حقیقی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان:

ایران در تولید علم رتبه یک را کسب کرده است

رئیس دانشکده شمسی پور دانشگاه فنی و حرفه‌ای گفت: ایران همیشه در تولید علم رتبه یک یا دو را کسب کرده است.

احمدرضا حقیقی، رئیس دانشکده شمسی پور دانشگاه فنی و حرفه‌ای در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه دانشگاهی گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  اظهار کرد: طی ۴۰ سال اخیر مجموعه وزارت علوم در تمامی حوزه‌ها رشد چشمگیری داشته است.

او افزود: در حال حاضر تعداد دانشگاه ها، دانشجویان سطح کشور و رشته‌های موجود نسبت به اوایل انقلاب اسلامی بیش از ۲۰ برابر افزایش یافته است و همزمان با توسعه یافتگی جهان، دانشگاه‌های کشور هم به سمت توسعه یافتگی حرکت کرده اند.

حقیقی با بیان اینکه طی چند سال اخیر به رشته‌های میان رشته‌ای توجه مضاعفی شده است، تاکید کرد: در اوایل انقلاب اسلامی تنها چند رشته محدود دارای مقاطع تحصیلات تکمیلی یعنی ارشد و دکتری بودند، اما در حال حاضر تمامی رشته‌های موجود دارای مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند.

او اضافه کرد: در حال حاضر در تمامی رشته‌های مقاطع دکتری پذیرش دانشجو داریم که اوایل انقلاب اسلامی دانشجویان ایرانی برای تحصیل وارد کشور‌های دیگر می‌شدند، اما امروزه ایران به جذب زیادی دانشجویان خارجی اقدام کرده است.

رئیس دانشکده شمسی پور دانشگاه فنی و حرفه‌ای ادامه داد: در برخی از رشته‌ها در دنیا صاحب سبک هستیم و درنانو رتبه سوم دنیا را داریم و دانشجویان زیادی از کشور‌های مختلف در دانشگاه‌های ایرانی تحصیل می‌کنند، همچنین کشور ایران برای تولید علم در بعد پژوهش همیشه با رتبه یک یا دو در خاورمیانه همراه بوده است.

حقیقی اظهار کرد: در اوایل انقلاب اسلامی تعداد دانشکده‌های دانشگاه فنی و حرفه‌ای ۳۰ عدد بود، اما امروزه به ۸۲ عدد رسیده است، در آن زمان تنها حدود ۱۳ رشته مختلف وجود داشت که در مقطع کاردانی به جذب دانشجو اقدام می‌کند، اما در حال حاضر همین آمار به ۱۴۲ رشته رسیده است.

او با بیان اینکه تعداد دانشجویان دانشگاه فنی و حرفه‌ای در اوایل انقلاب حدود ۷ هزار تا بود، تاکید کرد: در حال حاضر حدود ۱۶۸ هزار دانشجو در دانشگاه فنی و حرفه‌ای تحصیل می‌کنند و اوایل انقلاب تنها برخی از مراکز استانی دانشگاه داشتند، اما امروزه تمامی مراکز کشور حتی در دورترین نقاط کشور هم دانشجو وجود دارد.

رئیس دانشکده شمسی پور دانشگاه فنی و حرفه‌ای درباره جذب دانشجویان رشته پزشکی در ایران طی ۴۰ سال انقلاب اسلامی گفت: یکی از شاخصه‌های خوب ما که در ایران توسعه یافته مربوط به رشته پزشکی است، ایران در کشور‌های حوزه خلیج فارس و آسیای میانه به عنوان قطب رشته پزشکی منطقه شناخته شده است ودر بعد‌های مختلف این رشته به خصوص در تولید واکسن کرونا کشور ما اثرات زیادی از خود به نمایش گذاشته است.

او ادامه داد: در اوایل انقلاب اسلامی بسیاری از پزشکان برای خدمت رسانی ازهندوستان به ایران می‌آمدند، اما امروزه ما در اعزام دانشجویان پزشکی به کشور‌های دیگر پیشتاز شده ایم و در تمامی زمینه‌های پزشکی رشد چشمگیری داشته ایم.


