابتدا به دنبال پناهجویی در این کشور‌ها باشند.

وزارت امور خارجه آمریکا در بیانیه روز شنبه خود اعلام کرد بخشی از تلاش بحث برانگیز ترامپ برای سرکوب مهاجران غیرقانونی از آمریکای مرکزی- که بخش عمده‌ای از مهاجران دستگیر شده در مرز آمریکا - مکزیک را تشکیل می‌دهند-سیاست‌هایی است که هرگز با السالوادور و هندوراس اجرا نشد.

در این بیانیه همچنین آمده است که این انتقال‌ها بر اساس توافق آمریکا و گواتمالا از اواسط مارس ۲۰۲۰ به دلیل شیوع ویروس کرونا متوقف شده است.

این اقدامات روز شنبه پس از آن اعلام شد که بایدن هفته گذشته اقداماتی را با هدف تجدید نظر در سیستم مهاجرتی آمریکا اتخاذ کرد.

در یکی از این دستورات از بلینکن خواسته شد بلافاصله به این سه کشور اطلاع دهد که آمریکا در نظر دارد توافق کشور امن ثالث را به حال تعلیق درآورد و به آن خاتمه دهد. همچنین از وزیر امنیت داخلی و دادستان کل کشور خواسته شده است که مشخص کنند چطور قانون اجرای این توافق‌ها را لغو کنند.

انتهای پیام/

 
اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار