مدیر یک استارتاپ گفت: داشتن چشم انداز مناسب یکی از مهم‌ترین و اصلی‌ترین راه‌های موفقیت در مسیر کارآفرینی است.

فاطمه عقیلی مدیر یکی از استارتاپ‌های اجتماعی مستقر در مرکز نوآوری علوم انسانی و اجتماعی دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه فناوری گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: مهم‌ترین بحثی که کارآفرینان  برای رسیدن به موفقیت باید به آن توجه داشته باشند داشتن یک چشم انداز  بلند مدت نسبت به کاری است که اقدام به شروع آن کرده اند. در واقع چشم‌انداز، بخش مهمی از آینده کار یک‌کارآفرین است، زیرا  اولین قدم در راه تحقق پروژه و ایده‌ها داشتن یک چشم انداز خواهد بود .

او ادامه داد: بسیاری از علاقه‌مندان به کارآفرینی آرزو دارند شرکت‌ها یا سازمان‌هایی ایجاد کنند که بتوانند جهان را متحول کنند، برای رسیدن به این مرحله لازم است ابتدا یک چشم انداز را برای هدف نهایی شان ترسیم کنند.

عقیلی افزود: تمام افراد موفق در حوزه کارآفرینی ابتدا به ترسیم یک چشم انداز کلی نسبت به کاری که می خواهند آن را شروع کنند پرداخته اند در واقع  چشم انداز مانند داشتن یک نقشه راه است که مسیر رسیدن به هدف نهایی را هموار تر می کند اما متاسفانه بسیاری از کارآفرینان  هرگز چشم‌انداز مشخصی ندارند.

رویکرد‌های خلاقانه برای توسعه چشم‌انداز

این فعال فناور بیان کرد: تعاریف و روش‌های مختلفی برای خلاقیت وجود دارد؛ و در اغلب موارد اشتیاق باعث خلاقیت و تعالی در پروژه‌ها می‌شود. یکی از روش‌های کشف چشم‌انداز برای آینده‌ این است که به جای نگرش به ابتدا، انتهای کار را در نظر بگیرید.

مدیر این استارتاپ ادامه داد: رویکرد دیگر برای توسعه چشم‌انداز استفاده از روند تفکر خلاق است، زیرا این نوع تفکر به افراد اجازه می‌دهد ایده‌هایی را مطرح کنند که قادر به ارائه آن‌ها نبوده اند، مگر اینکه ذهنیت خلاقی نسبت به موضوع پیش رویشان داشته باشند. برای داشتن یک تفکر خلاق چهار مرحله آماده‌سازی، رشد، روشنگری و راستی‌آزمایی لازم است.

او افزود: در مرحله آماده‌سازی، اطلاعات را جمع‌آوری، و ایده‌هایتان را مرتب کنید. به عنوان بخشی از روند دست‌یابی به ایده‌های خلاق می‌توانید با ارائه بیشترین ایده‌های ممکن، حتی اگر این ایده‌ها منطقی نباشند، تفکر واگرا را اعمال کنید. فهرستی از ایده‌های متناقض، متنوع یا متمایز ایجاد کنید. آماده‌سازی اولین قدم در فرآیند تفکر خلاق است.

عقیلی گفت: در مرحله رشد، ذهن خود را برنامه‌ریزی می‌کنیم تا متوجه شود کاری که در زمینه آماده‌سازی انجام داده‌ایم موضوع مهمی برای بررسی است. زمانی که از فکر آگاهانه درباره فعالیت یا مشکلی دور می‌شویم به ذهن ناخودآگاه اجازه می‌دهیم  فعالیت بیشتری داشته  باشد.

او بیان کرد: مرحله رشد برای تقویت ذهن خلاق لازم است و شما می‌توانید در این مرحله به کار‌های روزمره خود از قبیل  پیاده‌روی، استراحت، ورزش یا هر فعالیت دیگری بپردازید. در چنین شرایطی  چیزی در ذهنتان شکل بگیرد که مرتبط با فعالیت یا مشکلی باشد که می‌خواهید حل کنید. در این مرحله پاسخ اغلب در ذهن آگاهمان ظاهر می‌شود و متوجه می شویم  که چگونه باید به جلو حرکت کنیم.

عقیلی تصریح کرد: آخرین مرحله راستی‌آزمایی است. مقصود از این واژه، تهیه محتوای صریح چشم‌انداز، مأموریت آن یا پاسخ به تمرین تفکر خلاق است. می‌توانید این فرآیند تفکر خلاق را در بسیاری از موقعیت‌های کسب و کار اعمال کنید.

او در پایان یادآوری کرد:هرچند اهداف بر نتیجه مطلوب متمرکز هستند، و چشم‌انداز کلید ایجاد آینده‌ای است که شما برای خود و کسب و کارتان در نظر گرفته اید ، اما اهداف برای کمک به شما در دست‌یابی به مراحل لازم برای تحقق‌ بخشیدن به این چشم‌انداز مهم هستند. محتوای صریح چشم‌انداز و تعاریف‌تان از موفقیت را بررسی کنید. سپس فهرستی از اقدامات بالقوه ایجاد کنید که این کار می‌تواند به شما در رسیدن به موفقیت و تحقق چشم‌اندازتان کمک کند. 

 انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.