بیشتربخوانید 


انتهای پیام/

اخبار پیشنهادی
تبادل نظر
آدرس ایمیل خود را با فرمت مناسب وارد نمایید.
نظرات کاربران
انتشار یافته: ۱۷
در انتظار بررسی: ۰
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۲۰:۰۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
باعث افتخار هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۴۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اگر در تولید علم اول بودیم ، الان هوای تهران اینقدر مزخرف و آلوده نبود !
Netherlands
ناشناس
۱۷:۳۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اگر علم درعمل تاثیر گذاشت ارزش داره .
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۶:۵۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
سنجش میزان پیشرفت و رشد کشور با تعداد مقالات و سعی در نشون دادن یه چهره مثبت و صعودی از وضعیت علمی یا از سیاسی بازی است یا بیسوادی!
بگید تو علم عملی و کاربردی تو صنعت چندم دنیاییم؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۲:۵۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
شما کجا زندگی میکنین؟ این علم فقط در رتبه بندی ذهنی شماست . وجود خارجی نداره . طرف 25 تا مقاله مینویسه . هیچکس بهش نگاه نمیکنه و هیچ عملی به دنبال نداره . فقط برای ارتقا هیئت علمی وبه اصطلاح استادها و حقوق های چند ده میلیونی است
Iran (Islamic Republic of)
علی
۱۲:۴۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
از نظر تولید علم برا ده سال متوالی هم تو دنیا اول باشیم اما از نظر تبدیل علم به عمل جزو ۵۰ تا هم نباشیم ، این علم به چه دردمون میخوره؟
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۳ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اره ایران در تولید مدرک و گرفتن شهریه
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۵۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
در تولید تحصیل کرده بیکار هم رتبه یک را دارد
Iran (Islamic Republic of)
ایرانی
۱۱:۵۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
خواب دیدی خیره ایران از نظر علمی جز 100 کشور اول دنیا هم نیست
Iran (Islamic Republic of)
یک دانشجوی دکتری
۱۱:۴۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
تولید علم بر اساس مقالات چاپ شده بین المللی هست. وقتی ارتقای اساتید و مجوز دفاع دکتری به مقاله وابسته باشه، ایران میشه مرکز چاپ مقالاتی که هیچ جنبه کاربردی نداره و اکثرا هم عددسازی هستند. هر موقع این مقالات در صنعت به کاربرده شد، اون موقع بیاید با افتخار بگید.
Iran (Islamic Republic of)
یک دانشجوی دکتری
۱۱:۴۷ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
تولید علم بر اساس مقالات چاپ شده بین المللی هست. وقتی ارتقای اساتید و مجوز دفاع دکتری به مقاله وابسته باشه، ایران میشه مرکز چاپ مقالاتی که هیچ جنبه کاربردی نداره و اکثرا هم عددسازی هستند. هر موقع این مقالات در صنعت به کاربرده شد، اون موقع بیاید با افتخار بگید. خودتون رو گول نزنید.
Iran (Islamic Republic of)
مهدی
۱۱:۴۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
#ما_می_توانیم
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۴۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
شما سایت ناد که مال انتخاب واحد دانشجویان فنی حرفه ای هست رو درست کن ؛ تولید علم پیش کش؛
پدر دانشجوهارو در اوردید
الانسان چندساله مشکل هست
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۷:۰۹ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
ماشا الله ایران
Iran (Islamic Republic of)
م
۱۱:۱۱ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
فقط واکسن ایرانی
Iran (Islamic Republic of)
منصور
۱۱:۱۰ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
تا موقعیی که نزول بانکی 27 درصد میباشد // کسی ریسک تبدیل علم به عمل (محصول نهایی) را نمیپذیره و در این مورد سرمایه گذاری نمیکنه//
Iran (Islamic Republic of)
ناشناس
۱۱:۳۲ ۱۶ بهمن ۱۳۹۹
اشتباهی منفی دادم
آخرین اخبار