تالاب شیرین سو از جاذبه‌های گردشگری استان همدان و شهرستان کبودرآهنگ در همجواری شهر شیرین سو قرار دارد.

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از همدان تالاب شیرین سو (آب شیرین) از جاذبه های گردشگری استان همدان و شهرستان کبودرآهنگ است .

شیرین‌سو شهری در استان همدان درغرب ایران است و مرکز بخش شیرین سو از توابع شهرستان کبودراهنگ است. زبان مردم این شهرترکی آذربایجانی است. مهم‌ترین فعالیت‌های انجام شده مردمان این شهر کشاورزی و دامداری است.

این شهر در منطقه‌ ای تاریخی به نام مهربان واقع شده که نژاد گوسفند آن شهرتی جهانی دارد.

بهترین جایی که می‌ توان در روزهای آخر اسفند ورود بهار را تجربه کرد، تالاب است. یکی از زیباترین تالاب های ایران که در منطقه ای خوش آب و هوا قرار گرفته تالاب زیبای شیرین سو است. این تالاب در نزدیکی شهر شیرین سو از توابع شهرستان کبودرآهنگ استان همدان قرار دارد. تالاب شیرین سو پناهگاهی برای پرندگان مهاجر به شمار می ‌آید و در فصول مختلف سال کوهنوردان و گردشگران نیز مهمان این تالاب زیبا هستند.

مساحت این تالاب ۳۰۰هکتار است که از این مقدار ۴۳ هکتار دریاچه آبی است.  چشمه آبی کهر آباد که در نزدیکی تالاب و محور کبودرآهنگ-قیدار قرار دارد و نیز رودخانه حسین آباد از منابع آبی این تالاب به شمار می روند .

وجود ۲۷ تالاب مصنوعی و طبیعی، ظرفیت بی نظیری برای زندگی پرندگان و گونه های مختلف آبزی و كنار آبزی در همدان فراهم كرده است. در بین تالاب های همدان 'شیرین سو' (لغتی آذری به معنای آب شیرین) حلاوت خاصی برای گونه های جانوری دارد و پرندگان بی شماری در كنار این تالاب زیبا گردهم آمده اند.

در فصل بهار با جاری شدن سیلاب از ارتفاعات «آق داق» و «بقراطی» و روانه شدن به سمت تالاب شیرین سو، جان دوباره به این تالاب زیبا و چشم نواز بخشیده می شود و تالاب شیرین سو میزبان شمار زیادی از پرندگان مهاجر می شود .

بالا آمدن آب تالاب و فرود پرندگان مهاجر آبزی و كنار آبزی در این تالاب جلوه بدیع و زیبایی از قدرت خداوندی را به نمایش می گذارد، اما در عین حال میزان فرود این پرندگان در تالاب کاهش می یابد که بدلیل بالا آمدن آب است  و باعث می شود پرندگان در مسیری نرسیده به تالاب فرود آیند.

تالاب و دریاچه شیرین سو در فصول مختلف میزبان پرندگان مهاجری همچون  چوپا، چنگر، کاکایی، چشیم و حواصیل است.

 

 

 

گونه های جانوری و گیاهی شیرین سو

تالاب شیرین سو کبودرآهنگ، زیستگاه بیش از ۴۳ گونه گیاهی و جانوری است. این تالاب هر سال در فصل مهاجرت پذیرای تعداد زیادی پرندگان آبزی و غیرآبزی است که می توان به گونه های پرستوی دریایی نوک کلفت، تنجه، لک لک سفید، اردک سرسبز، آنقوت، فیلوش، کشیم کوچک، باکلان بزرگ، کشیم بزرگ، اگرت بزرگ، باکلان کوچک، بوتیمار کوچک، پرستو دریایی، خوتکا، آبچلیک پا سرخ، چوب پا، چنگر نوک سرخ، کاکایی سرسیاه، پرستودریایی نوک ‌کاکایی، فلامینگو، کاکایی نقره ای، دم جنبانک ابلق اشاره کرد. همچنین تالاب شیرین سو كبودرآهنگ زیستگاه دو گونه ماهی 'آمو' و 'كپور' است.

سنجاب های زمینی از دیگر گونه های جانوری این منطقه هستند  با بالا آمدن آب لانه های سنجاب های زمینی واقع در کنار تالاب نیز زیر آب می رود که آن ها را مجبور به خروج از لانه و پناه گیری در جاهای دیگر می کند.

از لحاظ پوشش گیاهی نیز گونه های درمنه و گون و خانواده های نعنائیان، چتریان، شب بو، گاوزبان، گندمیان و بقولات پوشش غالب منطقه هستند.

انتهای پیام/ غ

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.