یک مقام دولت آمریکا اعلام کرد این کشور قصد ندارد با ترکیه در زمینه سامانه موشکی اس-۴۰۰ همکاری کند.

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، فرستاده ویژه آمریکا در ترکیه امروز (جمعه) اعلام کرد این کشور قصد ندارد با آنکارا در زمینه سامانه موشکی اس-۴۰۰ همکاری کند.

این مقام آمریکایی اعلام کرد: «واشنگتن قصد ندارد کارگروهی برای همکاری با ترکیه و رفع اختلافات بر سر سامانه اس-۴۰۰ تشکیل دهد. این مسئله بر اساس قانون اساسی آمریکاست و امیدواریم حل شود. اما اگر موانع برطرف نشوند، همچنان به تعامل در زمینه‌هایی که تحریم نیستند ادامه خواهیم داد.»

فرستاده ویژه آمریکا در ترکیه همچنین افزود: «تنها راه حل برای رفع تحریم‌های آنکارا این است که این کشور تمامی موشک‌های اس-۴۰۰ که از روسیه خریداری کرده است را از بین ببرد.»

این در حالیست که «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه و دیگر مقامات این کشور اعلام کردند چنین کاری امکان ندارد و ترکیه آزاد است از هر جایی که بخواهد سلاح بخرد.

روسیه سپتامبر سال ۲۰۱۷ اعلام کرد قراردادی به ارزش دو میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار را برای ارسال سامانه‌های موشکی اس - ۴۰۰ خود به ترکیه امضاء کرده است. نخستین محموله طبق این توافق از طریق حمل و نقل هوایی در ماه ژوئیه سال ۲۰۱۹ به آنکارا تحویل داده شد.

آمریکا و سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) در تلاش برای برهم زدن این توافق هستند.

سامانه اس - ۴۰۰ روسیه جدیدترین سامانه موشکی دوربرد و میان برد سطح به هواست که سال ۲۰۰۷ عملیاتی شد. این سامانه با هدف نابودی هواپیما، موشک‌های کروز و بالستیک طراحی شده و قادر به هدفگیری در مسافتی تا ۴۰۰ کیلومتر است.

انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار