تشدید محدودیت‌ها برای مهار کرونا در گیلان

در ادامه تلاش‌ها برای مهار کرونا محدودیت‌های جدید در گیلان برقرار می‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه استان‌های باشگاه خبرنگاران جوان از رشت، نگرانی‌های چند هفته قبل در گیلان، از عادی انگاری، هجوم مسافران و خیز بیماری کووید ۱۹ به حقیقت پیوست و تعداد مناطق دارای وضعیت پرخطر (نارنجی) کرونایی این استان از ۳ به ۷ شهرستان رسید.

افزایش تعداد شهرستان‌های نارنجی و روند صعودی آمار بیماران سرپایی و بستری‌های مبتلا به کرونا در مراکز درمانی گیلان موجب برقراری محدودیت‌های کرونایی جدید و ممنوعیت ورود خودرو‌ها با پلاک غیربومی به استان شد.

۴۷۵ بیمار مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های گیلان بستری هستند

ارسلان سالاری، رئیس دانشگاه علوم پزشکی گیلان با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در این استان گفت: در حال حاضر تعداد بیماران بستری مبتلا به کووید ۱۹ در بیمارستان‌های گیلان به ۴۷۵ نفر رسیده که حال ۴۸ نفر از این بیماران وخیم است.

او با بیان اینکه شهرستان‌های رشت، رودسر، لاهیجان، آستانه اشرفیه، صومعه سرا، رودبار و بندر انزلی در وضعیت نارنجی کرونایی قرار دارند، افزود: ۲ شهر شفت و املش، آبی و دیگر شهرستان‌های این استان نیز دارای وضعیت زرد هستند.

افزایش آمار بستری مبتلایان به کرونا و تشدید محدودیت‌ها

محمود قاسم نژاد، معاون سیاسی امنیتی استانداری گیلان نیز با اشاره به محدودیت‌های جدید در این استان گفت: با افزایش تعداد بستری‌ها و تعداد شهر‌های نارنجی در گیلان، بر اساس اعلام ستاد ملی مقابله با کرونا، محدودیت‌های کرونایی جدید برقرار و ورود خودرو‌ها با پلاک غیربومی به استان ممنوع شده است.

تلاش‌ها برای مهار آتش کرونا شدت می‌یابد

او رعایت نکردن فاصله گذاری اجتماعی، استفاده نکردن از ماسک، تراکم بالای جمعیت، تردد و مسافرت‌ها به خصوص از پایتخت به گیلان را از دلایل گسترش شیوع کرونا در این استان اعلام کرد.


بیشتر بخوانید


جلوگیری از ورود خودرو‌های پلاک غیربومی به گیلان

سرهنگ جاور صفاری، رئیس پلیس راه گیلان هم گفت: از روز گذشته (شنبه ۱۸ بهمن ماه) با هدف پیشگیری از گسترش شیوع کرونا، ورود تمامی خودرو‌های با پلاک غیربومی به این استان ممنوع شده است.

او افزود: تمامی تردد‌های خودرو‌های با پلاک غیربومی توسط کارکنان پلیس راه و دوربین‌های ثابت تخلفات در مبادی ورودی استان گیلان کنترل و رصد می‌شود.

رئیس پلیس راه گیلان ادامه داد: علاوه بر جلوگیری از ورود خودرو‌های غیربومی به استان، رانندگانی که به این مصوبه توجه نکنند، مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند.

تلاش‌ها برای مهار آتش کرونا شدت می‌یابد

سرهنگ صفاری تصریح کرد: این محدودیت‌ها شامل خودرو‌های حامل مواد غذایی و فاسدشدنی، کالا‌های اساسی و خودرو‌های خدماتی و امدادی نخواهد بود و از هموطنان درخواست می‌شود در راستای حفظ سلامت خود و دیگران با مجریان این طرح ترافیکی همکاری کنند.

سفر‌های غیر ضروری، از مهمترین عوامل افزایش شهر‌های نارنجی در گیلان

ارسلان زارع، استاندار گیلان نیز پیش از ظهر دیروز در جلسه ستاد استانی مدیریت کرونا گفت: بررسی نمودار تعداد مبتلایان، بستری شدگان، مراجعات سرپایی به مراکز شبانه روزی و فوتی‌ها گویای میزان توجه و یا عدم توجه به رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی است.

او میانگین رعایت دستورالعمل‌ها در سطح کشور را ۷۵ درصد عنوان کرد و با بیان اینکه در استان ما نیز این میزان در همین سطح و در برخی از شهرستان‌ها از میانگین کشوری نیز پایین‌تر هستیم، افزود: در هفته‌ای که گذشت؛ شاهد افزایش شهرستان‌های دارای وضعیت پرخطر (نارنجی) کرونایی گیلان بوده ایم.

استاندار گیلان سفر‌های غیر ضروری را از مهمترین عوامل افزایش تعداد شهر‌های نارنجی این استان برشمرد و تصریح کرد: به همین دلیل محدودیت‌های تردد در مبادی ورودی استان تشدید می‌شود.


بیشتر بخوانید


زارع رعایت نکردن دقیق دستورالعمل‌ها، تردد در ساعت‌های ممنوع و تداوم برخی تجمعات و دورهمی‌ها را از دیگر دلایل خیز بیماری در مناطق دارای وضعیت پرخطر اعلام کرد.

او با بیان اینکه عادی انگاری از خطرات بیماری نگران کننده است، اظهار داشت: دقت در رعایت توصیه‌های بهداشتی و عدم شکل‌گیری تجمعات انسانی مواردی هستند که همگان باید خود را ملزم به توجه به آنها بدانند و البته در مناطق پرخطر، این موضوع اهمیتی دوچندان دارد.

تلاش‌ها برای مهار آتش کرونا شدت می‌یابد

نظارت‌ها بر رعایت الزامات بهداشتی با جدیت بیشتر تشدید شود

استاندار گیلان با بیان اینکه برای پایداری وضعیت بیماری و کاهش شمار مبتلایان، همگان به ویژه مردم و اصناف باید مشارکتی موثر داشته باشند، گفت: لازم است نظارت بر رعایت الزامات بهداشتی و فعالیت اصناف و بخش‌های مختلف با جدیت بیشتر تشدید شود.

زارع ادامه داد: در این راستا ضمن برخورد قانونی با متخلفان نسبت به انعکاس آن در صدا و سیما، رسانه‌ها و فضای مجازی اقدام شود تا شاهد بازدارندگی آن در سطح جامعه باشیم.

او همچنین به مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا در خصوص افزایش ارائه خدمات به مردم از طریق بستر الکترونیک و کاهش مراجعات حضوری اشاره و تصریح کرد: بر این مبنا هر دستگاه اجرایی موظف شد ۳ وظیفه اصلی که بیشترین تردد را منجر می‌شود، اعلام کند تا امکان ارائه خدمت از طریق دولت الکترونیک، سامانه و تلفن‌های همراه فراهم شود.


بیشتر بخوانید


تلاش‌ها برای مهار آتش کرونا شدت می‌یابد

گیلان، همچنان در وضعیت هشدار و شکننده کرونایی است

علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز روز گذشته در پنجاه و ششمین جلسه این ستاد با اشاره به میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در کشور گفت: به مردم هرمزگان، خوزستان، یزد، گیلان، مازندران، گلستان، آذربایجان غربی و لرستان هشدار می‌دهیم که با دقت بیشتری دستورالعمل‌های بهداشتی را رعایت کنند.

او با بیان اینکه در هفته گذشته تنها در ۲ استان گیلان و مازندران ۱۸ شهر نارنجی داشتیم، افزود: اکنون ۳۶ شهر نارنجی در استان‌های آذربایجان شرقی، اصفهان، خراسان شمالی، سمنان، کرمانشاه، گیلان، مازندران، گلستان، هرمزگان، همدان و یزد پراکنده شده اند.

سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا به منع تردد در استان‌های شمالی همچون گیلان، گلستان و مازندران اشاره و تصریح کرد: در برخی شهر‌هایی که مسافرپذیر هستند مانند بندرعباس، قشم، کیش، بوشهر، اصفهان، شیراز و مشهد نیز منع تردد داریم.

رئیسی اظهار امیدواری کرد: با مداخله موثر، رعایت شیوه نامه‌ها و پرهیز از تجمعات و دورهمی‌های خانوادگی، استفاده از ماسک و تهویه مناسب می‌توان از خیز بیماری جلوگیری کرد.

تلاش‌ها برای مهار آتش کرونا شدت می‌یابد

عادی انگاری آتش کرونا را شعله‌ور می‌کند

در حالی که همچنان شاهد جولان ویروس کرونا در تمام مناطق هستیم، هر روز آمار مبتلایان، تعداد بستری‌ها و درگذشتگان اعلام می‌شود، هنوز درمان قطعی برای این بیماری کشف و واکسیناسیون سراسری انجام نشده است، عادی انگاری، فراموشی و غفلت از خطر کرونا، هر لحظه آتش این ویروس را شعله‌ور می‌کند.

پس بهتر است برای قطع چرخه انتقال ویروس کرونا همچنان دستورالعمل‌های بهداشتی و فاصله گذاری اجتماعی را رعایت کنیم.

گزارش از: سکینه عاشوری پاشاکی

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
فرید
۰۹:۱۹ ۲۳ بهمن ۱۳۹۹
با اینکه تردد خودروهای غیربومی به استان ممنوع شده ولی تردد ماشینهای پلاک اردبیل در شهر آستارا همچنان ادامه دارد.