مدتی قبل خبری مبنی بر همکاری پژوهشگاه ارتباطات با یکی از خودروساز‌های کشور برای تولید خودروی هوشمند منتشر شد که رئیس پژوهشگاه ارتباطات کشور درباره جزئیات این خبر توضیح داد.

به گزارش حوزه دنیای ارتباطات گروه فضای مجازی باشگاه خبرنگاران جوان،  وحید یزدانیان، رئیس پژوهشگاه ارتباطات، گفت: همکاری ما با یکی از خودروسازی‌های داخلی فراتر از موضوع تولید خودروی هوشمند است. ما به شیوه کلان در حوزه هوشمند سازی خودرو با یکدیگر همکاری داریم که تولید خودروی خودران هوشمند و هوشمند سازی حمل‌ونقل بخشی از این همکاری است.

رئیس پژوهشگاه ارتباطات افزود: یکی از کاربرد‌های شبکه نسل پنجم ارتباطات، تولید خودروی هوشمند است. نسل پنجم ارتباطات سیار به دلیل گستردگی پوشش کامل شبکه و تأخیر اندکی که دارد، امکان بهره‌برداری از کاربرد‌های حساس مانند خودروی خودران و جراحی از راه دور را ممکن می‌سازد.


بیشتر بخوانید


یزدانیان افزود: همکاری با خودروساز داخلی، گام دوم پژوهشگاه در حوزه خودرو‌های هوشمند است، در گام قبلی تفاهم‌نامه‌ای با ستاد حمل‌ونقل هوشمند معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری به امضا رسید و برای اجرایی شدن آن تفاهم‌نامه یکی از اپراتور‌ها و منطقه آزاد کیش همکاری داشت تا در این منطقه برای نخستین بار شاهد پیاده‌سازی حمل‌ونقل هوشمند باشیم.

طراحی خودرو هوشمند در مجموعه‌های خودروسازی داخلی

وی تأکید کرد: بازدید انجام شده از مجموعه‌های خودروسازی داخلی، آشکار شد که آن‌ها برنامه طراحی و ساخت خودرو‌های الکتریکی و هوشمند را در دستور کار خود قرار داده‌اند. آن‌ها درگام نخست ساخت خودرو‌های الکتریکی را در برنامه خود دارند که پیش‌نیاز آن طرح یا مدل‌هایی (ماژول) است که نیازمند توسعه یا به‌روزرسانی در داخل کشور باشد تا قابلیت ارائه در ابعاد تجاری را پیدا کنند.

به گفته یزدانیان، پژوهشگاه ارتباطات با شرکت خودروسازی داخلی در زمینه ساخت و توسعه سنسور‌های حرکتی و مجتمع‌سازی مدار‌های الکتریکی هم در خودرو‌های فعلی و هم خودرو‌های الکترونیک تفاهم‌نامه همکاری به امضا رسانده و انتظار می‌رود این همکاری و پروژه‌هایی که تعریف می‌شود ظرف یک سال آینده در حوزه خودرو‌های الکتریکی به نتیجه برسد.

دستیابی به زیرساخت تولید خودرو هوشمند

وی درباره دستیابی به زیرساخت‌های تولید خودرو‌های هوشمند در کشور گفت: شرکت خودروسازی داخلی تولید خودروی هوشمند داخلی را به سال ۲۰۲۵ موکول کرد و اینکه برای رسیدن به این هدف زیرساخت آزمایشگاهی لازم برای بهره‌گیری از شبکه نسل پنجم را آماده می‌کنیم و توسعه پلتفرم‌ها و ماژول‌ها را در دستور کار قرار خواهیم داد.

یزدانیان خاطرنشان کرد: پژوهشگاه در حوزه خودرو‌های هوشمند در ابتدای راه قرار ندارد و درگذشته قدم‌هایی برداشته شده و حدود دو سال قبل که موضوع نسل پنجم ارتباطات مطرح شد، پژوهشگاه ارتباطات با همکاری دانشگاه‌ها و مراکز فناوری، مطالعات خود را در این زمینه آغاز کرد.
وی افزود: پیش بینی می‌شود تا کمتر از ۱۰ سال آینده خودرو‌های خودران درکشور تولید شود و دانشگاه‌های شریف، تهران وامیرکبیر نیز از دانشگاه‌هایی محسوب می‌شوند که در این زمینه با آن‌ها تعامل برقرار است.

سورنا ستاری معاون علمی و فناوری رئیس جمهور در آذرماه امسال ضمن تأکید بر اینکه آینده صنعت خودرو در هوشمند سازی است، گفت: کشور ما نیز در آینده باید به سمت تولید خودرو‌های هوشمند و برقی برود تا از این موضوع عقب نمانیم که این مهم را نیز در دستور کار داریم.

منبع ایرنا

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار