پایگاه شهید وطن پور اصفهان با پرورش خلبانان بالگرد و مهندسین پرواز، ایران را در تربیت نیرو‌های متخصص پرواز به خودکفایی کامل رسانده است.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از اصفهان ، هواپیمایی نیروی زمینی ارتش (هوانیروز) به عنوان بزرگ‌ترین ناوگان بالگردی غرب آسیا وظیفه جابجایی نیرو و تجهیزات و همچنین پشتیبانی از نیرو‌های زمینی را بر عهده دارد. این یگان در سال ۱۳۴۱ با ۱۰ افسر تشکیل شد. یک سال بعد این افراد برای طی آموزش‌های لازم به آمریکا اعزام شدند. نخستین پایگاه این یگان در شهر اصفهان قرار دارد که هم اکنون به نام شهید وطن پور نامیده می‌شود. نخستین پرنده‌های این یگان از نوع سسنا یک موتوره با استعداد ۶ خلبان کار خود را شروع کرد.

در سال‌های بعد تعداد افسران این یگان افزایش یافت و به طور همزمان تجهیزات هوانیروز نیز با خرید بالگرد‌های پیشرفته توسعه پیداکرد. در نخستین سال‌های دهه ۵۰ بالگرد‌های گوناگون ترابری رزمی در مدل‌های بِل ۲۰۶، بِل ۲۰۵، کبرا، یو اچ ۱، شینوک، بِل ۲۱۲ و بِل ۴۱۲ برای این یگان سفارش داده شدند تا کار این یگان رنگ و بوی عملیاتی به خود بگیرد.

پایگاه شهید وطن پور اصفهان آشیانه عقاب‌های ایران + فیلم

نکته مهم هوانیروز در این سال‌ها این بود که تمام تجهیزات آن توسط نیرو‌های خارجی به خصوص مستشاران آمریکایی تامین می‌شد. این یعنی وابستگی کامل؛ چرا که آن‌ها به نیرو‌های ایرانی اجازه نمی‌دادند تا کوچک‌ترین نکات درباره قسمت‌های مختلف بالگرد‌های هوانیروز که کاملا آمریکایی بودند را فرا بگیرند.

انقلاب اسلامی که پیروز شد، مستشاران آمریکایی ایران را ترک کردند و به کشور‌های خود بازگشتند. اما هیچ گاه فکر نمی‌کردند که نیرو‌های هوانیروز، خود با اتکا به دانش فنی و آزمون و خطا این بالگرد‌ها را عملیاتی کنند تا این توانِ مهم و قوی کشورمان از بین نرود. انقلاب اسلامی که پیروز شد اوضاع فرق کرد.

حالا پایگاه شهید وطن پور اصفهان تبدیل به قطب اصلی پرورش نیرو‌های متخصص هوانیروز شده است.

پایگاه شهید وطن پور اصفهان آشیانه عقاب‌های ایران + فیلم

بزرگترین مرکز آموزش خلبان بالگرد در غرب آسیا

امیر سرتیپ دوم خلبان محمود محمد علی فام به خبرنگار ما گفت: مرکز آموزش شهید وطن پور اصفهان بزرگترین مرکزآموزش خلبانی بالگرد و مهندسی پرواز در غرب آسیا است که تمامی دروس خلبانی بالگردی و مهندسی پرواز در این مرکز آموزش داده می‌شود.

او افزود:امروز افتخار داریم در این مرکز بدون وابستگی به کشور‌های خارجی با خودکفایی کامل دوره‌های مختلف خلبانی و مهندسی را برگزار کنیم و دانش آموختگان را برای حضور و خدمت‌رسانی در سایر پایگاه‌های نظامی کشور آماده کنیم.

فرمانده مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن پور اصفهان با اشاره به اینکه در سال‌های گذشته خلبانانی از کشور‌های دوست، آموزش‌های خلبانی در مرکز آموزش شهید وطن پور فرا گرفته اند افزود: در این مرکز علاوه بر آموزش خلبانی برای نیرو‌های هوانیروز ارتش جمهوری اسلامی ایران، خلبانان نیروی انتظامی، سپاه پاسداران و نیروی دریایی آموزش‌های خلبانی را در این مرکز پشت سر می‌گذارنند.

امیر سرتیپ دوم خلبان محمود محمد علی فام تصریح کرد:امروزه اگر بالگردی در سطح کشور در حال پرواز است، خلبان آن بالگرد آموزش‌های خلبانی را در این مرکز فرا گرفته است؛ در این مرکز حدود ۴۷۰ نفر دانشجو و دانش پژوه در حال گذراندن دوره‌های خلبانی، مهندسی پرواز وبازرسی فنی هستند.

او گفت: به تازگی دوربین‌هایی مخصوص پرواز در شب با دستان توانمند مهندسان پرواز ما ساخته شده است و خلبانان ما پرواز شب بدون روشنایی را با استفاده از این دوربین‌ها انجام دادند.

فرمانده مرکز آموزش هوانیروز شهید وطن پور اصفهان ادامه داد:علاوه بر بحث آموزش، مرکز آموزش شهید وطن پور در اورژانس هوایی نیز به یاری هموطنان شتافته است و در تمامی نقاط استان اصفهان در صورت نیاز جهت امدادرسانی برای بیماران، مصدومان حوادث و خانم‌های باردار آماده امدادرسانی است.

محمود محمد علی فام گفت: با توجه به آموزش‌هایی که اساتید خلبان ما به دانشجویان خلبانی می‌دهند و دقت نظری که مهندسان پرواز ما در تعمیر و نگه داری بالگرد‌ها دارند، در ۱۰ سال گذشته هیچ حادثه‌ای در پایگاه شهید وطن پور اصفهان شاهد نبودیم.

پایگاه شهید وطن پور اصفهان آشیانه عقاب‌های ایران + فیلم

خودکفایی کامل کشور در تعمیر و نگهداری بالگرد

سرهنگ تقی نظری فرمانده گردان نگه داری و تعمیر پایگاه شهید وطن پور به خبرنگار ما گفت: گردان ما وظیفه پشتیبانی از تمامی کلاس‌های پروازی پایگاه را بر عهده دارد.

او افزود: هم اکنون در این گردان ۲۳ قسمت تعمیراتی در حال فعالیت هستند و در هر کدام از این بخش‌های تخصصی مراحل آماده سازی بالگرد برای یک پرواز ایمن انجام می‌شود.

فرمانده گردان نگه داری و تعمیر پایگاه شهید وطن پور ادامه داد: تا پیش از پیروزی شکوهمند انقلاب اسلامی، تمام فعالیت‌های گردان تعمیر و نگه داری به وسیله مستشاران خارجی انجام می‌شد، ولی پس از پیروزی انقلاب اسلامی و با آغاز جنگ تحمیلی تمامی تعمیرات و نگه داری از بالگرد‌ها به وسیله مهندسان و متخصصان داخلی انجام می‌شد و حتی این توانمندی برای ما وجود دارد که به کشور‌های دوست در بحث تعمیرات بالگرد کمک کنیم.

تقی نظری در پایان تصریح کرد:با تکیه بر توان داخلی در تعمیر و نگه داری بالگرد به خودکفایی کامل رسیده ایم و در سطح بسیار بالایی نسبت به کشور‌های منطقه قرار هستیم.

پایگاه شهید وطن پور اصفهان آشیانه عقاب‌های ایران + فیلم

آموزش های پیچیده پرواز با استفاده از جدیدترین فناوری ها

سرهنگ ناصر میرزاپور معاون آموزش شبیه سازی پرواز پایگاه شهید وطن پور به خبرنگار ما گفت: یکی از مهم‌ترین ابزار‌های آموزش هوانوردی که پیچیدگی‌های خود را هم دارد طراحی و ساخت سیمیلاتور یا شبیه ساز پرواز است که امروز به همت متخصصان داخلی به خودکفایی تولید رسیده ایم.

او افزود: در مرکز شبیه سازی پرواز مرکز آموزش شهید وطن پوراصفهان ۲۱ دستگاه شبیه ساز پرواز بالگرد‌ها مستقر است، این دستگاه‌های شبیه سازی کمک شایانی به اساتید پرواز می‌کنند و پیش از حضور دانشجویان در بالگرد واقعی ۱۰ ساعت از آموزش‌های عملی در این واحد سپری می‌شود.

معاون آموزش شبیه سازی پرواز پایگاه شهید وطن پور در خصوص مزیت‌های دستگاه‌های شبیه سازی گفت: باتوجه به هزینه‌های بالای آموزش پرواز و خطرات احتمالی آن با استفاده از دستگاه‌های شبیه سازی هم از نظر اقتصادی صرفه جویی می‌شود و هم اینکه دانشجویان خلبانی می‌توانند مانور‌هایی که در آن احتمال بروز خطر وجود دارد، در این مرکز بار‌ها تمرین کنند.

آموزش خلبانان هوانیروز نیز همانند آموزش سایر نیرو‌ها در داخل کشور و به طور خاص در مرکز آموزشی شهید وطن پور اصفهان انجام می‌شود. این قابلیت در کشورمان وجود دارد که خلبانان سایر کشور‌ها را نیز آموزش دهد. حتی در سال‌های قبل هم از سایر کشور‌ها برای آموزش به ایران سفر می‌کردند.
هوانیروز ارتش در کنار سایر نیرو‌های مسلح کشورمان نشان داده است که همواره آمادگی دفاع از کشور و مردم ایران اسلامی را دارد. این از خودگذشتگی هوانیروز در حوزه مردم یاری در سیل و زلزله و بلایای طبیعی گوناگون همواره دیده شده و تاریخ گواه است هر جا که نیاز باشد این یگان به فوریت در آنجا حاضر خواهد شد.


گزارش از محمدرضا شاهمرادی

انتهای پیام/ش

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار