کردی گفت: برای توسعه ۳۳ روستای الحاق شده به محدوده ۸۲ هزار هکتاری منطقه آزادچابهار تلاش می کنیم و خود را موظف به پیگیری مطالبات و مشکلات مردم می‌دانیم.

توسعه ۳۳ روستای الحاق شده به محدوده منطقه آزادچابهار در دستورکار استبه گزارش  گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، عبدالرحیم کردی مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در نشست هماهنگی شوراها و دهیاران محدوده منطقه آزادچابهار اظهارداشت: توسعه هر منطقه با همراهی جوامع محلی میسر می‌شود بنابراین باید مردم به عنوان ذینفعان اصلی سهم عمده‌ای داشته باشند.

او  با اشاره به اینکه از اهداف مهم تاسیس منطقه آزادچابهار کمک و توسعه مناطق همجوار، محرومیت‌زدایی، عمران و آبادانی بوده بیان کرد: این سازمان در تیس تنها روستای منطقه آزاد نتوانسته بعد از ۲۵ سال آب آشامیدنی آن را تامین کند و بقیه مشکلات هم سرجایش باقی است.

مدیرعامل منطقه آزادچابهار با اشاره به اینکه بعد از حدود سه دهه از تاسیس این منطقه مهمترین دغدغه مردم آن آب است ادامه داد: قطعا مردم رنج و مشکلات زیادی را تجربه کرده‌اند و باید هر چه سریع‌تر این روستا و ۳۳ روستا دیگر که تازه به محدوده منطقه آزاد الحاق شده‌اند به‌عمران و آبادانی دست یابند.

وی با بیان اینکه تصرف اراضی در محدوده تیس و کم شدن سرانه خدمات در این روستا برای منطقه آزاد مشکل‌ساز و کار را برای خدمات‌رسانی دشوار کرده افزود: مردم فکر می‌کنند اگر زمین‌ها را با قیمت ارزان نفروشند منطقه آزاد در آنجا ورود و این زمین‌ها را رایگان تصاحب می‌کند.

کردی بیان کرد: منطقه آزاد یک ظرفیت قانونی برای توسعه روستاهای محدوده این منطقه بوده و باید از توسعه بهره‌مند شود چون اراده ملی بر توسعه و آشکارشدن گنج پنهان است.

او ادامه داد: نگاه مسوولان بویژه استاندار، فرماندار و بخشدار مرکزی چابهار بر توسعه است بنابراین نیاز به همراهی همگان خواهد بود.

مدیرعامل منطقه آزادچابهار با تاکید بر اینکه ساخت ۲۰۰ کلاس درس، مشارکت در تحویل و ساخت بیمارستان ۵۴۰ تختخوابی، توانمندسازی جوامع محلی و پیگیری شبانه‌روزی مطالبات و مشکلات مردم گوشه‌ای از خدمات است بیان کرد: برای خدمت به مردم و کمک به توسعه از هیج کوششی دریغ نخواهیم کرد.

او  با اشاره به اینکه طرح توسعه محدوده منطقه آزاد، الحاق شهر و روستاها ۱۵ سال در حال پیگیری بود که در یک سال اخیر به نتیجه رسید گفت: این مهم یکی از افتخارات این منطقه است زیرا بسیاری می‌گفتند افزایش محدوده منطقه آزاد پا گذاشتن در میدان مین و مشکلات فراوان دیگری دارد.

کردی اجرای طرح هادی و کاربری اراضی مختلف را از برنامه‌های مهم برای توسعه روستاها عنوان و خاطرنشان کرد: تمامی وظایف و اختیارات به استانداری تفویض می‌شود تا کارها بهتر پیگیری شود.

معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه چابهار نیز در این نشست با اشاره به الحاق ۳۴ روستا به محدوده جدید منطقه آزاد گفت: تسهیل شرایط، پیگیری مشکلات و مطالبات مردم در محدوده منطقه آزادچابهار ضروری و باید بیشتر از گذشته باشد.

رحمدل بامری افزود: خیلی خوشحالیم که محدوده منطقه آزادچابهار از ۱۴ هزار هکتار به ۸۲ هزار هکتار توسعه پیدا کرده و این نویددهنده توسعه در بخش‌های مختلف است.

مدیرکل امور روستایی استانداری سیستان وبلوچستان نیز در این نشست گفت: هرکدام از روستاهای دارای دهیاری یک ظرفیت بالا دارند و می‌توان برای توسعه و اشتغال با جذب تسهیلات برنامه‌ریزی کرد.

آرش جمالزهی بر نظارت بیشتر ساخت‌وسازها و صدور پروانه ساختمان تاکید کرد و افزود: باید شوراها و دهیاران برنامه‌ریزی لازم برای توسعه روستاها انجام دهند.

او  توانمندسازی روستاییان، ایجاد اشتغال پایدار، پیگیری مطالبات و مشکلات مردم را مهم دانسته و تصریح کرد: حرکت به سوی دهیاری خودکفا باید برنامه شوراها و دهیاری‌ها باشد.

مدیرکل امور شهری استانداری سیستان وبلوچستان نیز در این نشست با بیان اینکه دهیاران و شوراها برای عمران و آبادانی تلاش کنند افزود: منطقه آزادچابهار ظرفیت مهمی برای توسعه است و می‌تواند با اعتبارات لازم روستاها را آباد کند.

سعیدرضا سارانی بر برگزاری نشست‌ها، تنظیم صورت جلسه در روستاها و تعامل و همکاری با منطقه آزاد تاکید و خاطرنشان کرد: منطقه آزادچابهار توان، بودجه و ظرفیت لازم برای حل مشکلات را دارد بنابراین باید شورا و دهیاران خودشان را بیشتر به این سازمان نزدیک کنند.

شماری از شوراها و دهیاران روستاهای محدوده منطقه آزادچابهار نبود بودجه، کمبود زیرساخت‌ها، عدم تحویل زمین برای اجرای طرح‌های اشتغالزا، اجرای طرح‌های کوچک با ترک تشریفات و عدم برگزاری مناقصات، عدم ورود منطقه آزاد به پیگیری مطالبات و مشکلات مردم، بی‌توجهی بنیاد به اجرای طرح هادی، ساماندهی سریع روستاها را از جمله مشکلات عنوان و خواستار پیگیری شدند.

انتهای پیام/ع

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
آخرین اخبار